Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Ferielejlighed eller sommerhus: Tjek dette, før du lejer online

Lejer du sommerhus eller en lejlighed af private - for eksempel gennem Airbnb - kan du få en billig ferie i unikke omgivelser. Men hvordan undgår du snyd?
Af Christina Vejsgaard
17. Juni 2019
Airbnb
Foto: iStock

Tjek dine rettigheder, før du lejer

Sommerhuse, lejligheder og værelser kan du leje på nettet. I mange tilfælde bliver ferieboligerne udlejet af private.

Lejer du en feriebolig af private - for eksempel gennem udlejningssiden Airbnb - har du ikke samme rettigheder, som hvis du lejer gennem et bureau.

Undgå at blive snydt – læs med og se, hvad du skal have styr på, før du lejer feriebolig.

Skal du leje bil af private?

Hvem lejer du boligen af?

Lejer du en bolig af private online? Så afhænger dine rettigheder af, hvilken type hjemmeside du handler på, og hvem du handler med.

Udlejnings-websiden kan enten være et udlejningsbureau eller et website, der formidler kontakten til udlejeren.

Lejer du feriebolig gennem et bureau, handler du med et firma – ikke en privatperson. Her er du sikret visse rettigheder. For eksempel kan du klage, hvis ferieboligen ikke lever op til det lovede.

Lejer du feriebolig gennem et website som Airbnb, Homeaway, booking.com eller hotels.com, sørger siden primært for at formidle kontakten med udlejeren. Siden har som udgangspunkt et ansvar, hvis din udlejning går galt. Men mange sider fraskriver sig ansvaret.

Læs betingelserne grundigt for at se, hvem du indgår kontrakten med, og hvordan du er stillet, hvis noget går galt.

Har du god kontakt med udlejeren?

Lejer du feriebolig af en privat gennem et formidler-website som for eksempel Airbnb, har du færre muligheder for at klage, hvis udlejningen går galt.

Tjek derfor altid udlejeren, før du laver en aftale med ham eller hende.

Kig udlejerens profil grundigt igennem. En veludbygget profil er en god indikator for, at det ikke er en falsk profil. Profilen skal helst indeholde foto af udlejeren og en form for verificering.

Kontakten med udlejer skal være god. Hvis du får underlige beskeder, har svært ved at komme i kontakt med udlejeren, eller tilbuddet virker for godt til at være sandt, så find en anden udlejer.

Tilliden mellem dig og udlejer skal være gensidig. Hvis din profil er alt for skrabet, giver du ikke udlejerne en god fornemmelse af, hvem de lukker ind i deres bolig. 

Tjek udlejerens anbefalinger

Ferieudlejningssider har ofte et system med brugeranmeldelser.

Brugeranmeldelserne kan give dig et indtryk af, om andre brugere har været tilfredse med boligen. Men bedømmelserne kan få boligen til at se mere attraktiv ud, end den virkelig er.

Brugeranmeldelser: Tænk over dette, når du bruger dem

Tjek lejeaftalen og forsikringen

Hvad er inkluderet, når du lejer feriebolig? Skal du betale for forbrug af el, vand og så videre, eller er det inkluderet i prisen? Koster rengøring ekstra?

Læs lejeaftalen grundigt.

Forsikringen skal du også tjekke, før du tager af sted - uanset  hvem du lejer af. Måske er du ikke dækket, hvis du laver en skade på en andens hjem? Og kan du så købe ekstra dækning af bureauet eller gennem websiden?

Tjek ferieboligen, når du ankommer

Tjek ferieboligen, når du ankommer. Er der skader i ferieboligen eller inventaret? Så tag et foto, så du kan dokumentere, at skaden var der, før du ankom.

Lever huset eller lejligheden ikke op til dine forventninger, skal du klage til udlejeren med det samme, så udlejeren har mulighed for at rette op på manglerne.

Kan eller vil udlejeren ikke hjælpe dig, skal du sende en skriftlig klage.

Lejer du feriebolig gennem en formidler som Airbnb eller Homeaway, kan du klage til formidleren. Husk at dokumentere klagen.

Bliver problemet ikke løst, kan du klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning - men kun hvis du har lejet boligen i Danmark.

Få hjælp til at klage hos Ankenævnet for Ferieudlejning

Lav en plan B

Er ferieboligen helt uacceptabel, og vil udlejer ikke hjælpe? Eller kan du ikke få fat på den person, du skal leje bolig af?

Tjek dine rettigheder, før du lejer et andet sted. Måske kan du ikke opsige lejemålet og få pengene retur, og så er du nødt til selv at betale begge ferieboliger.

Ender du med at leje en anden feriebolig, skal du sikre dig dokumentation for, at du har forsøgt at kontakte udlejeren først. Ellers står du svagt, hvis du vil klage.

Lejer du selv ud? 3 råd til dig

  • Tjek altid hos din ejerforening, andelsforening eller udlejer, om du må leje boligen ud
  • Som udgangspunkt skal du betale skat af den lejeindtægt, du modtager. Der er flere måder at regne skatten ud på. Undersøg nærmere hos SKAT.
  • Får du skader på din bolig? Kontakt først lejer og se om I kan løse problemet. Tjek om udlejer har en forsikring, der dækker.

Forbrugerrådet Tænk mener: Du skal være bedre beskyttet, når du lejer af private

"Lejer du hus eller lejlighed gennem et udlejningsbureau, er du godt beskyttet, hvis noget går galt.

Lejer du feriebolig af private gennem en tjeneste som Airbnb eller Homeaway, har du ikke nogle entydige rettigheder, hvis noget går galt. Der er for eksempel ikke klare regler for, hvordan du kan klage og til hvem.

Forbrugerrådet Tænk arbejder for, at udlejnings-platformene via lovgivning skal stilles til ansvar, og at du som forbruger skal kunne klage, hvis udlejningen går galt."

Maria Liljeqvist, jurist hos Forbrugerrådet Tænk