Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Sådan har vi testet skoletasker

9 skoletasker til 0. klasse er testet med fokus på ergonomi, holdbarhed, brugervenlighed samt indhold af uønsket kemi. Testen er udført af en ergoterapeut, 2 uafhængige laboratorier samt et panel med børn og forældre.
Af Jesper Frydland-Raun
25. Juni 2015
Sådan har vi testet skoletasker
Foto: Kim Vadskær

Skoletaskerne er vurderet af en ergoterapeut

Ergonomisk vurdering er udført af en professionel ergoterapeut, der har vurderet:

  • skoletaskens udformning i sin helhed,
  • støtte og polstring af rygbeklædning og seler,
  • indvendig og udvendig fordeling af lommer og rum i forhold til vægtfordeling og
  • eventuelt generende kanter med videre.

Taskens indstillingsmuligheder er vurderet med hensyn til barnets hofte, ryg, nakke, arme og gang.

Funktionaliteten er vurderet ved at se på åbne- og lukkemekanismer, tilgangen samt pladsen til bøger, madkasse, vanddunk og penalhus.

Familier, der er medlem i Forbrugerrådet Tænk og har børn af varierende kropsbygning, der skal starte i 0. klasse, har deltaget i individuelle vurderingssessioner med ergoterapeuten.

Skolebørn har prøvet taskerne med far eller mor

Børne- og forældrepanelet består af piger og drenge, der skal starte i 0. klasse i 2015, samt deres mor eller far.

Forbrugerrådet Tænk har inviteret alle med børn i den skolemodne alder til at deltage i en 2-timers test af de udvalgte skoletasker.

Børn og forældre fik udleveret et standardiseret sæt skoletaskeindhold. Børnene har vurderet, hvor nem tasken er at fylde og tømme, mens forældrene har vurderet, hvor nem den er at indstille, og om den passer til deres barn.

Skoletaskerne er udsat for regn, rusk og riv

Holdbarheden af skoletasken er undersøgt ved en regntest og slidstyrketest på et laboratorium.

Styrketest af alle lynlåse, stropper, spænder, remme med mere er foretaget ved træktest med 200-300 newton, mens spænder er testet ved en såkaldt impacttest med et tungt lod, der falder.

Slidtesten er foretaget med standardiseret indhold, hvor taskerne er slæbt hen over en ujævn overflade – eksempelvis dørtærskler – i 60 minutter med 5 km/t.

Regntesten udsatte taskerne for en byge, der svarer til cirka 10 mm. nedbør, hvor alle rum var tillukkede eller lynede. Efterfølgende er overfladens vandafvisning og vandgennemtrængning vurderet. Testen er foretaget uden regnslag ud fra den vurdering, at børn ofte vil glemme at sætte det på, og en byge ofte kan komme uventet.
Uønsket kemi er en målt på laboratorium

Indholdet af en række kemikalier er undersøgt i taskernes stof, remme, lommer, reflekser, spænder med mere på et laboratorium:

  • PAH’er,
  • ftalater,
  • flammehæmmere og
  • klorparaffiner.

Samlet bedømmelse er vægtet således:

  • Ergonomisk vurdering 40 %,
  • børne- og forældrepanel 20 %,
  • slidstyrke- og regntest 30 % og
  • uønsket kemi 10 %.

Større indhold af uønsket kemi trækker den samlede bedømmelse af skoletasken ned.

Testen er gennemført i samarbejde med de øvrige europæiske forbrugerblade i International Consumer Research & Testing, ICRT.

Læs mere om, hvordan Forbrugerrådet Tænk tester