Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Coronavirus: Kan du få penge tilbage for ferien?

Er ferien blevet aflyst eller afbrudt på grund af coronasmitte? Få styr på dine rettigheder her.
Af Mette Andrea Boesgaard
29. Maj 2020
coronavirus her er dine rejserettigheder
Foto: Getty Images

Følg med - skriv dig op til vores nyhedsbrev

Har coronavirussen påvirket din ferie? Eller påvirker den dine rettigheder, når du handler?

Corona påvirker din rejse

Coronasmitte har fået Udenrigsministeriet til at fraråde rejser i hele verden og opfordre danskere på ferie i udlandet til at komme hjem med det samme.

Følg med i Udenrigsministeriets rejsevejledninger på um.dk

Selv om coronavirus er force majeure, betyder det ikke, at rejsearrangørerne er fri af ansvar, eller at din forsikring ikke dækker.

Hvad er dine rettigheder, hvis du har købt en rejse eller flybilletter? Her kan du læse om dine rettigheder:

  • Før rejsen
  • Under rejsen
  • Hvis du har booket hotel, Airbnb, lejet bil, købt udflugter med mere
  • Hvis du vil klage over rejsebureauet eller rejseforsikringsselskabet

Dækker din rejse- eller afbestillingsforsikring under coronakrisen? Se undersøgelsen her

Før afrejse: Her er dine rettigheder

Er ferien ikke begyndt endnu? Så kommer dine rettigheder an på, hvilken type rejse du skal afsted på.

  • Har du selv købt flybilletter?
  • Eller skal du på en pakkerejse?

En pakkerejser er for eksempel en charterfere, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende, hvor du har købt mindst 2 af disse ting: Transport, overnatning, anden turistmæssig ydelse såsom liftkort eller koncertbillet, udlejning af bil eller andet.

Bruger salgsstedet selv betegnelsen pakkerejse om turen, er det også en pakkerejse.

Jeg skal på en chartertur eller en anden pakkerejse

Jeg har købt en rejse med afrejse før 31. august 2020:

Pakkerejseloven giver dig ret til at afbestille din rejse og få alle dine penge retur uden at betale et afbestillingsgebyr, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse til området.

Du skal dog have købt din pakkerejse, før området blev erklæret usikkert at rejse til.

Afbestiller du rejsen, har du ret til få pengene tilbage senest 14 dage efter aflysningen.

Har du lejet bil eller købt billetter til et arrangement? Så er det kun dækket af rejsebureauet, hvis du har købt tingene som en del af en pakkerejse. Køber du selv andre services på din ferie, kommer det an på vilkårene hos dem, du har købt servicen af.

Jeg har købt en rejse med afrejse efter 31. august 2020:

Pakkerejseloven giver dig ret til at aflyse rejsen og få pengene retur, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til området, og du købte din rejse, før Udenrigsministeriet erklærede området for usikkert. Almindeligvis kan du afbestille din rejse under disse regler, hvis der er under 14 dage til afrejse, og Udenrigsministeriet stadig fraråder rejser til destinationen.

Udenrigsministeriet fraråder indtil videre rejser til hele verden indtil 31. august 2020.

Er din afrejse først efter 31. august 2020? Så er det endnu uklart, om du kan afbestille din rejse med afrejse kort tid efter 31. august 2020 og få refunderet hele beløbet af rejseselskabet under pakkerejseloven. Du kan dog godt selv vælge at afbestille din rejse.

Afbestiller du din rejse, skal du måske betale et afbestillingsgebyr. Dertil er det ikke sikkert, at du får tilbagebetalt det fulde beløb, fordi rejsebureauet måske ikke kan nå at afbestille fly og hotel. Rejsebureauet skal give dig en begrundelse for det beløb, du får tilbage.

Rejsebureauet kan måske ombooke din rejse. De er ikke forpligtede til at gøre det, men kontakt dem og hør om dine muligheder.

Rejsebureauet kan tilbyde dig en voucher eller et tilgodebevis i stedet for din rejse. Det kan være en mulighed at sige ja til tilgodebeviset, men vær opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt. Hvis du har betalt for rejsen, og bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet.

Tilgodebeviset på rejsen skal som udgangspunkt være gyldigt i 3 år.

Har du lejet bil eller købt billetter til et arrangement? Så er det kun dækket af rejsebureauet, hvis du har købt tingene som en del af en pakkerejse. Køber du selv andre services på din ferie, kommer det an på vilkårene hos dem, du har købt servicen af.

Skal jeg tage imod en voucher eller et tilgodebevis?

Rejsebureauet kan tilbyde dig en voucher eller et tilgodebevis i stedet for din rejse. Det kan være en mulighed at sige ja til tilgodebeviset, men vær opmærksom på, at du kan komme til at betale en merpris for en ny rejse på et andet tidspunkt.

Hvis du har betalt for rejsen, og bureauet går konkurs, før du har indløst din voucher, vil Rejsegarantifonden som udgangspunkt dække tabet.

Læs betingelserne for din voucher grundigt, før du tager imod voucheren.

EU-Kommissionen har besluttet, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav:

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til 3 år.

  • Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.

  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.

  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.

  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

Derudover mener vi, at beløbet på din voucher skal dække alle udgifter til den rejse, der ikke refunderes – det gælder for eksempel serviceafgifter, bookinggebyrer, bagage og så videre. Voucheren skal også være gyldig til billigere rejser, hvor restbeløbet udbetales kontant.

Skal jeg betale depositum eller sidste ratebetaling på min rejse?

Har du købt en pakkerejse? Og aftalte du i forbindelse med købet, at du skal betale depositum eller sidste ratebetaling inden en vis dato? Så skal du forsat betale depositummet eller raten.

Fraråder Udenrigsministeriet rejse til din feriedestination, når du skal afsted, kan du aflyse rejsen cirka 2 uger før afrejsen og få pengene retur – se afsnittet ovenfor.

Afbestiller du selv rejsen senere, gælder almindelig regler for afbestilling. Det kan det måske koste dig et afbestillingsgebyr og de beløb, som rejseselskabet ikke kan få refunderet– se afsnittet ovenfor.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke får pengene tilbage?

Er pakkerejsen aflyst, fordi Udenrigsministeriet frarådede rejse til området? Og købte du pakkerejsen, før området blev erklæret usikkert at rejse til? Så har du ret til at få pengene tilbage.

Pengene skal tilbageføres til din konto senest 14 dage efter aflysningen. Selv om rejsebureauerne har travlt, er denne regel ikke sat ud af kraft.

Klag altid først til rejsebureauet for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for, at du  har klaget. Sæt en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage til rejsebureauet.

Forbrugerrådet Tænks rådgivning ser i øjeblikket, at mange rejsebureauer ikke betaler pengene tilbage for ikke afholdte rejser, som de er forpligtede til. Vi presser på for at rejsebureauerne snarest begynder at betale folks penge tilbage.

Betaler rejsebureauet ikke pengene tilbage, kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Læs mere om klage hos Pakkerejseankenævnet hos pakkerejseankenævnet.dk

Betaler rejsebureauet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Er rejsen købt på nettet? Og er rejsen betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du få banken til at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

Sådan får du banken til at tilbageføre betalingen

Jeg har kun købt flybilletter

Udenrigsministeriet fraråder udrejse: Kan jeg få penge tilbage for flyrejsen?

Fraråder Udenrigsministeriet rejser til et område, og har du selv køb flybilletter? Så har du ikke krav på at få pengene for din flybillet tilbage. Du har nemlig ingen lovbestemt afbestillingsret på flybilletter.

  • Jeg har købt flybilletter direkte af et flyselskab:
    Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage, hvis du selv aflyser rejsen.

    Kontakt flyselskabet og hør, om du kan ombooke rejsen til en anden destination eller flytte rejsen til et andet tidspunkt.

  • Jeg har købt flybilletter gennem en flyportal som for eksempel expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk:
    Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage.

    Sælgeren er som udgangspunkt ansvarlig for din rejse. Kontakt sælgeren og hør, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret.

    Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne.

    Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.

    Flybilletter: Derfor skal du købe dem direkte af flyselskabet

Aflyser flyselskabet rejsen?

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur eller få ombooket din rejse.

Flyselskabet kan også tilbyde dig en voucher eller et tilgodebevis, men du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage.

Tager du imod en voucher, skal du være opmærksom på, at du mister penge, hvis flyselskabet senere går konkurs.

  • Jeg har købt flybilletter direkte af flyselskabet: Kontakt flyselskabet, hvis du har købt flybilletter direkte af selskabet.

  • Jeg har købt flybilletter gennem en flyportal som for eksempel expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk: Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret.

    Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne.

    Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.

    Flybilletter: Derfor skal du købe dem direkte af flyselskabet

Skal jeg tage imod en voucher eller et tilgodebevis?

Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher eller et tilgodebevis i stedet for at aflyse din rejse. Men du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage.

Tager du imod en voucher, skal du være opmærksom på, at du kan miste penge, hvis flyselskabet senere går konkurs.

Læs betingelserne for din voucher grundigt, før du tager imod voucheren.

EU-Kommissionen har besluttet, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav:

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne længere.

  • Flyselskabet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.

  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal flyselskabet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.

  • Har du købt rejser med et selskab, der arbejder sammen med andre selskaber i en gruppe – som for eksempel Star Alliance (der omfatter SAS, KLM med flere)? Så skal din voucher også være gyldig til andre selskaber og deres destinationer.

  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.

  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

Derudover mener vi, at beløbet på din voucher skal dække alle udgifter til den rejse, der ikke refunderes – det gælder for eksempel serviceafgifter, bookinggebyrer, bagage og så videre. Voucheren skal også være gyldig til billigere rejser, hvor restbeløbet udbetales kontant.

Dækker afbestillingsforsikringen?

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur eller få ombooket din rejse.

Aflyser du selv flyrejsen, dækker din afbestillingsforsikring måske dit tab.

Mange afbestillingsforsikringer dækker, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til områder. Vær dog opmærksom på, at det ikke gælder alle selskaber, og at de nærmere betingelser kan variere. Læs altid vilkårene grundigt, og tjek forsikringsselskabets hjemmeside eller kontakt forsikringsselskabet og hør nærmere om dine rettigheder i den aktuelle situation.

Forsikringsselskabet dækker normalt kun, hvis rejsen er købt, før Udenrigsministeriet frarådede rejser til området, og så er det normalt også en betingelse, at du ikke kan få rejsen refunderet af din rejsearrangør eller dit flyselskab

Afbestillingsforsikring: Hvad dækker den?

Få skatter og afgifter tilbage for flybilletten

Køber du en flybillet, betaler du skatter og afgifter af billetten.

Nogle skatter og afgifter bliver kun opkrævet, hvis du bruger flybilletten. De skatter og afgifter har du ret til at få tilbagebetalt, hvis du aflyser rejsen.

Skatterne og afgifterne fremgår ikke altid af flybilletten, men kontakt sælgeren og bed ham oplyse dig om beløbet på dem. Sælgeren har ret til at kræve et gebyr på 100 kroner per flybillet, når du skal have skatter og afgifter tilbage.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke får pengene tilbage?

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur. Du har ret til at få pengene retur 1 uge efter aflysningen.

Klag altid først til flyselskabet for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for, at du har klaget. Sæt en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage til flyselskabet. 

Forbrugerrådet Tænk har lavet en skabelon, du kan bruge til din henvendelse.

Hent skabelonen til klagebrevet her

Betaler flyselskabet ikke pengene tilbage, kan du klage til myndighederne i afrejselandet:

  • Rejser du fra Danmark, skal du klage til Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen.

  • Rejser du fra et andet land i EU skal du klage til myndighederne i det pågældende land.

  • Rejser du uden for EU med et luftfartsselskab, som ikke er registreret i EU, er du ikke dækket af EU-reglerne. Så må du kontakte det flyselskab, du har købt billetterne hos og følge deres anvisninger.

Sådan klager du over en aflysning

Betaler flyselskabet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Og er flybilletten betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan du få banken til at tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

Sådan får du banken til at tilbageføre betalingen

Jeg har selv købt hotel, udflugter, lejet bil eller lejet Airbnb

Hoteller, Airbnb, billeje, koncerter, udflugter: Kan jeg få pengene tilbage?

Aflyser du ferien, eller rejser du hjem før tid? Så får du muligvis ikke brugt de services, du har bestilt til din ferie – det kan for eksempel være hotellet, den lejede bil eller en udflugt. Du kan måske få pengene tilbage.

  • Har du booket hotel, lejet bil og lignende som en del af en pakkerejse, fraråder Udenrigsministeriet rejsevejledning rejsen, har du købt rejsen før rejsevejledningen blev ændret, og er der under 14 dage til afrejse? Så har du ret at aflyse og få pengene tilbage.

  • Har du selv booket hotel, lejet bil og købt udflugter? Så kommer det an på vilkårene i din lejekontrakt. Kan du ifølge kontrakten ikke få pengene tilbage, kan du muligvis få pengene tilbage via din afbestillingsforsikring, hvis du har sådan en.

Tjek om afbestillingsforsikringen dækker, når Udenrigsministeriet fraråder rejse til et område. Gør den det, kan du få muligvis få dækket en del af dine udgifter, hvis du må aflyse rejsen.

Afbestillingsforsikring: Hvad dækker den?

Coronakrise: Skal du købe en ny ferie nu? Få styr på dine rettigheder

Under ferien: Her er dine rettigheder

Er du rejst på ferie? Så kommer dine rettigheder an på, hvilken type rejse du skal afsted på.

  • Har du selv købt flybilletter?
  • Eller skal du på en pakkerejse?

En pakkerejser er for eksempel en charterfere, en fodboldrejse, en koncertrejse eller lignende, hvor du har købt mindst 2 af disse ting: Transport, overnatning, anden turistmæssig ydelse såsom liftkort eller koncertbillet, udlejning af bil eller andre motorkøretøjer.

Bruger salgstedet selv betegnelsen pakkerejse om turen, er det også en pakkerejse.

Jeg er på en charterferie eller en anden form for pakkerejse

Den danske regering anbefaler, at jeg kommer hjem

Rejsebureauet er forpligtet til at få dig hjem, hvis der er tale om en evakuering. I den nuværende situation, hvor den danske regering anbefaler danskere at komme hjem på grund af coronavirus, er det desværre ikke afklaret, om der er tale om en evakuering, og hvem der kommer til at betale for hjemrejsen.

Kontakt dit rejsebureau og forsikringsselskab og hør, hvordan de kan hjælpe dig.

Jeg vil gerne hjem, fordi jeg er utryg

Rejsebureauet er som udgangspunkt kun forpligtet til at få dig hjem, hvis der er tale om evakuering.  Hvis du vil hjem før den oprindelige afrejse, så tal med dit rejsebureau og hør, om de vil hjælpe. Ellers skal du selv købe en ny hjemrejse.

Lufthavnen er lukket, så jeg kan ikke flyve hjem

Lukker lufthavnen, formoder vi, at der er tale om en ekstraordinær omstændighed. Det betyder, at rejsebureauet eller flyselskabet skal sørge for indkvartering, mad og drikke, indtil du kan komme hjem. Men det afhænger af, om transporten er omfattet af en ekstraordinær omstændighed, om din hjemrejse er forsinket, eller om hjemrejsen er aflyst.

Jeg er kommet i karantæne

Kontakt dit rejsebureau og hør, hvordan du stillet. Har du en rejseforsikring, kan du også kontakte dem og høre, om de kan hjælpe.

Rejseforsikring: Tjek dette, før du køber

Jeg har kun købt flybilletter

Den danske regering anbefaler, at jeg kommer hjem

Dit flyselskab er ikke forpligtet til at få dig hjem. Kontakt dog alligevel flyselskabet og hør om dine muligheder for at ombooke billetten, eller bestil en ny flybillet hjem.

Har du en rejseforsikring? Så kan forsikringen muligvis hjælpe dig med at dække visse udgifter i denne situation. Tjek forsikringens vilkår eller selskabets hjemmeside.

Jeg vil gerne hjem, fordi jeg er utryg

Dit flyselskab er ikke forpligtet til at få dig hjem. Kontakt dog alligevel flyselskabet og hør om dine muligheder for at ombooke billetten, eller bestil en ny flybillet hjem.

Din rejseforsikring dækker typisk ikke denne slags situationer.

Lufthavnen er lukket, så jeg kan ikke flyve hjem

Er lufthavnen lukket, bliver dit fly ombooket. Flyselskabet skal betale for indkvartering, mad og drikke, indtil du kan komme hjem. Flyselskabet skal dække indkvartering og forplejning, indtil de kan finde en anden transportform til dig – uanset hvor lang tid det tager.

Har du selv bestilt flybilletter og hotel, dækker din rejseforsikring måske. Læs dine forsikringsvilkår, tjek forsikringsselskabets website eller kontakt forsikringsselskabet.

Rejseforsikring: Sådan er du dækket

Jeg er kommet i karantæne

Møder du ikke op til din hjemrejse på grund af karantæne, kan din hjemrejse gå tabt – og det er ikke flyselskabets ansvar. Kontakt eventuelt flyselskabet og hør, om du kan ombooke din hjemrejse.

Rejseforsikring: Sådan er du dækket

Hvis du vil klage

Vil rejsebureauet ikke give dig pengene tilbage for rejsen, selv om du har ret til det? Så kan du klage til rejsebureauet.

Klag altid på skrift, så du har dokumentation for din klage.

Giver rejsebureauet dig ikke medhold i din klage? Så kan du klage til Pakkerejseankenævnet.

Klag over pakkerejser på Pakkerejseankenævnets hjemmeside

Vil forsikringsselskabet ikke hjælpe dig, selv om der står i vilkårene, at rejseforsikringen dækker? Så kan du klage over forsikringsselskabet.

Klag først til forsikringsselskabet – og helst på skrift, så du har dokumentation for din klage.

Hjælper forsikringsselskabet dig ikke, kan du klage videre til Ankenævnet for forsikring.

Klag over forsikringsselskabet på Ankenævnet for forsikrings hjemmeside

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.

Rådgivningen hjælper lige nu mange forbrugere med deres rettigheder i forhold til corona, så der kan være kø i telefonrådgivningen og ventetid på svar på mails.

Forbrugerrådet Tænk mener: Dine rejserettigheder skal bestå – også i krisetider

Som flypassager har du ret til at få pengene for din flybillet tilbage, hvis flyet bliver aflyst. Kan du ikke komme afsted på en pakkerejse, fordi Udenrigsministeriet fraråder udrejse, har du også ret til at få pengene tilbage. Begge dele er helt klar EU-lov.

Coronakrisen har fået flere lande i EU til at presse på for at ændre reglerne, så flyrejsende og pakkerejsende i stedet må nøjes med en voucher eller et tilgodebevis. Flere lande har allerede lavet national lovgivning, der forringer forbrugerbeskyttelsen.

Men det er en glidebane. Du skal kunne stole på, at dine rettigheder gælder – også i krisetider! Og det kæmper vi aktivt for ved at kontakte ministre og tale din sag i pressen..

Vibeke Myrtue Jensen, Politisk rådgiver, miljø og transport