Tøjbutikker anmeldt for vildledende grøn markedsføring
Tøjbutikker på nettet markedsfører tøj som bæredygtigt, når de kæmper om kundernes gunst. Men Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First mener, at en række store webshops vildleder forbrugerne, når de skriver, at det solgte tøj er bæredygtigt.

Hvis det står til Forbrugerrådet Tænk, skal det være slut med at vildlede forbrugere til at tro, at deres nyindkøbte tøj er bæredygtigt, hvis det reelt ikke er det. Forbrugerrådet Tænk mener, at det kan være ”greenwashing” og i strid med markedsføringsloven, når platforme smykker deres kollektioner med ”bæredygtige” anprisninger. Fem virksomheder bliver nu anmeldt til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.
Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har den seneste tid faktatjekket en række hjemmesider fra store tøjbutikker. Faktatjekket har vist, at bæredygtigt tøj markedsføres yderst flittigt, uden at produktets eller kollektionens cyklus er nærmere beskrevet.
”Vi må på baggrund af vores gennemgang af de her websider sige, at der er lidt det vilde vesten over disse anprisninger på ”bæredygtigt” tøj, som bliver brugt hos tøjforhandlerne. Vi kan se en klar tendens til, at der kommer mere og mere ”grøn” markedsføring i takt med, at forbrugerne ønsker at handle ansvarligt og mere bæredygtigt,” siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, og fortsætter:
”Den øgede bevidsthed om bæredygtighed er en helt fantastisk udvikling i forbrugernes indkøbsvaner. Men derfor er det også særdeles vigtigt, at virksomhederne er helt ærlige om, hvad de helt konkret gør for at skabe en mere ansvarlig produktion, og at det kan dokumenteres. Forbrugerne har brug for faktuelle oplysninger, så de ikke bliver vildledt af udokumenterede påstande om bæredygtighed, ellers mister vi tilliden til både tøjbranchen, og hvad vi selv kan gøre for den bæredygtige udvikling.”
De anmeldte virksomheder er multibrandplatformene Boozt, Miinto, Stylepit, The Founded og Zalando.
Opfordrer Forbrugerombudsmanden til at undersøge tøjforhandlere
Både Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First efterlyser et større fokus på den udbredte brug af betegnelsen ”bæredygtighed”.
De opfordrer Forbrugerombudsmanden til at åbne en undersøgelse af området, så forbrugernes tillid og lyst til at købe mere bæredygtigt ikke udvandes. De er samtidig bekymrede over, at virksomheder tilsyneladende kan fortsætte med at vildlede og greenwashe tøj uden større konsekvenser.
”At virksomhederne kan slippe afsted med, at bare der er en eller anden form for påstået “forbedring” til stede, før de reklamerer for bæredygtighed, reducerer begrebet bæredygtighed til en mersalgsstrategi. Det er det sidste både forbrugere og branchen har brug for i en grøn omstilling,” siger founder og konsulent Tanja Gotthardsen, Secondhand First.
Sådan har vi gjort
Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har i april måned 2021 faktatjekket en række tøjbutikkers webshops for deres brug af begrebet "bæredygtighed".
Undersøgelsen er lavet som en kunderejse, hvor forskellige hjemmesiders forsidemenuer er screenet, hvorefter der er klikket videre, step for step, for at faktatjekke om brugen af bæredygtighed er blevet dokumenteret undervejs inden selve købet.
Der er også lavet søgninger på ordet ”bæredygtig” på de forskellige hjemmesider for at finde de produkter, som bliver kategoriseret som ”bæredygtige”. Endelig er der søgt efter generel information på virksomhedernes hjemmesider om, hvordan der arbejdes med bæredygtighed.
For yderligere spørgsmål kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16.

Klimamærkning af fødevarer skal opfylde disse 6 kriterier
Det indebærer blandt andet, at ansvaret for mærket skal ligge hos myndighederne, og at både de gode og de dårlige klimavalg skal mærkes

Her er 10 anbefalinger, der giver bedre konkurrence i finanssektoren
Udspillet indeholder blandt andet et forbud mod såkaldte formidlingsprovisioner og krav om offentlig afrapportering af interessekonflikter i rådgivningen.

Børn bestemmer hvad der ender i indkøbskurven
En ny undersøgelse fra YouGov for Forbrugerrådet Tænk viser, at børnefamilier generelt impulskøber meget mere i supermarkedet end befolkningen uden børn, og at det ofte er usunde varer, der ryger i vognen uplanlagt. Forbrugerrådet Tænk har udarbejdet undervisningsmateriale til grundskolen, der skal gøre børn og unge klar til indkøbssituationen.