Tøjbutikker anmeldt for vildledende grøn markedsføring
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Tøjbutikker anmeldt for vildledende grøn markedsføring

Tøjbutikker på nettet markedsfører tøj som bæredygtigt, når de kæmper om kundernes gunst. Men Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First mener, at en række store webshops vildleder forbrugerne, når de skriver, at det solgte tøj er bæredygtigt.

Foto: Getty Images · 11. maj 2021
Tøj hænger på bøjler med mærket organic på, som nogle gange kan være greenwashing..

Hvis det står til Forbrugerrådet Tænk, skal det være slut med at vildlede forbrugere til at tro, at deres nyindkøbte tøj er bæredygtigt, hvis det reelt ikke er det. Forbrugerrådet Tænk mener, at det kan være ”greenwashing” og i strid med markedsføringsloven, når platforme smykker deres kollektioner med ”bæredygtige” anprisninger. Fem virksomheder bliver nu anmeldt til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har den seneste tid faktatjekket en række hjemmesider fra store tøjbutikker. Faktatjekket har vist, at bæredygtigt tøj markedsføres yderst flittigt, uden at produktets eller kollektionens cyklus er nærmere beskrevet.

”Vi må på baggrund af vores gennemgang af de her websider sige, at der er lidt det vilde vesten over disse anprisninger på ”bæredygtigt” tøj, som bliver brugt hos tøjforhandlerne. Vi kan se en klar tendens til, at der kommer mere og mere ”grøn” markedsføring i takt med, at forbrugerne ønsker at handle ansvarligt og mere bæredygtigt,” siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, og fortsætter:

”Den øgede bevidsthed om bæredygtighed er en helt fantastisk udvikling i forbrugernes indkøbsvaner. Men derfor er det også særdeles vigtigt, at virksomhederne er helt ærlige om, hvad de helt konkret gør for at skabe en mere ansvarlig produktion, og at det kan dokumenteres. Forbrugerne har brug for faktuelle oplysninger, så de ikke bliver vildledt af udokumenterede påstande om bæredygtighed, ellers mister vi tilliden til både tøjbranchen, og hvad vi selv kan gøre for den bæredygtige udvikling.”

De anmeldte virksomheder er multibrandplatformene Boozt, Miinto, Stylepit, The Founded og Zalando.

Derfor er tøjbutikkerne anmeldt for vildledende markedsføring:

  • Forbrugerrådet Tænk mener, at de fem hjemmesider blandt andet benytter ordet ”bæredygtigt” uden at kunne dokumentere dette. Det er i hvert fald ikke muligt for forbrugeren at finde nærmere information herom på hjemmeside eller det enkelte produkt.
     
  • De anmeldte hjemmesider overholder ikke kravene i Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande.
     
  • Hjemmesiderne er derfor anmeldt til Forbrugerombudsmanden for eventuel overtrædelse af god markedsføringsskik og vildledning af forbrugerne.

Opfordrer Forbrugerombudsmanden til at undersøge tøjforhandlere

Både Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First efterlyser et større fokus på den udbredte brug af betegnelsen ”bæredygtighed”.

De opfordrer Forbrugerombudsmanden til at åbne en undersøgelse af området, så forbrugernes tillid og lyst til at købe mere bæredygtigt ikke udvandes. De er samtidig bekymrede over, at virksomheder tilsyneladende kan fortsætte med at vildlede og greenwashe tøj uden større konsekvenser.

”At virksomhederne kan slippe afsted med, at bare der er en eller anden form for påstået “forbedring” til stede, før de reklamerer for bæredygtighed, reducerer begrebet bæredygtighed til en mersalgsstrategi. Det er det sidste både forbrugere og branchen har brug for i en grøn omstilling,” siger founder og konsulent Tanja Gotthardsen, Secondhand First.

Sådan har vi gjort

Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har i april måned 2021 faktatjekket en række tøjbutikkers webshops for deres brug af begrebet "bæredygtighed".

Undersøgelsen er lavet som en kunderejse, hvor forskellige hjemmesiders forsidemenuer er screenet, hvorefter der er klikket videre, step for step, for at faktatjekke om brugen af bæredygtighed er blevet dokumenteret undervejs inden selve købet.

Der er også lavet søgninger på ordet ”bæredygtig” på de forskellige hjemmesider for at finde de produkter, som bliver kategoriseret som ”bæredygtige”. Endelig er der søgt efter generel information på virksomhedernes hjemmesider om, hvordan der arbejdes med bæredygtighed.

For yderligere spørgsmål kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16.