Gå til hovedindhold

Danske supermarkeder er europamestre i miljømærkede produkter

Danmark er det land, hvor det er nemmest at finde de gode valg som miljøbevidst forbruger – det viser en ny mystery shopping-undersøgelse af miljømærkernes udbredelse på udvalgte produktområder i 13 europæiske lande. Den slår samtidig fast, at det ikke er dyrere at købe de miljømærkede produkter.

· 9. oktober 2025

Når danskerne står i supermarkedet for at købe bodylotion, rengøringsmiddel, bleer eller toiletpapir, har de væsentligt bedre mulighed for at træffe et mere miljøvenligt valg end andre europæiske forbrugere. En ny mystery shopping-undersøgelse i 13 lande viser således, at Danmark er det land med det klart største udvalg af miljømærkede produkter i de undersøgte kategorier. Norge indtager andenpladsen, mens Cypern og Grækenland ligger helt i bund. 

“Vi er rigtig glade for, at der er så stort et udvalg af produkter med Svanemærket eller EU Ecolabel i de danske supermarkeder. De officielle miljømærker gør det lettere for forbrugerne at tage hensyn til miljø og sundhed, og vi ved samtidig fra mange af vores test, at det er gode pejlemærker til at styre uden om unødig kemi”, siger Christel Søgaard Kirkeby, konstitueret projektchef i Forbrugerrådet Tænk Kemi, der har stået for det danske supermarkedstjek i de tre største supermarkedskæder; Brugsen, Netto og Rema 1000.

Især det officielle nordiske miljømærke, Svanemærket, er meget udbredt på de undersøgte produkter; bodylotion, rengøringsmiddel, bleer og toiletpapir, men det europæiske miljømærke EU Ecolabel er også godt repræsenteret. 

Merpris er en myte – det grønne valg er billigst

Prisen på de undersøgte produkter er heller ikke en hindring for at træffe et grønnere valg - tværtimod. I Danmark er bodylotion, rengøringsmiddel, bleer og toiletpapir med Svanemærket eller EU Ecolabel i gennemsnit 16 pct. billigere end de ikke-miljømærkede alternativer. Og faktisk er de miljømærkede varianter i de fleste lande billigere end de konventionelle. Kun i Slovenien og Slovakiet må forbrugerne betale betydeligt mere for  de miljømærkede produkter.

Hos Miljømærkning Danmark, der er ansvarlig for de to officielle miljømærker i Danmark, Svanemærket og EU Ecolabel, glæder man sig over undersøgelsens resultater:

”Miljømærkede produkter skal både være nemme at finde og til at betale, så det grønnere valg også bliver det nemme valg. Derfor er jeg også glad for, at supermarked-tjekket bekræfter, at miljømærkede produkter sagtens kan konkurrere på prisen med ikke-certificerede produkter. Det er også helt i tråd med de markedsundersøgelser, der tidligere er lavet”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark og fortsætter:    

”Vores egne undersøgelser viser dog også, at mange danskere synes, det kan være svært at finde varer med miljømærkerne, når de handler – og derfor både ønsker et større udvalg og at butikkerne skilter mere tydeligt med de miljømærkede varer.”  

Supermarked-tjekket viste, at Rema 1000-butikker skiller sig ud ved at vise miljømærket på prisskiltet, hvilket gør det nemmere for forbrugerne hurtigt at finde miljømærkede produkter.

Rangering af lande med flest miljømærkede produkter

Om supermarkeds-tjekket

Undersøgelsen er gennemført som en mystery shopping-undersøgelse, hvor der er foretaget anonyme kundebesøg i supermarkeder i 13 forskellige europæiske lande med henblik på at undersøge tilgængelighed og pris på produkter med et officielt miljømærke.

Supermarkeds-tjekket giver et øjebliksbillede af, hvor let det er for forbrugere at købe miljømærkede produkter indenfor produktgrupperne bodylotion, universalrengøringsmiddel, bleer og toiletpapir i udvalgte supermarkeder.

Undersøgelsen er gennemført af Den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC) og Det Europæiske Miljøbureau (EEB) sammen med de nationale forbrugerorganisationer i Belgien, Cypern, Danmark, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Italien, Holland, Norge, Portugal, Slovakiet og Slovenien. 

I Danmark har Forbrugerrådet Tænk Kemi stået for undersøgelsen og har tjekket produkter i både større og mindre butikker i de tre største supermarkedskæder; Brugsen, Netto og Rema 1000.