Gå til hovedindhold

Forbrugerrådet Tænk anmelder seks gambling-influencere 

En række store influencere reklamerer for onlinekasinosider uden tydeligt at skrive, at det er reklame. Derfor har Forbrugerrådet Tænk nu anmeldt både influencerne for skjult reklame til Forbrugerombudsmanden.

· 1. oktober 2025

De seks influencere – Andreas Hauge, Madsengaming, WeStreamPrime og Plinko Peter, Simon Gram og Draxill69 – er ’streamers’ på platforme som Twitch og Youtube, hvor de bl.a. livestreamer, mens de spiller onlinekasino til op mod tusindvis af seere. Influencerne har dog kommercielt samarbejde med spilvirksomhederne, og derfor bør deres livestreaming af spillene tydeligt markeres som reklame.

”Vi har at gøre med timelange spilreklamer forklædt som underholdning. Mange mennesker har stor tillid til de influencere, de følger. Når reklamer kamufleres som ren underholdning og personlige anbefalinger, så udnytter influencerne den tillid og sænker forbrugernes parader. Det er ulovligt og meget alvorligt, når det gælder gambling, som kan få store økonomiske konsekvenser og for en del føre til spilleafhængighed, ” siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

På influencernes profiler finder man betalte links – såkaldte affiliate links – som giver introrabatter eller bonusser til en række spil, herunder de spil, som influencerne livestreamer. Både de konkrete links og livestreamingen af spillene bør derfor deklareres som reklame jf. markedsføringsloven.

Forbyd spilreklamer via influencere

Problemet er en del af en langt større udfordring med aggressiv markedsføring fra spilbranchen. Danskerne eksponeres dagligt for over 1.000 spilreklamer, og siden 2012 er antallet af reklamer på TV vokset med 165 procent. Samtidig har sociale medier og influencers skabt en ny reklamekanal, der i særlig grad rammer børn og unge. Undersøgelser viser, at 25.000 børn og unge under 18 år allerede har spilproblemer – på trods af at det først er lovligt at spille som 18-årig.

”Vi har brug for at komme af med den massive og aggressive markedsføring af spil, som bidrager til, at stadig flere udvikler spilproblemer. Vi opfordrer til, at der i den kommende spillov bliver indført forbud mod at bruge influencere til at reklamere for spil ,” siger Winni Grosbøll.