Regeringens lovforslag om reklamationsretten er en ommer

Regeringens lovforslag om reklamationsretten er en ommer

Regeringen lægger i et nyt lovforslag op til at fastholde reklamationsfristen i Danmark på to år. Det skuffer Forbrugerrådet Tænk og FDM, der kalder det urimeligt, at danske forbrugere, hvis forslaget bliver vedtaget, er afskåret fra at klage over produkter, der går i stykker efter blot to til tre år. Forslaget stiller danske forbrugere dårligere end forbrugerne i de øvrige nordiske lande.

Foto: Getty Images · 28. april 2021
Mand fikser ting

Reklamationsretten er den periode, hvor man som forbruger har ret til at klage over et produkt, der går i stykker på grund af en fejl, der var tilstede på købstidspunktet. EU-reglerne siger, at der minimum skal være to års reklamationsret, men alle EU-lande skal implementere nye regler på området, og derfor har regeringen netop fremsat et nyt lovforslag om ændring af købeloven. Og her er reklamationsrettens længde et centralt spørgsmål.

Op til lovforslaget har Forbrugerrådet Tænk og FDM foreslået, at reklamationsretten bliver forlænget fra 2 til 6 år på såkaldte varige forbrugsgoder - fx biler, hvidevarer, fjernsyn og computere. Og en række organisationer som Danmarks Naturfredningsforening, Ingeniørforeningen IDA, Concito, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Affaldsforeningen har bakket op om, at en længere reklamationsret vil være rimelig og gavnlig for den grønne omstilling.

Alligevel lægger regeringens lovforslag op til at fastholde en 2-årig reklamationsret i Danmark. Forbrugerrådet Tænk er skuffet over, at regeringen ikke har lyttet til de mange organisationer, og formand Anja Philip kalder den nuværende reklamationsrets længde for urimelig.

”Betaler man som forbruger flere tusinde kroner for en vaskemaskine, et fjernsyn eller endda flere hundrede tusinder for en bil, så må man kunne forvente, at det kan holde længere end 2 år, og at man ikke mister retten til at klage, så snart produktet er 2 år gammelt. Vores naboer i Sverige, Norge, Island og Finland er for længst kommet til den konklusion og har forlænget deres reklamationsperiode. Det samme har Holland og Storbritannien. I stedet for at gøre os til et forgangsland på forbrugerrettigheder og grøn omstilling, så fastholder regeringens lovforslag desværre Danmark bagerst i bussen på dette helt centrale punkt”, siger Anja Philip.

Forskere, grønne organisationer og Miljøministeriet og Klimaministeriet vurderer, at længere reklamationsret samtidig vil bidrage til, at der bliver lavet bedre og mere holdbare produkter, som på sigt ville være til gavn for miljøet.

Længere reklamationsret stiller større krav til producenterne

Hos bilisternes forbruger- og interesseorganisation, FDM, er man også skuffede over, at regeringen ikke lægger op til at udvide reklamationsretten.

”Vi er skuffet over, at regeringen ikke har lyttet til forbrugernes ønske om en længere reklamationsfrist. Særligt når det gælder varige forbrugsgoder som biler, der hører til blandt de største investeringer, mange gør sig. I FDM ser vi ofte eksempler på, hvordan reparationsomkostninger på bare få år gamle biler kan være så høje, at de har alvorlige konsekvenser for familiers økonomi. Også derfor mener vi, at tiden er inde til et opgør med, at reklamationsfristen på teknisk komplicerede og meget dyre produkter med lang levetid er den samme korte som på simple og billige produkter. Med forslaget har forbrugerne i stedet udsigt til fortsat at være ringere stillet end i mange af vores nabolande. Det synes vi ikke er rimeligt”, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Forbrugerrådet Tænk og FDM håber nu, at debatten i den videre lovgivningsproces vil føre til, at danske forbrugere får en længere reklamationsret.

For yderligere oplysninger kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16 eller FDM's pressetelefon på 45 27 09 67.