Regeringens lovforslag om reklamationsretten er en ommer
Regeringen lægger i et nyt lovforslag op til at fastholde reklamationsfristen i Danmark på to år. Det skuffer Forbrugerrådet Tænk og FDM, der kalder det urimeligt, at danske forbrugere, hvis forslaget bliver vedtaget, er afskåret fra at klage over produkter, der går i stykker efter blot to til tre år. Forslaget stiller danske forbrugere dårligere end forbrugerne i de øvrige nordiske lande.

Reklamationsretten er den periode, hvor man som forbruger har ret til at klage over et produkt, der går i stykker på grund af en fejl, der var tilstede på købstidspunktet. EU-reglerne siger, at der minimum skal være to års reklamationsret, men alle EU-lande skal implementere nye regler på området, og derfor har regeringen netop fremsat et nyt lovforslag om ændring af købeloven. Og her er reklamationsrettens længde et centralt spørgsmål.
Op til lovforslaget har Forbrugerrådet Tænk og FDM foreslået, at reklamationsretten bliver forlænget fra 2 til 6 år på såkaldte varige forbrugsgoder - fx biler, hvidevarer, fjernsyn og computere. Og en række organisationer som Danmarks Naturfredningsforening, Ingeniørforeningen IDA, Concito, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Affaldsforeningen har bakket op om, at en længere reklamationsret vil være rimelig og gavnlig for den grønne omstilling.
Alligevel lægger regeringens lovforslag op til at fastholde en 2-årig reklamationsret i Danmark. Forbrugerrådet Tænk er skuffet over, at regeringen ikke har lyttet til de mange organisationer, og formand Anja Philip kalder den nuværende reklamationsrets længde for urimelig.
”Betaler man som forbruger flere tusinde kroner for en vaskemaskine, et fjernsyn eller endda flere hundrede tusinder for en bil, så må man kunne forvente, at det kan holde længere end 2 år, og at man ikke mister retten til at klage, så snart produktet er 2 år gammelt. Vores naboer i Sverige, Norge, Island og Finland er for længst kommet til den konklusion og har forlænget deres reklamationsperiode. Det samme har Holland og Storbritannien. I stedet for at gøre os til et forgangsland på forbrugerrettigheder og grøn omstilling, så fastholder regeringens lovforslag desværre Danmark bagerst i bussen på dette helt centrale punkt”, siger Anja Philip.
Forskere, grønne organisationer og Miljøministeriet og Klimaministeriet vurderer, at længere reklamationsret samtidig vil bidrage til, at der bliver lavet bedre og mere holdbare produkter, som på sigt ville være til gavn for miljøet.
Længere reklamationsret stiller større krav til producenterne
Hos bilisternes forbruger- og interesseorganisation, FDM, er man også skuffede over, at regeringen ikke lægger op til at udvide reklamationsretten.
”Vi er skuffet over, at regeringen ikke har lyttet til forbrugernes ønske om en længere reklamationsfrist. Særligt når det gælder varige forbrugsgoder som biler, der hører til blandt de største investeringer, mange gør sig. I FDM ser vi ofte eksempler på, hvordan reparationsomkostninger på bare få år gamle biler kan være så høje, at de har alvorlige konsekvenser for familiers økonomi. Også derfor mener vi, at tiden er inde til et opgør med, at reklamationsfristen på teknisk komplicerede og meget dyre produkter med lang levetid er den samme korte som på simple og billige produkter. Med forslaget har forbrugerne i stedet udsigt til fortsat at være ringere stillet end i mange af vores nabolande. Det synes vi ikke er rimeligt”, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.
Forbrugerrådet Tænk og FDM håber nu, at debatten i den videre lovgivningsproces vil føre til, at danske forbrugere får en længere reklamationsret.
For yderligere oplysninger kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16 eller FDM's pressetelefon på 45 27 09 67.

Over halvdelen af elselskaber oplyser ikke prisen viser ny forbrugertest
Kun et fåtal af elselskaber oplyser den fulde pris på produktet. Det viser Forbrugerrådet Tænks første test af elselskaber, som samtidig dumper fem selskaber. ”Vi har ikke tidligere testet et så kompliceret og uigennemskueligt marked, hvor priser er noget, man skal søge langt og længe efter” udtaler direktør Mads Reinholdt.

Eksplosiv stigning i klager over energiselskaber
Et stigende fokus på elmarkedet har afsløret en række alvorlige udfordringer for forbrugerne og fået antallet af sager i Ankenævnet på Energiområdet til at stige drastisk. Forbrugerrådet Tænk, der også har oplevet en stor stigning i henvendelser om energi fra forbrugere, kommer nu med nyt politisk udspil, hvor man blandt andet foreslår tydeliggørelse af elpriser, hårdere straffe for vildledende markedsføring og strengere krav til at oprette elselskab.

Klimamærkning af fødevarer skal opfylde disse 6 kriterier
Det indebærer blandt andet, at ansvaret for mærket skal ligge hos myndighederne, og at både de gode og de dårlige klimavalg skal mærkes