Bliv medlem nu

Realkredittens gebyrer fortsætter himmelflugten

Boligejernes betaling af bidragssatser og kursskæring er steget med op til 177 procent på fem år, viser en ny undersøgelse. Det er dermed blevet tusindvis af kroner dyrere om måneden for nogle forbrugere at bo i deres bolig. Forbrugerrådet Tænk appellerer til politikerne om at lytte mere til boligejerne.
12. December 2016
Realkreditlån: Det kan du gøre, hvis bidragssatserne stiger
Foto: iStock

De seneste år er realkredittens gebyrer, bidragssatser og kursskæring, tordnet op, og en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at den udvikling fortsætter.

Undersøgelsen viser, at de fire realkreditselskaber fra 2011 til 2016 gennemsnitligt har hævet bidragssatser og kursskæring med 130 procent for forbrugere, der har et F1-lån med en belåningsgrad på 80 procent uden afdrag. Topscorer er Totalkredit/Nykredit, der siden 2011 har hævet gebyrerne med 177 procent.

Stigning skaber utryghed

For en boligejer, der bor i et hus til to millioner med et F1-lån uden afdrag, kostede gebyrstigningerne op til 1534 kroner ekstra om måneden i 2016 sammenlignet med 2011. Dermed har gebyrstigningerne i samme periode gjort det op til 3068 kroner dyrere om måneden at bo i et hus til fire millioner. Stigningen kan skabe utryghed hos boligejerne, påpeger Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

”Samtidig med den uventede stigning i omkostninger er man jo reelt sat skatmat. For det kan nemt koste 15-20.000 kroner eller mere at skifte realkreditselskab. Bidragssatsernes fortsatte himmelflugt viser konsekvensen af, at realkreditinstitutterne kan hæve gebyrerne, som de vil, fordi forbrugerne på grund af de høje skifteomkostninger reelt set er låst til deres selskab. Det er et dybt urimeligt aftaleforhold,” siger Anja Philip.

En storm af protester

I foråret rejste der sig en storm af forbrugerprotester efter, at Nykredit/Totalkredit hævede deres bidragssatser, og regeringen nedsatte på den baggrund et ekspertudvalg, der i oktober afleverede otte anbefalinger til politikerne. Mens udvalgets formand, forskere fra universiteterne, uafhængige repræsentanter i udvalget og Forbrugerrådet Tænk var enige om de otte anbefalinger, ville finansbranchens repræsentanter imidlertid kun skrive under på de syv. Den centrale anbefaling om, at forbrugerne ikke skal betale indfrielsesgebyr, kurtage og kursskæring, hvis de vil skifte selskab, når realkreditinstituttet sætter prisen ekstraordinært op, ville finansbranchen ikke bakke op om.

”De foreløbige politiske reaktioner på ekspertrapporten tyder desværre på, at politikerne lytter mere til finansbranchen end til forbrugerrepræsentanter og økonomiske eksperter. Det er ærgerligt og uforståeligt. Det er realkreditinstituttet, der ændrer vilkårene i den indgåede aftale, når de hæver bidragssatsen, og derfor er det kun rimeligt, at forbrugerne får en reel mulighed for at komme ud af aftalen. Anbefalingen vil gøre det mere attraktivt at skifte selskab og dermed skabe øget konkurrence. Derfor opfordrer vi politikerne til at skabe mere tryghed for boligejerne og føre alle de otte ekspertanbefalinger ud i livet,” siger Anja Philip.

I perioden fra 2011 til 2015 – hvor bidragssatser og kursskæring blev fordoblet - voksede realkreditselskabernes overskud fra 4,81 milliarder til 14,59 milliarder.