Over halvdelen af elselskaber oplyser ikke prisen viser ny forbrugertest
Kun et fåtal af elselskaber oplyser den fulde pris på produktet. Det viser Forbrugerrådet Tænks første test af elselskaber, som samtidig dumper fem selskaber. ”Vi har ikke tidligere testet et så kompliceret og uigennemskueligt marked, hvor priser er noget, man skal søge langt og længe efter” udtaler direktør Mads Reinholdt.
20 ud af 37 elselskabers hjemmesider oplyser ikke, hvad selskabet tager i merpris – det såkaldte spottillæg – i deres variable elaftaler. Samtidig tager flere selskaber store månedlige gebyrer uden tydeligt at oplyse forbrugeren om det. Fem selskaber får tilmed 0 point, da det ikke har været muligt at fremskaffe priserne på selskabernes elaftaler.
Det er blandt konklusionerne på Forbrugerrådet Tænks nye test af elselskaber, som ifølge direktør, Mads Reinholdt, tydeligt understreger behovet for politisk indgreb på elmarkedet.
”Spottillægget er den pris, som udgør en stor del af selskabets indtægt, og det er en af de vigtigste priser, som forbrugeren kan sammenligne selskaber på. Hvis ikke det fremgår tydeligt af hjemmesiden, er det svært at se, hvordan man som forbruger skal kunne vælge den ene elaftale frem for den anden på et oplyst grundlag. Vi har ikke testet et mere kompliceret og uigennemskueligt marked, hvor priser er noget, man skal søge langt og længe efter. Og så er det tilmed et produkt – elektricitet – som alle mennesker skal have” siger Mads Reinholdt.
Ifølge testen svinger spottillæg i pris fra Grow Energy, der tager 31 øre pr. kWh til Vindstød, som tager 0,63 øre pr. kWh i merpris på et af deres produkter.
Forbrugerrådet Tænk har i de fleste tilfælde kunne få oplyst spottillægget efter henvendelse til elselskaberne, men fem selskaber har enten afvist at oplyse prisen eller ikke vendt tilbage på henvendelsen. Disse selskaber tildeles derfor ikke nogle point i testen, da de ikke har været muligt at udregne prisen. Det er første gang, at Forbrugerrådet Tænk tildeler 0 point til produkter i sine tests.
Testen viser samtidig, at flere af de selskaber, som faktisk oplyser om tillægget, til gengæld har diverse gebyrer, fx ”nethåndteringsgebyr” eller ”netadministrationsopkrævningsabonnement”, som trækkes månedligt. Disser gebyrer oplyses kun på gebyrlister og ikke som del af produktets pris, skønt de udgør en relativ stor del af den månedlige betaling til elselskabet.
Behov for politisk handling
Søndag udgav Forbrugerrådet Tænk et politisk udspil med 20 forslag til at forbedre energimarkedet, efter Ankenævnet på Energiområdet kunne berette om eksplosiv stigning i klagesager.
Ifølge Mads Reinholdt dokumenterer testen af elselskaber klart og tydelig behov for større krav til oplysning af priser og standardisering af begreber for diverse elprodukter.
Der er heller ikke hjælp at hente i myndighedernes officielle prissammenligningsside, elpris.dk.
”Når vi sammenligner vores resultater over de billigste og dyreste priser med elpris.dk, er det nogle vidt forskellige produkter, som lander i henholdsvis toppen og bunden af listen. Elpris.dk er præget af fejlagtig indberetning af priser fra selskaberne, og derfor mener vi, at Forsyningstilsynet skal foretage gennemgribende ændringer af siden, så elselskaberne fremover indberetter de reelle konkurrenceparametre, herunder spottillægget og månedlige gebyrer” siger Mads Reinholdt.
Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.
Forbrugerrådet Tænk anmelder populære spil for at manipulere spillerne med virtuel valuta
17 af de mest populære spil, herunder Fortnite, Minecraft og Pokémon Go, er anmeldt for bl.a. at sløre prisen på køb i spillet ved at opgive pris i virtuelle valutaer og gøre det svært at regne ud, hvad den faktiske pris er i kroner og øre. Det er i strid med markedsføringsloven, og derfor anmelder Forbrugerrådet Tænk spilvirksomhederne til myndighederne.