Regeringen svigter passagererne i nyt finanslovsudspil – det går særligt udover landdistrikter
Med nyt finanslovsudspil har regeringen lagt op til at lukke Passagerpulsen. Regeringen gør dermed Danmark til det eneste land i Europa udover Portugal, som ikke har en officiel repræsentant for passagerne. "Vi er chokerede og skuffede" siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.
Siden 2014 har Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk været passagerernes stemme i udviklingen af den kollektive transport på tværs af landet og transportformer. Med nyt finanslovsudspil har regeringen nu lagt op til at lukke Passagerpulsen.
Regeringen gør dermed Danmark til det eneste land i Europa udover Portugal, som ikke har en officiel repræsentant for passagerne.
”Vi er på passagernes vegne chokerede over regeringens beslutning. Vi står overfor at skulle gentænke store dele af den kollektive transport, som i særligt landdistrikterne er præget af lukning af busruter og svigtende passagertal. Hvis vi lukker, vil passagerne ikke længere have en stemme og en plads ved bordet i den udvikling og vil ikke kunne bringe al den viden om passagernes behov til bords, som vi ligger inde med. Det betyder, at man risikerer at finde på løsninger, der slet ikke passer til borgernes behov, og så er man lige vidt i forhold til at sikre mobilitet i hele landet, ” siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, og fortsætter:
”Kollektiv transport spiller en afgørende rolle i både den nationale sammenhængskraft samt den grønne omstilling. Vi håber derfor, at politikerne vil tænke sig om en ekstra gang. Passagerpulsen skal ikke lukkes, og vi opfordrer de øvrige partier til at prioritere passagerernes rolle i den kollektive transport, sammenhængskraften på tværs af landet og den grønne omstilling ved at sikre Passagerpulsens overlevelse.”
Passagerpulsen er et projekt i Forbrugerrådet Tænk, og er Danmarks eneste organisation, der varetager passagerernes interesser på tværs af transportformer, selskaber og geografi. Passagerpulsen indsamler og formidler passagernes behov, ønsker og oplevelser. Passagerpulsen har desuden fem regionale passagerråd, der deler passagerernes erfaringer og kommer med input til de regionale politikere og trafikselskaber.
I den kommende tid ville Passagerpulsen via lokale og regionale befolkningsundersøgelser skaffe viden om passagererne og den kollektive transport i landdistrikterne og sætte fokus på, hvordan den kollektive transport i højere grad kan hjælpe unge, der har langt til uddannelse.
”Det arbejde bliver ikke til noget, hvis politikerne vælger at lukke Passagerpulsen. Det, mener vi, er rigtig ærgerligt, fordi der især på disse områder i høj grad er behov for at finde løsninger for at sikre den kollektive transport i fremtiden, ” siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk beklager fejlagtigt udsendte mails
En mail om produkter, som dumper i test, blev ved en fejl sendt ud til en gruppe forbrugere, som ikke har bedt om at modtage sådanne mails. Forbrugerrådet Tænk beklager fejlen og skærper procedurerne, så det ikke kan ske fremadrettet.

Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste
Det er 75 år siden, at danske husmødre marcherede mod Christiansborg og siden stiftede Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne. I dag hedder organisationen Forbrugerrådet Tænk, og her kæmper man fortsat forbrugernes sag. I dag er det blandt andet den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug, der fylder for forbrugerne og deres organisation.

Ondt i økonomien presser unge på deres uddannelse
Mange af de unge, der mistrives på deres uddannelse eller ligefrem dropper ud, har også økonomiske problemer. Det viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med Finans Danmark. Undervisning i privatøkonomi kan give redskaber til at håndtere økonomien og bør prioriteres højere, foreslår de to organisationer.