Forbrugerrådet Tænk fraråder 4 elselskaber efter lovbrud
En række elselskaber får kritik af Forsyningstilsynet, fordi de i strid med lovgivningen ikke har tilbagebetalt tilgodehavende til kunder, der skiftede selskab. Forbrugerrådet Tænk fraråder derfor nu forbrugere at være kunde hos de fire elselskaber.
Forsyningstilsynet har afgjort, at fire elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab.
I den forbindelse bad Forsyningstilsynet selskaberne både ændre praksis fremadrettet samt udbetale tilgodehavende bagudrettet til alle tidligere kunder.
Ingen af de fire selskaber har ville bekræfte, at de vil tilbagebetale pengene uden forbehold for tidspunktet for kundeforholdet eller forældelse til alle de tidligere kunder, som de gennem årene ulovligt har undladt at udbetale pengene til.
På den baggrund fraråder Forbrugerrådet Tænk, at forbrugere køber strøm hos de fire selskaber. Det drejer sig om:
- Modstrøm
- b.energy (tidligere Blue Energy)
- Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)
- Dansk Strøm (tidligere Power4U)
”Det er i sig selv en skandale, at fire elselskaber gennem mange år ulovligt har undladt at tilbagebetale kunderne deres egne penge. Og at ingen af dem nu vil bekræfte, at de vil efterleve myndighedernes ord og tilbagebetale alle tidligere kunders penge uden yderligere forbehold og forsinkelse, gør sagen endnu mere alvorlig. Derfor fraråder vi nu forbrugerne at være kunde hos dem. Det kan ikke passe, at forbrugerne skal risikere at købe den strøm, de skal bruge til at lave aftensmad og vaske tøj, af selskaber, der nægter forbrugerne deres retmæssige penge” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk beklager fejlagtigt udsendte mails
En mail om produkter, som dumper i test, blev ved en fejl sendt ud til en gruppe forbrugere, som ikke har bedt om at modtage sådanne mails. Forbrugerrådet Tænk beklager fejlen og skærper procedurerne, så det ikke kan ske fremadrettet.

Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste
Det er 75 år siden, at danske husmødre marcherede mod Christiansborg og siden stiftede Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne. I dag hedder organisationen Forbrugerrådet Tænk, og her kæmper man fortsat forbrugernes sag. I dag er det blandt andet den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug, der fylder for forbrugerne og deres organisation.

Ondt i økonomien presser unge på deres uddannelse
Mange af de unge, der mistrives på deres uddannelse eller ligefrem dropper ud, har også økonomiske problemer. Det viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med Finans Danmark. Undervisning i privatøkonomi kan give redskaber til at håndtere økonomien og bør prioriteres højere, foreslår de to organisationer.