Forbrugerrådet Tænk fraråder 4 elselskaber efter lovbrud
En række elselskaber får kritik af Forsyningstilsynet, fordi de i strid med lovgivningen ikke har tilbagebetalt tilgodehavende til kunder, der skiftede selskab. Forbrugerrådet Tænk fraråder derfor nu forbrugere at være kunde hos de fire elselskaber.
Forsyningstilsynet har afgjort, at fire elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab.
I den forbindelse bad Forsyningstilsynet selskaberne både ændre praksis fremadrettet samt udbetale tilgodehavende bagudrettet til alle tidligere kunder.
Ingen af de fire selskaber har ville bekræfte, at de vil tilbagebetale pengene uden forbehold for tidspunktet for kundeforholdet eller forældelse til alle de tidligere kunder, som de gennem årene ulovligt har undladt at udbetale pengene til.
På den baggrund fraråder Forbrugerrådet Tænk, at forbrugere køber strøm hos de fire selskaber. Det drejer sig om:
- Modstrøm
- b.energy (tidligere Blue Energy)
- Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)
- Dansk Strøm (tidligere Power4U)
”Det er i sig selv en skandale, at fire elselskaber gennem mange år ulovligt har undladt at tilbagebetale kunderne deres egne penge. Og at ingen af dem nu vil bekræfte, at de vil efterleve myndighedernes ord og tilbagebetale alle tidligere kunders penge uden yderligere forbehold og forsinkelse, gør sagen endnu mere alvorlig. Derfor fraråder vi nu forbrugerne at være kunde hos dem. Det kan ikke passe, at forbrugerne skal risikere at købe den strøm, de skal bruge til at lave aftensmad og vaske tøj, af selskaber, der nægter forbrugerne deres retmæssige penge” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.
Forbrugerrådet Tænk anmelder populære spil for at manipulere spillerne med virtuel valuta
17 af de mest populære spil, herunder Fortnite, Minecraft og Pokémon Go, er anmeldt for bl.a. at sløre prisen på køb i spillet ved at opgive pris i virtuelle valutaer og gøre det svært at regne ud, hvad den faktiske pris er i kroner og øre. Det er i strid med markedsføringsloven, og derfor anmelder Forbrugerrådet Tænk spilvirksomhederne til myndighederne.