Forbrugerrådet Tænk fraråder 4 elselskaber efter lovbrud | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Forbrugerrådet Tænk fraråder 4 elselskaber efter lovbrud

En række elselskaber får kritik af Forsyningstilsynet, fordi de i strid med lovgivningen ikke har tilbagebetalt tilgodehavende til kunder, der skiftede selskab. Forbrugerrådet Tænk fraråder derfor nu forbrugere at være kunde hos de fire elselskaber.

· 24. november 2023

Forsyningstilsynet har afgjort, at fire elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab.

I den forbindelse bad Forsyningstilsynet selskaberne både ændre praksis fremadrettet samt udbetale tilgodehavende bagudrettet til alle tidligere kunder.

Ingen af de fire selskaber har ville bekræfte, at de vil tilbagebetale pengene uden forbehold for tidspunktet for kundeforholdet eller forældelse til alle de tidligere kunder, som de gennem årene ulovligt har undladt at udbetale pengene til.

På den baggrund fraråder Forbrugerrådet Tænk, at forbrugere køber strøm hos de fire selskaber. Det drejer sig om:

  • Modstrøm
  • b.energy (tidligere Blue Energy)
  • Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)
  • Dansk Strøm (tidligere Power4U)

”Det er i sig selv en skandale, at fire elselskaber gennem mange år ulovligt har undladt at tilbagebetale kunderne deres egne penge. Og at ingen af dem nu vil bekræfte, at de vil efterleve myndighedernes ord og tilbagebetale alle tidligere kunders penge uden yderligere forbehold og forsinkelse, gør sagen endnu mere alvorlig. Derfor fraråder vi nu forbrugerne at være kunde hos dem. Det kan ikke passe, at forbrugerne skal risikere at købe den strøm, de skal bruge til at lave aftensmad og vaske tøj, af selskaber, der nægter forbrugerne deres retmæssige penge” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

 

Til forbrugerne: Tjek om du har penge til gode

Har du været kunde hos et af de fire selskaber inden for de seneste 10 år, kan du have penge til gode.

  • Tjek om du kan logge ind på selvbetjeningen hos dit tidligere elselskab. Led efter en slutopgørelse.
  • Kontakt dit tidligere elselskab, gerne skriftligt, så du har dokumentation for henvendelsen. Det kan være en hjælp, hvis du kan give dem dit tidligere kundenummer eller lignende dokumentation for, at du har været kunde. Skriv, at du vil have dit tilgodehavende udbetalt.
  • Hvis du ikke får svar på din henvendelse til elselskabet: Ryk dem og skriv, at hvis du ikke har fået svar inden fx 14 dage, vil du klage til Klagenævnet på Energiområdet. Hvis du ikke får svar inden for fristen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Det koster 160 kr., som du får igen, hvis nævnet giver dig medhold.