Problematisk kemi i hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt
Ny opgørelse fra Kemiluppen viser, at hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt indeholder problematisk kemi, fx allergifremkaldende stoffer, mistænkt hormonforstyrrende stoffer eller PFAS. Med en ny kampagne vil Forbrugerrådet Tænk Kemi vise bagsiden af plejeprodukter og kosmetik, og få forbrugerne til at tage stilling til indholdsstofferne.
Når vi smører os med cremer, vasker håret i shampoo og ruller deodorant under armen, er der en risiko for, at vi tilfører vores krop stoffer, der kan have negative effekter for vores sundhed. Faktisk indeholder hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt stoffer, der kan være problematiske for sundheden.
Det viser en ny opgørelse fra Forbrugerrådet Tænk Kemis app, Kemiluppen, hvor forbrugere kan scanne produkter og få oplyst indholdet.
Derfor lancerer Forbrugerrådet Tænk Kemi en ny kampagne, der sætter fokus på ingredienserne, og som opfordrer forbrugerne til at kigge på bagsiden af deres kosmetik og plejeprodukter, som kan hjælpe dem med at nedsætte mængden af uønsket kemi, som de bliver udsat for.
”Vores opgørelse fra Kemiluppen viser, at den uønskede kemi er udbredt i de produkter vi møder i butikkerne. Så når vi smører os i fugtighedscreme, vasker vores hår med shampoo eller fx lægger makeup, er der en risiko for, at vi udsætter os for kemi, der potentielt kan have sundhedsmæssige konsekvenser, som fx livslang allergi eller hormonforstyrrelser. Heldigvis findes der også mange alternativer til de problematiske stoffer og produkter uden hverken allergifremkaldende eller hormonforstyrrende indhold. Derfor vil vi gerne vise forbrugerne, at det faktisk er muligt at undgå de her stoffer, og at de i øvrigt sagtens kan undværes i vores produkter ” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.
Opgørelsen fra Kemiluppen viser, at knap hvert tredje produkt er uden uønsket kemi.
Ifølge Anja Philip er der ikke en akut sundhedsfare ved at benytte det enkelte produkt med uønsket kemi, men det er den samlede udsættelse fra mange forskellige kilder, som vi bliver udsat for over lang tid, som kan udgøre en risiko.
De hormonforstyrrende stoffer er bl.a. mistænkt for at medvirke til nedsat sædkvalitet, øget forekomst af hormonafhængige kræftformer og for tidlig pubertet hos piger.
Ny kampagne viser bagsiden af kosmetik og plejeprodukter
Med den nye kampagne ”Bagsiden først” ønsker Forbrugerrådet Tænk Kemi at gøre forbrugerne mere opmærksomme på indholdet i plejeprodukter, og mere bevidste om risikoen ved gentagen brug af produkter med uønsket kemi, samt hjælpe dem til at træffe et trygt valg uden uønsket kemi.
Flere virksomheder tager også del i kampagnen for at sætte øget fokus på den vigtige bagside gennem opslag på sociale medier, hvor de fx vender et udvalg af deres kosmetik og plejeprodukter om og viser bagsiden for dermed at sætte fokus på vigtigheden af indholdet.
Svindlere udnytter i stigende grad danskernes sundhedsbekymringer
Svindlere udnytter i stigende grad danskernes bekymringer for deres helbred ved at lokke med falske sundhedstjek eller lovende kosttilskud. Det får nu Forbrugerrådet Tænk til at udsende en advarsel, mens en ny kampagne fra TrygFonden, Styrelsen for Samfundssikkerhed og Forbrugerrådet Tænk vil opfordre danskerne til at hjælpe hinanden med at gennemskue svindlen.
Danskerne er i gennemsnit kunde i deres bank i 20 år
Danske forbrugere er meget loyale overfor deres bank, viser ny rapport fra Forbrugerrådet Tænk. Mens 41 procent af alle voksne danskere aldrig har skiftet bank, er hver tredje kunde i deres bank, fordi deres forældre var det. Det får Forbrugerrådet Tænk til at advare om manglende mobilitet og konkurrence på bankmarkedet.
Danske supermarkeder er europamestre i miljømærkede produkter
Danmark er det land, hvor det er nemmest at finde de gode valg som miljøbevidst forbruger – det viser en ny mystery shopping-undersøgelse af miljømærkernes udbredelse på udvalgte produktområder i 13 europæiske lande. Den slår samtidig fast, at det ikke er dyrere at købe de miljømærkede produkter.