Problematisk kemi i hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt
Ny opgørelse fra Kemiluppen viser, at hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt indeholder problematisk kemi, fx allergifremkaldende stoffer, mistænkt hormonforstyrrende stoffer eller PFAS. Med en ny kampagne vil Forbrugerrådet Tænk Kemi vise bagsiden af plejeprodukter og kosmetik, og få forbrugerne til at tage stilling til indholdsstofferne.
Når vi smører os med cremer, vasker håret i shampoo og ruller deodorant under armen, er der en risiko for, at vi tilfører vores krop stoffer, der kan have negative effekter for vores sundhed. Faktisk indeholder hvert tredje kosmetik- og plejeprodukt stoffer, der kan være problematiske for sundheden.
Det viser en ny opgørelse fra Forbrugerrådet Tænk Kemis app, Kemiluppen, hvor forbrugere kan scanne produkter og få oplyst indholdet.
Derfor lancerer Forbrugerrådet Tænk Kemi en ny kampagne, der sætter fokus på ingredienserne, og som opfordrer forbrugerne til at kigge på bagsiden af deres kosmetik og plejeprodukter, som kan hjælpe dem med at nedsætte mængden af uønsket kemi, som de bliver udsat for.
”Vores opgørelse fra Kemiluppen viser, at den uønskede kemi er udbredt i de produkter vi møder i butikkerne. Så når vi smører os i fugtighedscreme, vasker vores hår med shampoo eller fx lægger makeup, er der en risiko for, at vi udsætter os for kemi, der potentielt kan have sundhedsmæssige konsekvenser, som fx livslang allergi eller hormonforstyrrelser. Heldigvis findes der også mange alternativer til de problematiske stoffer og produkter uden hverken allergifremkaldende eller hormonforstyrrende indhold. Derfor vil vi gerne vise forbrugerne, at det faktisk er muligt at undgå de her stoffer, og at de i øvrigt sagtens kan undværes i vores produkter ” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.
Opgørelsen fra Kemiluppen viser, at knap hvert tredje produkt er uden uønsket kemi.
Ifølge Anja Philip er der ikke en akut sundhedsfare ved at benytte det enkelte produkt med uønsket kemi, men det er den samlede udsættelse fra mange forskellige kilder, som vi bliver udsat for over lang tid, som kan udgøre en risiko.
De hormonforstyrrende stoffer er bl.a. mistænkt for at medvirke til nedsat sædkvalitet, øget forekomst af hormonafhængige kræftformer og for tidlig pubertet hos piger.
Ny kampagne viser bagsiden af kosmetik og plejeprodukter
Med den nye kampagne ”Bagsiden først” ønsker Forbrugerrådet Tænk Kemi at gøre forbrugerne mere opmærksomme på indholdet i plejeprodukter, og mere bevidste om risikoen ved gentagen brug af produkter med uønsket kemi, samt hjælpe dem til at træffe et trygt valg uden uønsket kemi.
Flere virksomheder tager også del i kampagnen for at sætte øget fokus på den vigtige bagside gennem opslag på sociale medier, hvor de fx vender et udvalg af deres kosmetik og plejeprodukter om og viser bagsiden for dermed at sætte fokus på vigtigheden af indholdet.
Forbrugerrådet Tænk klager over Meta for manglende kundeservice
Forbrugerrådet Tænk har indgivet to klager mod Meta for mangelfuld kundesupport på Facebook og Instagram. Klagerne sker på baggrund af henvendelser fra forbrugere, der oplever problemer med at få fat på fx Facebook, hvis deres profil er blevet hacket eller konto deaktiveret.
Techgiganter skal kompensere forbrugere ved svindel
Nyt forbrugerpolitisk udspil af Forbrugerrådet Tænk med 20 nye forslag skal tæmme techgiganterne og styrke forbrugerne på digitale platforme. Organisationen vil blandt andet tackle digital svindel ved at gøre techgiganterne økonomisk ansvarlige.
Forbrugerrådet Tænk anmelder populære spil for at manipulere spillerne med virtuel valuta
17 af de mest populære spil, herunder Fortnite, Minecraft og Pokémon Go, er anmeldt for bl.a. at sløre prisen på køb i spillet ved at opgive pris i virtuelle valutaer og gøre det svært at regne ud, hvad den faktiske pris er i kroner og øre. Det er i strid med markedsføringsloven, og derfor anmelder Forbrugerrådet Tænk spilvirksomhederne til myndighederne.