Opladning af elbil: Har du brug for et abonnement?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Opladning af elbil: Har du brug for et abonnement

Morten Steinche · Foto: Getty Images · 16. juni 2021

Elbilerne er for alvor ved at gøre deres indtog i Danmark, men det kan være svært at finde den rette løsning, når det gælder opladning. Bliv klogere her.

Det er ikke så forfærdelig mange år siden, at elbilen var et særsyn på de danske veje, men det er mere og mere almindeligt at støde på en VW ID.3, en Renault Zoe eller en Audi e-tron, som alle 3 var blandt de mest solgte elbiler i januar 2021. Der er ikke længere nogen tvivl om, at danskerne har taget elbilen til sig.

“Ja, det har de i den grad, og det er der flere årsager til,” forklarer Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

For det første har bilproducenterne været nødt til at satse hårdt på udviklingen af elbilerne, og så er der det danske mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

“Derfor har vi både fået et udbud og en efterspørgsel, der kommer til at bugne. Det er en udvikling, der er kommet for at blive,” siger Ilyas Dogru.

Stigende antal elbiler

Rent statistisk udgør elbilerne stadig kun en lille del af det samlede antal solgte biler i Danmark, men det er ved at ændre sig. Alene i år er der frem til den 30. april blevet nyregistreret 4.003 elbiler. Det svarer til 6,74 procent af det samlede antal biler, der blev nyregistreret i perioden.

7 ud af 10 nyregistrerede biler kører stadig på enten benzin eller diesel. Resten af de nyregistrerede biler er hybridbiler, pluginhybridbiler eller biler, der kører på brint eller gas.

“Mange danskere er positive over for elbiler, og med stadig flere modeller med 400 til 500 kilometer i rækkevidde og muligheden for at trække en campingvogn eller trailer betyder det, at elbilerne nu dækker de danske bilkøberes ønsker og behov. Så min forventning er, at udviklingen vil tage yderligere fart de kommende måneder,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

Elbiler og udgifter

En stor del af økonomien i at være bilejer handler om udgifter til brændstof, og det gælder, uanset om ens bil kører på benzin, diesel eller el.

Hvor det er forholdsvis nemt at udregne og forudse sine udgifter til benzin eller diesel, forholder det sig anderledes, når det kommer til elbilerne – især hvis du skal lade op andre steder end hjemme. Det viser en undersøgelse af opladning af elbiler foretaget af Forbrugerrådet Tænk Penge i foråret 2021.

Nye regler gælder til 2030

Når du bruger el til at oplade din elbil, er det under særlige forudsætninger muligt at få refunderet cirka 1 krone pr. kWh - lidt under halvdelen af den typiske kWh-pris.

I slutningen af 2020 blev det besluttet, at denne refusion af en del af prisen for at oplade elbiler, skulle køre videre i hvert fald ind til udgangen af 2030.

Vil du læse hele artiklen nu?

Få adgang til denne artikel og hele tænk.dk – inklusive mere end 150 test – for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?