Opladning af elbil: Har du brug for et abonnement?
Elbilerne er for alvor ved at gøre deres indtog i Danmark, men det kan være svært at finde den rette løsning, når det gælder opladning. Bliv klogere her.
Det er ikke så forfærdelig mange år siden, at elbilen var et særsyn på de danske veje, men det er mere og mere almindeligt at støde på en VW ID.3, en Renault Zoe eller en Audi e-tron, som alle 3 var blandt de mest solgte elbiler i januar 2021. Der er ikke længere nogen tvivl om, at danskerne har taget elbilen til sig.
“Ja, det har de i den grad, og det er der flere årsager til,” forklarer Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.
For det første har bilproducenterne været nødt til at satse hårdt på udviklingen af elbilerne, og så er der det danske mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030.
“Derfor har vi både fået et udbud og en efterspørgsel, der kommer til at bugne. Det er en udvikling, der er kommet for at blive,” siger Ilyas Dogru.
Stigende antal elbiler
Rent statistisk udgør elbilerne stadig kun en lille del af det samlede antal solgte biler i Danmark, men det er ved at ændre sig. Alene i år er der frem til den 30. april blevet nyregistreret 4.003 elbiler. Det svarer til 6,74 procent af det samlede antal biler, der blev nyregistreret i perioden.
7 ud af 10 nyregistrerede biler kører stadig på enten benzin eller diesel. Resten af de nyregistrerede biler er hybridbiler, pluginhybridbiler eller biler, der kører på brint eller gas.
“Mange danskere er positive over for elbiler, og med stadig flere modeller med 400 til 500 kilometer i rækkevidde og muligheden for at trække en campingvogn eller trailer betyder det, at elbilerne nu dækker de danske bilkøberes ønsker og behov. Så min forventning er, at udviklingen vil tage yderligere fart de kommende måneder,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Elbiler og udgifter
En stor del af økonomien i at være bilejer handler om udgifter til brændstof, og det gælder, uanset om ens bil kører på benzin, diesel eller el.
Hvor det er forholdsvis nemt at udregne og forudse sine udgifter til benzin eller diesel, forholder det sig anderledes, når det kommer til elbilerne – især hvis du skal lade op andre steder end hjemme. Det viser en undersøgelse af opladning af elbiler foretaget af Forbrugerrådet Tænk Penge i foråret 2021.
Nye regler gælder til 2030
Når du bruger el til at oplade din elbil, er det under særlige forudsætninger muligt at få refunderet cirka 1 krone pr. kWh - lidt under halvdelen af den typiske kWh-pris.
I slutningen af 2020 blev det besluttet, at denne refusion af en del af prisen for at oplade elbiler, skulle køre videre i hvert fald ind til udgangen af 2030.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Her er de bedste og billigste lån til elbil
Banker tilbyder billån til elbiler, "grønne billån", til særligt favorable priser, og vores test viser, at der kan være op mod 100.000 kr. spare ved at vælge det billigste lån til elbilen.
Populære SUV’er er skidt for den grønne omstilling
Over halvdelen af alle solgte nye biler i Danmark er de tungere SUV’er, som kører knap så langt på literen. Også el-SUV’erne er mindre gode for klimaet sammenlignet med de almindelige – og lettere – elbiler
Mette er stavnsbundet til sin ladeboks
Med en elbil kan du få refusion for en del af elafgiften for den strøm, du bruger til at lade bilen op – men kun hvis du har en serviceaftale med fx et elselskab, der skal søge om refusionen for dig. Det erfarede Mette Christophersen på den bitre måde, da hun købte en ladeboks fra Tesla, som ingen elselskaber kan servicere.