Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Sikker, når du klikker

Informationer om dig er guld værd for firmaer og svindlere, der vil have adgang til dine personlige data.
Af Michael Haddar
10. Juli 2018
sikker når du klikker

I foråret 2017 lancerede Forbrugerrådet Tænk kampagnen ’Sikker, når du klikker’. Kampagnen havde til formål at hjælpe alle danskere til at bevæge sig trygt og sikkert på internettet.

Forbrugerrådet Tænk satte sig med kampagnen i spidsen for, at de almindelige danske forbrugere – du og jeg – bliver bedre til at begå os på internettet og bliver mere bevidste om, hvilke oplysninger vi deler bl.a. gennem apps, sociale portaler osv.

Google anmeldt til Datatilsynet

I forbindelse med "Sikker, når du klikker" anmeldte Forbrugerrådet Tænk Google til Datatilsynet, for deres tidsubegrænsede lagring af information om brugernes fysiske færden og søgehistorik.

Det er i strid med forbrugernes grundlæggende ret til privatliv, at Google via smartphone og Google-konto indsamler og gemmer data om forbrugernes placering og søgehistorik i ubegrænset tid.

Forbrugerrådet Tænk anmelder Google til Datatilsynet

Mit digitale selvforsvar

For at styrke danskernes sikkerhed online, og sikre en nem, tryg og sikker navigation i den digitale verden, udviklede Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden appen Mit digitale selvforsvar.

Appen advarer om aktuelle it-trusler og tilbyder råd og vejledning om sikker færden på nettet.

App: Mit digitale selvforsvar