Svindlere tjener penge på at true med RKI
Svindlere misbruger RKI i forsøget på at presse folk til at betale for ydelser, de aldrig har modtaget. Forbrugerrådet Tænk opfordrer til at bevare roen og søge rådgivning, hvis du støder på RKI’s logo på en tvivlsom faktura.
I løbet af det seneste års tid har en lang række danskere modtaget en faktura fra en virksomhed, der påstår at have vurderet værdien af modtagerens bil.
Virksomheden, som har base i Belgien, har blandt andet heddet bilvurdering.dk og bilfm.dk, men skifter navn hurtigere, end du kan nå at spænde din sikkerhedssele. Under skiftende navne sender virksomheden mails til folk, hvor de på dansk fortæller om vigtigheden af at kende bilens værdi og foreslår, at du klikker på et uforpligtende link, der fører dig videre til en vurderingsside.
Snart efter melder virksomheden sig på banen igen. Denne gang med en faktura, selvom du intet har haft med virksomheden at gøre siden mailen og ikke har fået vurderet din bil. Nederst på fakturaen finder du et rødt og tydeligt logo fra RKI, som er et register over dårlige betalere.
RKI bruges til afpresning
I Experian, som administrerer RKI, er de ikke i tvivl om, at der er tale om svindel og forsøg på afpresning for at få penge for en ydelse, der aldrig har fundet sted. Og det er ikke kun bilvurderingsfirmaet, der misbruger RKI’s velkendte logo til svindel.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Opkald fra svindlere: Undgå at blive snydt i telefonen
Svindlere kan ringe for at lokke personlige oplysninger ud af dig eller snyde dig til at ringe op til et dyrt udenlandsk nummer. Se, hvordan du undgår svindlen.
Derfor bliver vi afhængige af vores telefon
Din mobil er designet til, at du bruger meget mere tid på den, end du har lyst til. Det kan skabe afhængighed og have store konsekvenser, påpeger eksperter.
Lad os skabe en tryg digital verden sammen
Techgiganter kontrollerer vores digitale infrastruktur. Nye, skærpede krav til deres forretningsmodeller er nødvendige for at sikre forbrugernes tryghed online.