Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Cykel: 5 tip til vedligholdelse

Vejsalt, mangel på olie og halvflade dæk er hårdt for cyklen. Få 5 tips til, hvordan du nemt gør din cykel vinterklar og sparer penge på reparationer.
Af Asbjørn Brandt Petersen
6. Marts 2018
efterse din cykel
Foto: Getty Images

Undgå typiske problemer med din cykel

Revnede dæk, en løs eller rusten kæde eller et gear, der sidder fast. Der kan være mange problemer med en cykel, der er et par år gammel.

Mange cykelproblemer kan du løse selv eller forebygge. Så sparer du penge på ikke at gå til cykelsmeden.

Se, hvordan du kan forebygge problemerne selv og hvornår problemerne skal ordnes af cykelsmeden.

Se Forbrugerrådet Tænks test af cykelstole til børn

1. Lav et rasletjek

Et rasletjek er en hurtig måde at finde ud af, om alle dele på din cykel sidder som de skal.

Rasletjekket laver du ved at løfte cyklen 5 centimeter over jorden og slippe den.

Lyden, som cyklen giver, når den er ny, må du meget gerne lære at kende. Så kan du høre, hvordan den skal lyde, når du gør det efterfølgende.

Sidder nogle dele løst, kan du høre, at det rasler og lyder anderledes. Spænd eventuelt selv efter, hvis du kan se hvilke dele, der sidder løst.

Besøg cykelsmeden hvis du ikke kan se, hvilke dele der rasler.

2. Pump dækkene helt op

Halvflade dæk gør din cykel tungere at køre på, og det er dårligt for dine dæk i længden, hvis de ikke er pumpet til maksimumgrænsen.

Dækkene på din cykel bliver slidt op meget hurtigere, hvis du kører med halvflade dæk. Til sidst flækker dækkene i siden, og så skal du bruge penge på nye dæk.

Maksimumgrænsen for lufttryk står på dækket. Med en dæktryksmåler kan du sørge for, at dækket ikke pumpes for meget.

En dæktryksmåler findes på nogle nyere cykelpumper. Hvis din pumpe ikke har en dæktryksmåler, kan du få trykket målt hos cykelsmeden.

3. Giv kæden olie

Kæden på din cykel bliver løs eller rusten med tiden.

Forlæng kædens levetid ved at kigge på kæden indimellem. Den må gerne se lidt våd ud, men den skal ikke søbes til i olie.

Kæden har brug for at få olie med jævne mellemrum, men det skal ikke være for ofte:

  • Om sommeren: Smør kæden hver 2. måned
  • Om vinteren: Smør kæden 1 gang om ugen

4. Rod ikke selv ved kablerne

Håndbremser og gear er afhængige af velfungernede kabler.

Kablerne til din håndbremse og dit gear kan hurtigt gå i stykker, sætte sig fast eller blive for løse på grund af rust eller slid.

Kablerne er vanskelige at gøre noget ved, medmindre du er en habil hobbymekaniker. Du kan let komme til at gøre mere skade end gavn.

Cykelmekanikeren kan stramme eller skifte kablerne. Så tag cyklen forbi værkstedet, hvis den er gal med kablerne.

5. Rens cyklen for salt

Vejsalt er virkelig skidt for en cykel, fordi saltet får cyklen til at ruste. Skyl saltet af med en børste og en haveslange, hvis du har kørt på saltede veje om vinteren.

Spuler du cyklen, skal du være opmærksom på, at du risikerer at spule olien af eller få presset vand ind i kuglelejerne. Undgå at bruge en højtryksspuler, da den spuler for kraftigt.