Skal du leje sommerhus? Her er dine rettigheder
Hvad gør du, hvis sommerhuset er møgbeskidt, eller opvaskemaskinen er defekt ved ankomsten? Få overblik over dine rettigheder og klagemuligheder her, når du lejer sommerhus.
Et ophold i sommerhus er for mange topmålet af ferie, men glæden kan blive ødelagt, hvis huset ikke lever op til det, som du og udlejeren har aftalt på forhånd.
Du har som forbruger en række rettigheder og pligter i forhold til fejl og mangler, og her er det vigtigt at gøre tingene rigtigt, hvis du senere hen har behov for at rette en klage over sommerhuset.
Hvem har du bestilt sommerhuset igennem?
De fleste bestiller deres sommerhus gennem et bureau, som udlejer det på vegne af ejeren. Her er du som regel også bedre stillet i form af aftalevilkår, der regulerer fx betalingen af sommerhuset, reklamation osv. Har du lejet gennem et bureau, har du også senere hen mulighed for at klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning.
Lejer du derimod gennem en privatperson – fx direkte af ejeren – skal du være opmærksom på, at du ikke har helt samme sikkerhed. I sjældne tilfælde kan du komme ud for, at der faktisk ikke er et sommerhus.
Sørg derfor i hvert fald for, at du har betalt med et betalingskort, så du eventuelt kan gøre indsigelse over for banken i forhold til betaling for sommerhuset. Du skal også vide, at du ikke har helt samme mulighed for at klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning, men at det kan blive nødvendigt at gå direkte til domstolene.
Hvis din aftale bliver annulleret
Hvis et udlejningscenter annullerer jeres aftale, har du krav på at få dine penge tilbage. Her er et tilgodebevis ikke nok med mindre det har stået med meget store bogstaver forrest i aftalevilkårene. Du skal have dine penge tilbage inden for rimelig tid. Hvis bureauet ikke tilbagebetaler pengene, og der er gået over 30 dage, kan du gå til din bank og gøre indsigelse. Så bør banken tilbageføre pengene, hvis der er tale om et køb på nettet med betalingskort.
Før ankomst til sommerhuset
Inden du lejer sommerhuset, er det vigtigt, at du er opmærksom på, om sommerhuset lever op til det, du ønsker. Er det fx røgfrit, og må du have kæledyr med? Det er også vigtigt at læse aftalevilkårene godt igennem, så du ved, om rengøring er inkluderet, hvornår betalingen skal falde, hvornår du må ankomme, og hvornår du skal være ude af huset igen.
Efter ankomst til sommerhuset
Når du kommer til sommerhuset, så vær opmærksom på, om det er som aftalt. Det gælder fx, om der er gjort ordentligt rent, om der er alt det aftalte linned, og om der er ting, som er gået i stykker. Det er vigtigt, at du kontakter udlejer, så snart du bliver opmærksom på manglerne, så vedkommende har mulighed for at afhjælpe problemet.
Hvis du oplever, at udlejningsbureauet ikke gør noget ved problemet – fx at de lover at sende et rengøringshold, som aldrig kommer – så følg op på din klage. Dokumentér problemet ved fx at tage billeder af de beskidte steder, og kontakt bureauet skriftligt, fx på sms eller mail, hvor du skriver, hvad I aftalte, så du har det til en eventuel senere klage. Hvis der er tale om større mangler, som ikke umiddelbart kan udbedres inden for rimelig tid, kan udlejer muligvis tilbyde dig et lignende sommerhus i området.
Selvom der er mangler ved sommerhuset, og du oplever, at det er svært at få hjælp af udlejer, skal du passe på med at leje et andet sommerhus på egen hånd, da du kan ende med at sidde med dobbelt husleje. Det er også vigtigt, at du ikke opsiger lejeaftalen, uden det er klart aftalt med bureauet. Ellers kan du risikere at skulle betale huslejen, selvom du ikke benytter sommerhuset. Sørg som minimum for at dokumentere, at du forgæves har forsøgt at kontakte bureauet – og sørg også for dokumentation af de mangler, som skulle berettige dig til at ophæve aftalen.
Vil du klage over sommerhuset?
Hvis et givent problem aldrig blev løst, så klag skriftligt til bureauet for måske at få en reduktion i prisen eller løse problemet på anden vis. Hvis det ikke lykkes, kan du gå til Ankenævnet for Feriehusudlejning og klage over bureauet.
Før du kan rette en klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning, er det en forudsætning, at du har klaget til bureauet.
Sådan får du en mindre klima- og miljøbelastende ferie
Uanset om ferien holdes i Danmark eller i udlandet, er der noget, du selv kan gøre, for at netop din ferie bliver mindre klima- og miljøbelastende.
Ægtepar strandet uden adgang til lejet sommerhus
Da Lena Secher og hendes mand ankom til årets sommerferie, stoppede ferien brat, da deres bil sad fast i opkørslen til det lejede sommerhus. Sagen endte i Ankenævnet for Feriehusudlejning.
Leje af sommerhus? Det er ikke sikkert, at udlejer er den, du tror
Det kan være svært at gennemskue, hvem du egentlig booker sommerhuset igennem – og dermed hvem der er ansvarlig for, at sommerhuset er, som det skal være, når din ferie begynder.