Her er dine rettigheder, hvis flyselskabet strejker Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Strejke hos flyselskaber: Det har du ret til

Strejker kan være skyld i, at dit fly bliver forsinket eller aflyst. Men hvordan er dine rettigheder, hvis din flyafgang bliver ramt af strejke eller lockout?

Lindi Elisabeth Winkel · Foto: Getty Images · 4. juli 2022
Kvinde i lufthavnen hvis flyrejse er aflyst eller forsinket på grund af strejke

SAS piloter strejker: 4 ting, du skal gøre, hvis din flyrejse er ramt

  1. Sørg for at sikre dig, at din rejse faktisk er aflyst - ikke alle SAS-afgange er aflyst. Det betyder, at du skal have modtaget skriftlig besked om, at din rejse er aflyst fra enten SAS eller forhandleren.
  • Hvis du kan se, at dit fly er angivet som afvist på SAS´ hjemmeside, men du ikke har hørt noget, så kontakt SAS for at få endelig besked.
  • Hvis du ikke har modtaget skriftlig besked om, at dit fly er aflyst, så er det et krav for at kunne opretholde dine rettigheder, at du er mødt op i lufthavnen rettidigt ved indtjekning og boarding.
  1. Er dit fly aflyst, så kontakt SAS med henblik på at få refunderet dine penge for billetten (inden 7 dage) eller at få omlagt din billet til næste ledige afgang. SAS er forpligtet til at hjælpe dig med at komme på næste ledige sammenlignelige afgang. Alternativt skal de betale forskellen, hvis du selv køber en ny billet for at komme afsted. Men husk at aftal med SAS, før du køber billetten, da de skal have mulighed for at hjælpe.
  2. Hvis du ikke kommer afsted, så gælder det om at få aflyst hotel, billeje osv. hurtigst muligt, hvor det kan lade sig gøre. Du kan prøve at få SAS til at refundere dine tab, men der er ikke garanti for, at det kan lade sig gøre.
  3. Hvis det senere bliver vurderet, at SAS kunne have afværget strejken, så vil du også være berettiget til at modtage kompensation på mellem 250 – 600 euro for dit aflyste fly. Hvis du kommer frem med en mindre forsinkelse, så kan beløbet halveres.

Lockout og strejke kan betyde, at flytrafikken helt eller delvist bliver indstillet. Det kan medføre aflysninger eller forsinkelser, hvis du skal ud og rejse med fly.

Er flyselskabet eller lufthavnen ramt af strejke eller lockout, skal du gøre følgende:

  • Kontakt hurtigst muligt det flyselskab eller rejsebureau, du har købt rejsen hos, og fortæl, at du vil have en ny flybillet eller pengene tilbage.
  • Hvis du ikke har modtaget skriftlig besked om, at dit fly er aflyst, så er det krav for at kunne opretholde dine rettigheder, at du er mødt op rettidigt i lufthavnen ved indtjekning og boarding.

Kræv pengene tilbage for din flybillet

Hvis dit fly bliver aflyst på grund af strejke eller lockout, er du beskyttet af flypassagerrettighederne:

  • Du kan ombytte flybilletten til næste mulige afgang med enten samme flyselskab eller et andet flyselskab, eller du kan få pengene retur og selv sørge for at komme frem.
  • Flyver du med næste afgang, kan du have krav på mad og drikke. Det kommer dog an på, hvor langt du skal flyve, og hvor meget dit fly er forsinket. Du har krav på mad og drikke, hvis dit fly er forsinket mere end 2, 3 eller 4 timer fra den oprindelige afgang alt efter rejsens længde.
  • Flyver du med den næste afgang, har du krav på gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon eller e-mail. Du har også krav på gratis overnatning og transport til lufthavnen, hvis det er nødvendigt.

Du kan have ret til kompensation ved strejke

Flyrejser i EU, der bliver ramt af forsinkelser eller aflysninger, giver normalt ret til økonomisk kompensation. Det gælder dog ikke, hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som uvejr, naturkatastrofer, krig, lockout eller nogle strejker.

Strejker flypersonalet eller personalet i lufthavnen, kan du i nogle tilfælde have ret til kompensation. Det afhænger af, om det vurderes, at flyselskabet selv kunne have afværget forsinkelsen/aflysningen.

Det kan være svært at vurdere, og derfor bør du i alle tilfælde ved forsinkelser eller aflysninger, der skyldes strejker, anmelde krav om kompensation til flyselskabet.

Hvis flyselskabet afviser kravet, kan du klage til Trafikstyrelsen. Det er gratis - og de vil så tage stilling til, om de mener, du har krav på kompensation.

Hvis det er strejke blandt lufthavnspersonalet, der ikke er ansat af flyselskabet, så har du ikke krav på kompensation.

Er der en strejke under opsejling?

Varsler flyselskabet strejke på forhånd, kan du kontakte flyselskabet for at høre, om netop din rejse bliver berørt.

Bed flyselskabet om ombooking eller at få dine penge tilbage på forhånd, hvis det er meget nødvendigt at tage af sted på det pågældende tidspunkt. Får du pengene tilbage, kan du selv finde en alternativ rejsemåde.

Sådan klager du

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din flybillet eller give dig pengene tilbage i tilfælde af strejke eller lockout, kan du klage.

Klag altid først til flyselskabet eller rejsebureauet selv. Bliver problemet ikke løst, skal du klage til myndigheden i afgangslandet. Hvis du rejser fra en dansk lufthavn, skal du klage til Trafikstyrelsen.

Hvis du har købt en pakkerejse, skal du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Ved pakkerejser er det især vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du kommer hjem fra din rejse, har du måske ikke de samme rettigheder.