Strejke hos flyselskaber: Det har du ret til
Strejker kan være skyld i, at dit fly bliver forsinket eller aflyst. Men hvordan er dine rettigheder, hvis din flyafgang bliver ramt af strejke eller lockout?
Strejke eller lockout kan betyde, at flytrafikken helt eller delvist bliver indstillet. Det kan medføre aflysninger eller forsinkelser, hvis du skal ud og rejse med fly.
Er flyselskabet eller lufthavnen ramt af strejke eller lockout, skal du gøre følgende:
- Kontakt hurtigst muligt det flyselskab eller rejsebureau, du har købt rejsen hos, og fortæl, at du vil have en ny flybillet eller pengene tilbage.
- Hvis du ikke har modtaget skriftlig besked om, at dit fly er aflyst, så er det krav for at kunne opretholde dine rettigheder, at du er mødt op rettidigt i lufthavnen ved indtjekning og boarding.
Strejke? Her er dine muligheder, hvis dit fly er aflyst
Hvis dit fly bliver aflyst på grund af strejke eller lockout, er du beskyttet af flypassagerrettighederne:
- Du kan vælge mellem at ombytte din billet, eller at få pengene tilbage for billetten. Vælger du at ombytte flybilletten kan det være til næste mulige afgang med enten samme flyselskab eller et andet flyselskab. Du kan også ombooke din billet til en senere afgang. Eller du kan vælge at få dine penge for flybilletten tilbage.
- Flyver du med næste ledige afgang, kan du have krav på mad og drikke. Det kommer dog an på, hvor langt du skal flyve, og hvor meget dit fly er forsinket. Du har krav på mad og drikke, hvis dit fly er forsinket mere end 2, 3 eller 4 timer fra den oprindelige afgang alt efter rejsens længde.
- Flyver du med den næste afgang, har du krav på gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon eller e-mail. Du har også krav på gratis overnatning og transport til lufthavnen, hvis det er nødvendigt.
Du kan have ret til kompensation ved strejke
Flyrejser i EU, der bliver ramt af forsinkelser eller aflysninger, giver normalt ret til økonomisk kompensation. Det gælder dog ikke, hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som uvejr, naturkatastrofer, krig, lockout eller nogle strejker.
Strejker flypersonalet eller personalet i lufthavnen, kan du i nogle tilfælde have ret til kompensation. Det afhænger af, om det vurderes, at flyselskabet selv kunne have afværget forsinkelsen/aflysningen.
Det kan være svært at vurdere, og derfor bør du i alle tilfælde ved forsinkelser eller aflysninger, der skyldes strejker, anmelde krav om kompensation til flyselskabet.
Hvis flyselskabet afviser kravet, kan du klage til Trafikstyrelsen. Det er gratis - og de vil så tage stilling til, om de mener, du har krav på kompensation.
Hvis det er strejke blandt lufthavnspersonalet, der ikke er ansat af flyselskabet, så har du ikke krav på kompensation.
Er der en strejke under opsejling?
Varsler flyselskabet strejke på forhånd, kan du kontakte flyselskabet for at høre, om netop din rejse bliver berørt.
Bed flyselskabet om ombooking eller at få dine penge tilbage på forhånd, hvis det er meget nødvendigt at tage af sted på det pågældende tidspunkt. Får du pengene tilbage, kan du selv finde en alternativ rejsemåde.
Sådan klager du
Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din flybillet eller give dig pengene tilbage i tilfælde af strejke eller lockout, kan du klage.
Klag altid først til flyselskabet eller rejsebureauet selv. Bliver problemet ikke løst, skal du klage til myndigheden i afgangslandet. Hvis du rejser fra en dansk lufthavn, skal du klage til Trafikstyrelsen.
Hvis du har købt en pakkerejse, skal du klage til bureauet først og derefter til Pakkerejse-Ankenævnet.
Ved pakkerejser er det især vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du kommer hjem fra din rejse, har du måske ikke de samme rettigheder.