Danskernes opsparing bliver udhulet af bankgebyrer

De allerfærreste danskere går efter de laveste omkostninger, når de vælger hvilken bank, der skal investere deres sparepenge. Og det kan koste dyrt på deres opsparing til bl.a. pension, viser tal fra Forbrugerrådet Tænk, der har beregnet, at høje omkostninger til banker og investeringsforeninger kan ende med at koste forbrugerne hundredtusindvis af kroner.
26. April 2018
Foto: iStock

Omkring en million danskere sparer op i investeringsbeviser eller puljeordninger, fordi de har investeret hele eller dele af deres opsparing via banken.

Men en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at kun to procent af de adspurgte får rådgivning om deres investeringer i en bank, som de har valgt, fordi banken har de laveste omkostninger på netop investeringsprodukter.  For omkring 80 procent af de adspurgte har omkostningernes størrelse ikke været afgørende for deres valg. De har valgt at investere igennem den bank, som de allerede er kunde hos.

Undersøgelsen peger ifølge Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, på, at mange forbrugeres opsparing til bl.a. pension risikerer at blive alvorligt udhulet af høje omkostninger.

”Omkostningerne ved at spare op i investeringsforeninger er steget voldsomt over en længere årrække, og de høje omkostninger har store konsekvenser for fx danskernes pensionsopsparing. Vi vurderer på baggrund af rapporter og beregninger, at en typisk bankkunde betaler omkring 1,5 procent af opsparingen om året til banker og investeringsforeninger. Vores beregninger på forskellige eksempler viser, at omkostninger i den størrelsesorden fx kan reducere pensionen med en kvart million kroner – eller 1000 kr. mindre om måneden ” siger Anja Philip.

Bankerne anbefaler ofte deres kunder bestemte investeringsforeninger, som de samarbejder med og i nogle tilfælde modtager provision fra. Det samarbejde betyder, at konkurrencen på området reelt er sat ud af spil, mener Forbrugerrådet Tænk. Organisationen sætter blandt andet derfor i de kommende uger fokus på omkostninger og gebyrer på danskernes investeringer.

”Bankernes og investeringsforeningers tætte samarbejde betyder, at dyre investeringsprodukter bliver ved med at overleve, og dermed bliver danskernes opsparinger udhulet. Ingen kender afkastet på en investering, og derfor er det vigtigt, at vi forbrugere holder øje med, at vi ikke betaler for høje omkostninger, når vi fx via banken investerer i investeringsforeninger. Vi vil gøre forbrugerne opmærksomme på omkostningernes betydning, og vi introducerer blandt andet en beregner, som forbrugerne kan bruge til at få indblik i de meget store konsekvenser, som omkostninger kan få for deres opsparing og dermed deres levevilkår,” siger Anja Philip.

En forskel på bare et enkelt procentpoint i omkostningerne på forbrugerens samlede pensionsopsparing, kan betyde at forbrugeren skal blive fire år mere på arbejdsmarkedet for at få den samme pension.

Det uafhængige investeringsanalysefirma Morningstar vurderer, at danskerne årligt betaler omkring 10 milliarder kroner i løbende omkostninger til investeringsfonde.