Vores strategi: Stærkere forbrugere sammen
Det har aldrig været lettere at forbruge – og samtidigt aldrig sværere at være forbruger.
Derfor er behovet for Forbrugerrådet Tænk større end nogensinde. Vi har siden 1947 arbejdet for at gøre forbrugerne stærkere. Ved at påvirke rammerne om forbruget og ved at give forbrugerne indsigt og viden, så de kan træffe oplyste valg.
Tre udviklingstendenser udfordrer i særlig grad forbrugerne i disse år:
- Økonomisk tryghed: Hvordan skaber vi større økonomisk tryghed i en mere urolig og ugennemskuelig verden?
- Ansvarlighed: Hvordan skubber vi forbruget i en mere ansvarlig retning?
- Digital tryghed: Hvordan skaber vi større sikkerhed i det digitale forbrug?
Derfor vil vi samle vores udviklingsindsatser om disse tre områder – med afsæt i vores stærke, historisk funderede fokus på pris, kvalitet, sikkerhed og gennemsigtighed.
Det er selve kongstanken i Forbrugerrådet Tænk, at skabe stærkere forbrugere sammen. Det vil vi sætte yderligere kraft bag i de kommende år
Det gælder i vores virke som forbrugernes vagthund, hvor vi som uafhængig medlems- og civilsamfundsorganisation spiller en vigtig rolle overfor både marked og myndigheder ved at tale på vegne af forbrugerne.
Vi kan som forbrugerorganisation hjælpe forbrugere sammen med andre vigtige organisationer. Derfor vil vi styrke vores virke som konstruktiv alliance- og samarbejdspartner, der - sammen med myndigheder, organisationer, virksomheder, medlemmer og forbrugere – finder løsninger, der fungerer i praksis.
Stærkere forbrugere sammen er også det pejlemærke, der guider den fortsatte udvikling af vores egen organisation. Vi skærper især vores fokus på at styrke medlemskabet og medlemsbasen, forbrugernes kollektive handlekraft, det europæiske engagement og vores interne redskaber og kompetencer.
Bestyrelsen og ledelsen i Forbrugerrådet Tænk