Projekter skal skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner
Med fondsstøttede projekter hjælper Forbrugerrådet Tænk børnefamilier, børn og unge med at skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner. Her kan du læse om de forskellige projekter, som vi har fået fondsstøtte til siden 2016.
Gør det let at spise bælgfrugter 2024-2025
Sammen med supermarkedskæderne sætter vi fokus på at få børnefamilier til at spise flere bælgfrugter i hverdagen. Vi har testet røde linser, kidneybønner og kikærter. Vi har set på, hvordan man bedst bruger bælgfrugter. Projektet munder ud i en fælles kampagne. Projektet er støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevarer.
Sæt pris på økologi 2024
Projektet skal styrke unge forbrugeres interesse for økologisk mad gennem sociale medier og måltidsinspiration. Ved at tackle både økonomiske og andre barrierer vil vi øge unges evne og vilje til at vælge økologisk mad og fremme mere bæredygtige madvaner. Projektet er støttet af Fonden for økologisk landbrug.
Kaninføde i Ulvetimen 2023
I 2023 gav vi børnefamilier inspiration til at spise mere planterigt og økologisk i kampagnen Kaninføde i Ulvetimen. Kampagnen var en del af projektet ”Veje til økologiske og plantebaserede madvaner i børnefamilier”, der var støttet af Fonden for økologisk Landbrug. I den landsdækkende kampagnen gav vi børnefamilierne tips til, hvordan man kan spise mere økologisk og planterigt i en travl hverdag - bl.a. via opskrifter på grønne og økologiske børneretter.
Økologi på Budget 2023
Kan man spise økologisk på budget? Med støtte fra Fonden for økologisk landbrug havde dette projekt til formål at få de 20-30-årige til at reflektere over økologiens rolle i egne mad- og indkøbsvaner og udforske nye måder at holde fast i de økologiske ambitioner i en travl hverdag med et begrænset budget. Det gjorde vi via Instagramprofilen Tyg på det, influencersamarbejder og en quiz om økologi og madvaner.
Økologi Fordi i 2020-2022
I 2020, 2021 og 2022 har Forbrugerrådet Tænk med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug sat fokus på økologi og klimavenlig mad. Projekterne benyttede de sider på Facebook og Instagram, der allerede var etableret under projekt Tyg på det, til at nå ud til unge på de sociale medier om emnerne økologi, kødforbrug og klimavenlig mad.
Gennem årene har siderne sat fokus på økologi, klima og plantebaseret mad gennem opslag, videoer og livestreams på Facebook og Instagram. Derudover er der i 2021 og 2022 også produceret en podcastserie.
Klar til Indkøb 2020-2022
Med projekt Klar til Indkøb satte Forbrugerrådet Tænk fokus på indkøbssituationen og at hjælpe børn til at kunne træffe gode valg for dem selv, når de både nu og i fremtiden køber ind. Undervisningsmaterialerne i projektet har fokus på tre temaer: Råvarekendskab, madspild og bæredygtighed. De henvender sig til madkundskab i grundskolen - både det obligatoriske fag og valgfag. Projektet var støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug
Madglad på budget 2020- 2021: Madglæde og mindre madspild blandt unge
Sammen med Madkulturen og støttet af Salling Fondene rustede Forbrugerrådet Tænk i 2020-2021 unge, der lige er flyttet hjemmefra, til bedre at kunne varetage egen husholdning og reducere deres madspild.
Omdrejningspunktet i projektet var udvikling og gennemførsel af et indkøbs- og madlavningskursus, som skal kunne varetages af lokale unge fordelt rundt i landet. De unge undervisere blev forinden undervist i, hvordan de kan undervise andre unge.
Tyg på det 2016-2019
I 2016 til 2019 satte projekt Tyg på det med støtte fra Promilleafgiftsfonden for landbrug fokus på styrke unges viden, maddannelse og evne til at træffe sunde og økonomisk bæredygtige valg, når de handler i supermarkedet.
Projektet satte fokus på 3 temaer:
- Råvarekendskab: Friske råvarer er sundere og billigere end færdigretter. Køber du frugt og grønt i sæson, er de typisk også billigere og friskere.
- Økonomi: Supermarkedet salgsmetoder kan få dig til at købe mere end du har brug for.
- Madspild: Når du smider mad ud, smider du også penge ud.
Undersøgelser om unges mad- og indkøbsvaner
-
Resultaterne fra analyserne fra 2016 - 2018 er samlet i en udgivelse. En af konklusionerne i opsamlingen er, at der er 3 ting, der er særligt vigtige for de unge, når de træffer valg i supermarkedet: Økonomi, viden og praktisk erfaring samt fællesskab. Analysen var støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.
Læs analyseopsamlingen Unges mad og indkøb - Vaner, viden og valg fra 2019
-
YouGov undersøgte i 2019 unges holdninger og handlinger i forhold til bæredygtigt indkøb. Undersøgelsen viste, at klimahensyn betyder mere for de unge end de voksne, at unge i gennemsnit har flere kødfrie dage og samtidig, at pris stadig betyder meget for unge. Analysen var støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.
-
Undersøgelsen viste, at 8 ud af 10 unge køber økologiske produkter, selv om de forbinder økologi med højere priser. De vigtigste grunde til at de unge vælger økologi er, at de ser økologisk mad som sundere, og at produktion af økologisk mad tager bedre hensyn til både dyr og miljø. YouGov 2020.
Læs analysen om økologi, klima og kødforbrug fra YouGov 2020
-
Kødfrie dage, alternativer til oksekød og almindelige fødevarer klimabelastning var nogle af de ting, der blev spurgt ind til i 2021, hvor Wilke gennemførte en analyse af unges viden om og forhold til økologi, klima og plantebaseret mad. 502 unge mellem 18 og 24 år samt 642 voksne fra 25 år og op deltog. Undersøgelsen viste blandt andet, at mange - unge såvel som voksne - har svært ved at gennemskue, almindelige fødevarers klimabelastning. Støttet af Fonden for økologisk landbrug.
Læs analysen om unges forhold til økologi, klima og plantebaseret mad fra 2021
Med nød og næppe en nøddemix
Favorit Mix Roasted Nuts består af 25 procent majskerner – selvom der kun ses få på fotoet på forsiden. Vildledende, mener Forbrugerrådet Tænk.
Nu skal maden klimamærkes
Når du står foran køledisken i supermarkedet, skal det være nemt at finde ud af, hvilket klimaaftryk fx roastbeef, leverpostej og hummus sætter. Det er tanken bag det kommende klimamærke på fødevarer.
Dét mener vi er vigtigt for klimamærket
Når det nye klimamærke skal udformes, kommer diskussionen bl.a. til at handle om, hvorvidt mærkningen skal være på produktniveau eller på varemærkeniveau. Forbrugerrådet Tænk er ikke i tvivl.