Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem
Om os /

Social

Titel

Tyg på det: Hjælper unge med indkøbsturen

Unge spiser meget færdigmad og for lidt grønt. Forbrugerrådet Tænks projekt Tyg på det hjælper de unge med at købe sund og billig mad.
Af Caroline Boutrup Nielsen
12. November 2018
Foto: Getty Images

Tyg på det styrker unges valg i supermarkedet

Unge spiser ikke nok frugt og grønt i forhold til anbefalingerne.

I supermarkedet kigger unge sjældnere på information på emballage og på kilopris end voksne, og de spiser mere færdigmad og fastfood. Det viser undersøgelser, som YouGov har lavet for Forbrugerrådet Tænk.

Tyg på det oplyser og inspirerer unge til at kigge sig godt for, når de køber ind. Det kan både de unges sundhed og pengepung have glæde af.

Kender du disse situationer i supermarkedet?

Unge skal blive kritiske forbrugere

Tyg på det er for unge mellem 17 og 25 år. Målet er at vække unges motivation, nysgerrighed og madglæde, så de får lyst til at købe flere råvarer og lave mad selv.

Tyg på det arbejder samtidig for at styrke de unges viden, maddannelse og evne til at træffe sunde og økonomisk bæredygtige valg, når de handler i supermarkedet.

Projektet sætter fokus på 3 temaer:

Kampagne med influencers i slutningen af 2018

Tyg på det samarbejder i slutningen af 2018 med en række unge influencers. Influencers er ofte unge, der i kraft af et stort antal følgere på de sociale medier, har en slags kendisstatus i vores målgruppe.

Når de unge influencers lægger indhold op med gode råd og tips til indkøbssituationen på deres egne profiler, når de ud til rigtig mange unge med Tyg på dets budskaber. 

Tyg på det samarbejder med 5 makro-influencers (over 5000 følgere) og 25 mikro (500-5000 følgere). De 5 mellemstore er: Helse Mathilde, Sidsel&Lasse, Marieduved, Johanne Kohlmetz og Amalie Wessel. De skal alle enten afholde et restemads-sammenskudsgilde for deres venner eller prøve at leve for 250 kroner i 5 hverdage.

De 25 mikro-influencers skal alle lave et enkelt opslag på Instagram fra et supermarked, hvor de kommer med deres eget bedste tip til at undgå at bruge for mange penge, når de handler.

Her finder du Tyg på det

Tyg på det finder du:

  • På Facebooksiden Tyg på det - Forbrugerrådet Tænk og Instagramprofilen tygpaadet, hvor vi udfordrer, inspirerer, oplyser, engagerer og underholder unge med videoer, sådan-gør-du-opslag, dilemmaer og månedlige konkurrencer.
  • I undervisningen på Grundforløb 1 på landets erhvervsskoler, hvor et gratis undervisningsmateriale til faget Samfund og Sundhed inviterer eleverne til en digital tur i supermarkedet med udfordringer, opgaver og nyttige tips undervejs.
  • Til events som for eksempel Ungdommens Folkemøde, der finder sted hvert år i september i København.

Besøg Facebooksiden Tyg på det - Forbrugerrådet Tænk

Besøg Instagramprofilen tygpaadet

Se det gratis undervisningsmateriale

Se madlavningsvideoer på Tyg på dets Youtube-kanal

Kontakt Tyg på det, hvis du har kommentarer, idéer, ris eller ros.

Tyg på det er finansieret af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.