Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem
Om os /

Social

Titel

Tyg på det: Hjælper unge med indkøbsturen

Unge spiser meget færdigmad og for lidt grønt. Forbrugerrådet Tænks projekt Tyg på det hjælper de unge med at købe sund og billig mad.
Af Caroline Boutrup Nielsen
5. Marts 2019
Foto: Getty Images

Tyg på det styrker unges valg i supermarkedet

Unge spiser ikke nok frugt og grønt i forhold til anbefalingerne.

I supermarkedet kigger unge sjældnere på information på emballage og på kilopris end voksne, og de spiser mere færdigmad og fastfood. Det viser undersøgelser, som YouGov har lavet for Forbrugerrådet Tænk.

Tyg på det oplyser og inspirerer unge til at kigge sig godt for, når de køber ind. Det kan både de unges sundhed og pengepung have glæde af.

Kender du disse situationer i supermarkedet?

Unge skal blive kritiske forbrugere

Tyg på det er for unge mellem 17 og 25 år. Målet er at vække unges motivation, nysgerrighed og madglæde, så de får lyst til at købe flere råvarer og lave mad selv.

Tyg på det arbejder samtidig for at styrke de unges viden, maddannelse og evne til at træffe sunde og økonomisk bæredygtige valg, når de handler i supermarkedet.

Projektet sætter fokus på 3 temaer:

Tyg på det har undersøgt unges mad- og indkøbsvaner

Tyg på det har siden 2016 undersøgt unges mad- og indkøbsvaner og -holdninger.

Frugt og grønt drejede spørgsmålene sig om i 2016, hvor analysebureaet YouGov gennemførte en spørgeskemaundersøgelse for Tyg på det. Undersøgelsen viste, at en stor gruppe unge har svært ved at få spist nok frugt og grønt, hvilket de selv mener skyldes dårlige vaner, manglende viden og for lidt tid til at tilberede mad med grøntsager i hverdagen. 

Læs YouGovs analyse fra 2016

Madlavnings- og indkøbsvaner, færdigmad og fastfood samt viden om sundhed og information på emballage i supermarkedet handlede YouGov undersøgelsen om i 2017. Undersøgelsen viste blandt andet, at en del unge ikke laver mad selv i hverdagen og at de i højere grad end voksne lægger vægt på pris, når de køber ind.

Læs YouGovs analyse fra 2017

Slik, chips, kage og andre usunde varer var i fokus i 2018, hvor YouGov undersøgte unges vaner og holdninger i forhold til uplanlagte usunde indkøb i supermarkedet. Undersøgelsen viste, at unge ofte fristes til impulsivt at købe usunde ting i supermarkedet. Ofte fortryder mange efterfølgende disse køb, fordi de hellere ville have brugt pengene på noget andet. 

Læs YouGovs analyse fra 2018

Unges tanker og adfærd i indkøbssituationen undersøgte Københavns Professionshøjskole for Tyg på det i 2018. 10 unge udeboende erhversvsskoleelever blev interviewet under en indkøbstur i supermarkedet. De 10 unges svar giver et godt billede af, hvad der er vigtigt for de unge, når de handler i supermarkedet.

Læs Københavns Professionshøjskoles analyse fra 2018

Resultaterne fra de 4 ovenstående analyser har Tyg på det i 2019 samlet i udgivelsen: Unges mad og indkøb - Vaner, viden og valg. En af konklusionerne i opsamlingen er, at der er 3 ting, der er særligt vigtige for de unge, når de træffer valg i supermarkedet: Økonomi, viden og praktisk erfaring samt fællesskab. 

Læs analyseopsamlingen Unges mad og indkøb - Vaner, viden og valg fra 2019

Her finder du Tyg på det

Tyg på det finder du:

  • På Facebooksiden Tyg på det - Forbrugerrådet Tænk og Instagramprofilen @tygpaadet, hvor vi udfordrer, inspirerer, oplyser, engagerer og underholder unge med videoer, sådan-gør-du-opslag, dilemmaer og månedlige konkurrencer.
  • I undervisningen på Grundforløb 1 på landets erhvervsskoler, hvor et gratis undervisningsmateriale til faget Samfund og Sundhed inviterer eleverne til en digital tur i supermarkedet med udfordringer, opgaver og nyttige tips undervejs.
  • Til events som for eksempel Ungdommens Folkemøde, der finder sted hvert år i september i København.
  • På erhvervsskoler landet rundt, hvor vi gerne kommer på besøg og afholder en gratis event.

Besøg Facebooksiden Tyg på det - Forbrugerrådet Tænk

Besøg Instagramprofilen tygpaadet

Se det gratis undervisningsmateriale

Se madlavningsvideoer på Tyg på dets Youtube-kanal

Kontakt Tyg på det, hvis du har kommentarer, idéer, ris eller ros.

Tyg på det er finansieret af Promilleafgiftsfonden for landbrug.