Bliv medlem nu

Unge føler sig presset til forbrug

Hver femte ung deltager i sociale aktiviteter, selvom de ikke har råd, viser ny undersøgelse. Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden lancerer kampagnen ’Minder af guld’, der fokuserer på de oplevelser, som ikke koster kassen.
Af Forbrugerrådet Tænk
7. September 2017
minder af guld plus på kontoen forbrugerrådet tænk

Unge oplever at være presset til at bruge penge, de ikke har. Det viser en ny undersøgelse omhandlende unges økonomi og forbrugsvaner, som Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden har gennemført blandt 1932 respondenter i alderen 18-30 år.

Hver femte ung svarer i undersøgelsen, at de deltager i arrangementer med vennerne, selvom de ikke har råd. Hver anden svarer, at de bruger flere penge end de havde planlagt, når de er ude med vennerne. Jo yngre man er, desto større er tilbøjeligheden til at deltage, selvom man ikke har råd. Og særligt de unge mænd oplyser, at de kommer til at bruge flere penge end planlagt, når de er ude.

På den baggrund lancerer Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden nu kampagnen ´Minder af guld´, der sætter fokus på at gode oplevelser ikke behøver at koste en formue.

”Det er tankevækkende, at hver femte ung deltager i arrangementer, selvom de ikke har råd. Undersøgelsen dokumenterer, at unge oplever et stærkt socialt pres for at bruge penge, og at det kan være vanskeligt som ung at finde balancen mellem de sociale og de økonomiske hensyn”, siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

Hun uddyber:

”Vi opfordrer de unge til at tale åbent med hinanden om økonomi, også når der ikke er råd til alt det, man gerne vil. Med kampagnen ’Minder af guld’ ønsker vi desuden at inspirere til aktiviteter, som ikke behøver at koste en formue. Ofte handler gode oplevelser om meget andet end penge, og det vil vi meget gerne opfordre de unge til at dyrke.”

Hos TrygFonden understreger man, at socialt samvær desværre ofte opleves som noget, der er forbundet med store udgifter.

”Det er et stort problem, når unge føler sig presset til at bruge penge, de ikke har, for at være med i et fællesskab. De risikerer at komme ind i en negativ økonomisk spiral med dyre lån og tvivlsom økonomi. Det medfører ofte forringet sundhed og dårlig trivsel, og det vil vi meget gerne være med til at forebygge”, siger direktør i TrygFonden, Gurli Martinussen.

Kampagnen er en del af den flerårige indsats ”Plus på kontoen”, som er et partnerskab mellem Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden. Målet er at forebygge gældsproblemer blandt unge.

Fakta

• Hver femte ung svarer, at de deltager i arrangementer, selvom de ikke har råd til det.
  • Næsten halvdelen – 46 % – af de unge svarer, at de bruger flere penge end planlagt, når de er ude med vennerne.
  • Jo yngre man er, desto større er tilbøjeligheden til at deltage, selvom man ikke har råd. Det gælder 24 % af 18-20-årige mod 14 % af 27-30-årige.
  • Flere unge mænd (51 %) end unge kvinder (41 %) oplyser, at de kommer til at bruge flere penge end planlagt, når de er ude.

Yderligere oplysninger:

• Pressevagten, Forbrugerrådet Tænk. Telefon: 25 88 20 16