Store danske tøjbrands lover, at de ikke smider nyt tøj ud

De senere år har budt på flere afsløringer af, at nyt usolgt tøj er blevet smidt ud eller destrueret af virksomheder i stedet for at blive solgt eller genbrugt. En lang række af de største tøjbrands svarer nu i en rundspørge, at det ikke vil ske fremover. Forbrugerrådet Tænk roser branchen og offentliggør nu hvilke tøjbrands, der lover ikke at destruere nyt tøj og hvilke, der ikke gør.
19. Oktober 2020

Produktion og forbrug af tøj og tekstil er en af de sektorer, der belaster miljø og klima mest. Ifølge den grønne tænketank Concito, udleder produktion og forbrug af tøj og tekstil den samme mængde drivhusgas, som udledningen fra al bilkørsel i verden, og tøjproduktionen har været voldsomt stigende og vil fortsat være det i en årrække frem.

Samtidig har historier om, at blandt andet store tøjbrands som H & M, Burberry og Bestseller har smidt nyt, usolgt tøj ud, fyldt meget i medierne og i debatten de senere år.

På den baggrund har Forbrugerrådet Tænk spurgt 85 virksomheder, der repræsenterer 115 tøjbrands, om de kan tilslutte sig et løfte om ikke at destruere usolgt tøj, der ikke fejler noget. Målet med rundspørgen er at give forbrugerne mulighed for at vælge virksomheder, der ikke bidrager til overproduktion ved at smide nyt, ubrugt tøj ud.

Resultatet blev, at 50 virksomheder, der repræsenterer ca. 85 brands, altså cirka 3 ud af 4 brands, lover, at de ikke destruerer usolgt tøj. Og at usolgt tøj i stedet bliver sendt til genbrug eller genanvendelse.

Anja Philip roser de virksomheder, der har skrevet under på løftet.

”Der er ingen tvivl om, at branchen har arbejdet med bæredygtighed de senere år. Men der er heller ingen tvivl om, at man langtfra er i mål endnu bl.a. i forhold til at bekæmpe overproduktion af tøj. Det viser vores rundspørge også. Både forbrugere og virksomheder kan og skal bidrage til at bekæmpe tøjspild. Hvis man som forbruger skal bakke op om denne del af indsatsen, skal det være nemt at vælge, og vi giver derfor forbrugerne mulighed for at kigge og handle efter, hvilke brands der lover ikke at smide nyt tøj ud” siger Anja Philip.

Blandt de virksomheder og brands, der har forpligtet sig til ikke at destruere usolgt tøj, der ikke fejler noget er bl.a. Salling Group, COOP, H&M, Bestseller og Boozt.

Blandt de virksomheder og brands, der enten ikke har besvaret Forbrugerrådet Tænks henvendelse eller svaret har ”ved ikke” er Zara, Sisters-Point, Bertoni, Puma, Diesel.

Forbrugerrådet Tænk sætter med kampagnen ”Tøjet længe leve!” de kommende uger fokus på at bekæmpe tøjspild. På organisationens hjemmeside taenk.dk er der samlet en række gode råd til, hvordan man som forbruger selv kan få et mere bæredygtigt tøjforbrug og dermed bidrage til at bekæmpe tøjspildet. Og her kan man også se alle de 85 adspurgte virksomheders svar.

Se tøjvirksomhedernes svar