Prisportaler finder langtfra altid de billigste mobilabonnementer

Det er sin sag at finde det rigtige mobilabonnement, og prisportalerne på området gør det ikke altid nemmere. Forbrugerrådet Tænk har undersøgt prisportaler ved at søge efter en række specifikke mobilabonnementer. Kun tre ud af 11 portaler finder alle abonnementerne, og der er stor forskel på, hvor mange selskaber, som portalerne viser priser fra.
15. November 2018
Mobilabonnement
Foto: Getty Images

Når man som forbruger skal finde det rette mobilabonnement, kan man vælge mellem et tocifret antal selskaber og et trecifret antal forskellige abonnementer. Mobilmarkedet er med andre ord en jungle.  Der findes en række prisportaler for mobilabonnementer, som burde kunne hjælpe med at give forbrugerne et overblik over de mange selskaber og abonnementer.  Men ifølge en gennemgang, som Forbrugerrådet Tænk har lavet, er der stor forskel på kvaliteten af disse prisportaler.

Organisationen har søgt på ni forskellige mobilabonnementer, alle testvindere fra sommerens test af mobilabonnementer. Kun 3 ud af de 11 portaler finder frem til alle ni abonnementer. Og enkelte af portalerne oplyser priser, der ikke stemmer overens med den pris, som forbrugeren faktisk skal betale hos selskabet.

”Markedet for mobilabonnementer er stort og uoverskueligt, og forbrugerne bliver ladt i stikken, når der er så stor forskel på prisportalernes kvalitet. Vi skal have bedre søge-portaler, så vi kan stole på, at de gør det nemmere at være forbruger - og ikke det modsatte”, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Gennemgangen viser, at der er stor forskel på, hvor mange selskaber, som prisportalerne søger priser hos. Mens Samlino.dk i alt finder 136 abonnementer hos 30 selskaber, finder prisportalen Mobiloverblik.dk 89 abonnementer hos 14 selskaber.

Bruger forbrugerne en af de portaler, der viser forholdsvis få selskaber, går de potentielt glip af det abonnement, der passer bedst til deres behov.

”Der er for mange portaler, der kun viser resultater fra få selskaber og derfor også kun finder frem til få abonnementer uden, at det fremgår tydeligt for forbrugerne. Derfor mener vi, at der er brug for en mærkningsordning for prisportaler; på den måde ville forbrugerne nemt kunne finde vej til de gode prisportaler, der lever op til en række kriterier fx i forhold til, hvor stor en del af markedet, de søger på, og hvor ofte deres priser bliver opdateret,” siger Anja Philip.

Udover at prisportalerne på mobilområdet ikke altid finder de billigste priser, er der også portaler, der ikke gør det klart, hvor stor en del af markedet, de dækker, eller som påstår at dække mere end de rent faktisk gør. Forbrugerrådet Tænk har tidligere anmeldt fem flyprisportaler for vildledende markedsføring til Forbrugerombudsmanden, og flere af mobilabonnementsportalerne har da også rettet deres markedsføring til efter, at Forbrugerrådet Tænk har rettet henvendelse til dem.

Forbrugerrådet Tænk har de seneste uger afdækket, hvordan prisportaler inden for flybilletter, elektronik og hvidevarer, og nu mobilabonnementer, ikke altid er gode nok og til at stole på.