Megafonmåling: Danskerne vil bevare Visa/Dankortet

I en ny undersøgelse fra Megafon svarer 84 procent af de adspurgte, at de foretrækker at betale med Visa/Dankort. Et stort flertal mener desuden, at bankerne fortsat bør tilbyde deres kunder et Visa/Dankort. Målingen kommer efter Jyske Banks udmelding om, at de ikke længere vil udstede Visa/Dankort.
11. Januar 2019
Foto: Getty Images

Visa/Dankortet er helt klart danskernes foretrukne betalingskort. Det viser en undersøgelse, som Megafon har lavet for Forbrugerrådet Tænk, hvor 84 procent svarer, at de foretrækker at betale med Visa/Dankort, når de handler i danske butikker.

Den folkelige opbakning til Visa/Dankortet kommer efter, at Jyske Bank meldte ud, at de fremover ikke vil udstede Visa/Dankort til deres kunder. I fremtiden må kunderne i banken vælge mellem et rent Dankort, et rent Visakort eller at have to kort i pungen.

Forbrugerrådet Tænk anslår på baggrund af antallet af kortbetalinger i 2017 og 2018, at det vil koste danske butikker og virksomheder et mindre milliardbeløb om året i øgede omkostninger, hvis danskernes 4,5 millioner Dankort bliver skiftet ud med internationale betalingskort som fx Visa. Omkostninger, der alt andet lige kan gøre varerne i danske butikker og virksomheder dyrere for forbrugerne. Derfor er formand i Forbrugerrådet Tænk Anja Philip glad for, at forbrugerne bakker så massivt op om Visa/Dankortet i den nye undersøgelse.

”Visa/Dankortet er det bedste og billigste betalingskort, vi har. Hvis bankerne splitter det op i to kort, vil mange formentlig vælge et rent Visakort, fordi de ikke vil have flere kort liggende, og fordi Visa også kan bruges i udlandet. Men det koster butikkerne mere, når forbrugerne betaler med Visakort fremfor Dankort. Sådan en udgift ender typisk hos forbrugerne, når butikkerne hæver prisen på deres varer. Nationalbanken har også slået fast, at de internationale kort er langt dyrere for samfundet end Dankortet. Dankortet er verdens måske billigste betalingssystem”, siger Anja Philip.

I Megafon-undersøgelsen svarer 8 ud 10 af de adspurgte desuden, at de mener, at bankerne fortsat skal tilbyde et kombineret Visa/Dankort til kunder, der ønsker det. I øjeblikket forhandler banker og detailhandel om en ny dankortaftale, der sætter rammerne for det populære kort de kommende år. Det var planen, at der skulle ligge en aftale klar i begyndelsen af 2019, men det forlyder fra detailhandlen, at forhandlingerne går trægt. Anja Philip opfordrer nu til, at parterne hurtigst muligt indgår en aftale, der lytter til forbrugernes ønsker og sørger for, at de også fremadrettet kan få udstedt et Visa/Dankort eller lignende kort.

”Dankortet er under pres, fordi bankerne tjener mere, når vi bruger et internationalt kort, og derfor har de mindre incitament til at udstede Visa/Dankort. Visa/Dankortet har imidlertid så mange fordele, at det er utroligt vigtigt for os forbrugere, at der kommer en aftale på plads, der sikrer, at vi også de kommende år kan nyde godt af Visa/Dankortet som en god og billig betalingsløsning,” siger Anja Philip.

Hun peger desuden på, at vi med Visa/Dankortet i Danmark har haft succes med at udvikle et betalingskort, der kan bruges stort set overalt i Danmark og samtidig også i udlandet.

Anja Philip opfordrer forbrugere, der gerne vil have et Visa/Dankort, men ikke kan få det fremover, fordi de er kunder i Jyske Bank, til også at oprette en betalingskonto i en anden bank, der fortsat tilbyder Visa/Dankort.

1092 respondenter har i Megafonundersøgelsen blandt andet svaret på spørgsmål om, hvilket betalingskort der er deres foretrukne, og om de mener, at bankerne fortsat bør udstede Visa/Dankort. Læs hele undersøgelsen

• 84 procent foretrækker at bruge Visa/Dankort, når de handler i danske butikker.

• 82 procent mener i meget høj grad eller i høj grad, at bankerne fortsat skal tilbyde et samlet Visa/Dankort til de kunder, der ønsker det.

• 88 procent af respondenterne har et Visa/Dankort.

• 48 procent af Visa/Dankortholderne har også et andet kort – typisk MasterCard.

• 91 procent af dem der både har Visa/Dankort og et andet kort fortrækker at bruge Visa/Dankortet, når de handler i danske butikker.

• 92 procent af dem som har Visa/Dankort + rent Visa og/eller MasterCard foretrækker Visa/Dankort som betaling.