Mange børneprodukter indeholder problematiske kemikalier

Forbrugerrådet Tænk Kemi har siden 2015 testet mere end 500 børneprodukter. Hver femte testede produkt indeholdt stoffer, som af forskere og myndigheder, er mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende. Forbrugerrådet Tænk opfordrer en kommende regering til at sørge for fuld oplysning om kemikalier i legetøj og børneprodukter.
Af Forbrugerrådet Tænk
19. Maj 2019
Mange børneprodukter indeholder problematiske kemikalier
Foto: Getty Images

Stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende og kræftfremkaldende, hører ikke hjemme i forbrugerprodukter – og slet ikke i børneprodukter som legetøj, skoletasker og babysoveposer.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, der via projektet Forbrugerrådet Tænk Kemi siden 2015 har testet mere end 500 produkter til børn. En ny opgørelse viser, at man i hver femte testede produkt fandt indhold af uønskede kemikalier, som enten er mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende. Det er stoffer, der for eksempel står på EU’s kandidatliste over særligt problematiske stoffer.

”Vores børn skal selvfølgelig ikke udsættes for stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende. Men vores testresultater viser desværre, at det kan ske alt for ofte, og derfor er der brug for, at politikere og virksomheder tager disse resultater meget alvorligt. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at du som forælder skal bekymre dig om, hvorvidt der kan være sundhedsproblematiske stoffer i produktet, når du for eksempel køber en autostol, skoletaske eller pakke børnetyggegummi,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

Hormonforstyrrende stoffer er blandt andet under mistanke for at bidrage til lavere sædkvalitet hos drenge, og at piger går tidligere i pubertet, lige som at stofferne også mistænkes for at bidrage til udvikling af diabetes og fedme og påvirke hjernens udvikling.

Forbrugerrådet Tænk kræver fuld deklaration på børneprodukter

”Når EU har vurderet, at et stof er uønsket, fordi det er under mistanke for at være sundhedsskadeligt, skal det ikke findes i legetøj eller andre produkter til vores børn. Den usikkerhed, som forskere også giver udtryk for, skal selvfølgelig komme forbrugerne til gode gennem et forbud mod de mistænkte stoffer i børneprodukter, så vores børn ikke ufrivilligt bliver forsøgspersoner i et kæmpestort kemisk eksperiment,” siger Anja Philip, der håber på en udmelding fra den kommende regering, om at der vil blive indført krav om fuld indholdsdeklaration på børneprodukter.

De seneste år har flere sager vist, at der kan være uønskede kemikalier i legetøj og børneudstyr. Forbrugerrådet Tænk Kemi har i sine test også fundet ulovlige kemikalier i plastikbolde, fidget spinners og slim-legetøj. I alt er man i test stødt på 22 direkte ulovlige produkter.

Forbrugerrådet Tænk arbejder for, at det bliver lovpligtigt for virksomhederne at sætte ingredienslister på deres legetøj. Her skal stå, hvilke kemikalier der er brugt i produktet, ligesom man kender det fra fødevarer og kosmetiske produkter. Forbrugerrådet Tænk vil desuden fortsat arbejde for at oplyse forbrugerne om, i hvilke produkter de uønskede stoffer findes.

Fakta om undersøgelsen

• Forbrugerrådet Tænk Kemi har testet 568 produkter til børn siden 2015. Produkterne har for eksempel været vanter til børn, skoletasker, slim-legetøj, tyggegummi, plastikbolde, autostole og meget mere.

• 118 af de testede produkter (21 procent) fik Forbrugerrådet Tænk Kemis ringeste testbedømmelse (C-kolbe) for indhold af stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende.

• De problematiske kemikalier er i de fleste tilfælde lovlige, men er for eksempel af EU kategoriseret som særligt problematiske eller som mistænkt for at være enten hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende. Det gælder for eksempel stoffer som klorparaffiner, ftalater og perfluorerede stoffer.

• I alt 22 produkter havde decideret ulovligt kemikalieindhold. Det gjaldt for eksempel fidgetspinners, plastikbolde, en babysovepose, balloner og slim-legetøj.

Se test på kemi.taenk.dk

Kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon, hvis du har yderligere spørgsmål Tlf. 25 88 20 16

Forbrugerrådet Tænk kræver fuld oplysning om kemikalier i legetøj og børneprodukter

• Det skal være lovpligtigt for virksomhederne at sætte ingredienslister på legetøj og børneprodukter.

• Det skal fremgå, hvilke kemikalier der er brugt i produktet, lige som man kender det fra ingredienslister på fødevarer og kosmetiske produkter