Lidl, Coop og Aldi gør mest for at skære ned på sprøjtemidler

Nogle supermarkedskæder går længere end, hvad loven kræver, når de stiller krav til indhold af sprøjtemidler i fødevarer. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, der mener, at det er positivt og nødvendigt, at flere kæder tager ansvar.
30. April 2019
Lidl, Coop og Aldi gør mest for at skære ned på sprøjtemidler
Foto: Getty Images

Der er stor forskel på, hvad supermarkeder gør for at undgå, at du får rester af sprøjtemidler med i købet, når du handler frugt og grønt. Nogle supermarkeder går længere, end hvad loven kræver, mens andre er tilfredse med at efterleve lovens krav.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk. Her har en række af landets supermarkedskæder svaret på, hvad deres politikker er vedrørende sprøjtemidler i frugt og grønt i deres butikker.

”Supermarkederne spiller en væsentlig rolle i bestræbelserne på at skære ned på forbrugernes samlede udsættelse for sprøjtemidler - de kan jo direkte gå ind og stille krav til de fødevarer, som de forhandler. Det er både positivt og nødvendigt, at flere supermarkeder går længere, end hvad lovgivningen stiller af krav. Og så håber vi selvfølgelig, at de kan være med til at trække de øvrige supermarkedskæder samme vej,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

Anja Philip henviser til, at sprøjtemidler i frugt og grønt kan bidrage til den samlede udsættelse for problematiske kemiske stoffer, som forbrugerne kan møde i deres hverdag fra blandt andet fødevarer, kosmetik, elektronik, etc.

Lidl, Coop og Aldi stiller de strengeste krav

I undersøgelsen har Forbrugerrådet Tænk set nærmere på, om supermarkedskæderne stiller skærpede krav til indholdet af sprøjtemiddelrester i frugt og grønt. Konklusionen er, at det er stor variation fra kæde til kæde.

Tre ud af seks adspurgte kæder har strengere krav til sprøjtemidler i frugt og grønt. Det drejer sig om Lidl, Coop og Aldi. De stiller alle krav til, at indholdet af sprøjtemiddelrester skal ligge et stykke under lovens grænseværdier.

I Lidl skal indholdet være 66 procent under lovens grænseværdi. I Coop skal det være 50 procent under, og i Aldi skal det være 20 til 30 procent under de gældende grænseværdier. De tre kæder kræver desuden, at der maksimalt er fem forskellige slags sprøjtemidler per vare.

Dagrofa, Salling Group og Rema 1000 går ikke længere end loven på dette område.

Antallet af årlige egenkontroller varierer også. Lidl tester i gennemsnit over 1.000 frugt og grønt-varer årligt, mens Rema 1000 tester over 96 varer årligt.

Kun Coop har specifikke forbud mod visse sprøjtemidler (37 forskellige) og udelukker bestemte lande og regioner, som de forventer ikke kan leve op til supermarkedskædens krav. Samtidig udelukker både Coop, Dagrofa og Rema 1000 leverandører, hvis kæden finder dem mistænkelige i forhold til brugen af sprøjtemidler. Desuden udelukker Aldi, Coop, Salling Group og Lidl visse leverandører, der ikke lever op til bestemte certificeringskrav.

Kampagne: Skær ned på sprøjtemidler i frugt og grønt

• Forbrugerrådet Tænk vil have sænket forbrugernes samlede udsættelse for sprøjtemidler. Det sætter man fokus på i kampagnen ”Skær ned på sprøjtemidler i frugt og grønt”.

• I en repræsentativ undersøgelse foretaget for Forbrugerrådet Tænk svarer 4 ud af 10 forbrugere, at de bekymrer sig i høj eller meget høj grad om sprøjtemidler i maden.

• Hver tredje forbruger fortæller i undersøgelsen, at de kun i mindre grad, eller slet ikke, er trygge ved at spise frugt og grønt med rester af sprøjtemidler, selvom indholdet er under de grænseværdier, som er fastsat i loven.

• Forbrugerrådet Tænk mener, at myndighederne i deres risikovurderinger bør tage højde for, at forbrugerne udsættes for kemikalier fra mange forskellige kilder i hverdagen – den såkaldte cocktaileffekt.  De bør også sikre, at hormonforstyrrende og andre problematiske sprøjtemidler udfases.

• Forbrugerrådet Tænk mener, at landmændene skal blive endnu bedre til at producere, så færre sprøjtemiddelrester ender i forbrugernes frugt og grønt. Detailhandlen kan stille endnu større krav til producenter og sine leverandører i forhold til at sænke indholdet af sprøjtemidler i frugt og grøntsager.

Se kampagne: Skær ned på sprøjtemidler i frugt og grønt

For yderligere informationer kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16