Kemi-app efter dansk forbillede skal hjælpe forbrugere i hele Europa

Appen Tjek Kemien har siden 2014 hjulpet danske forbrugere, der ville bruge deres lovmæssige ret til at få informationer om særligt problematiske kemikalier i forbrugerprodukter. Nu skal det europæiske samarbejde LIFE AskREACH få rullet appen ud på europæisk plan.
4. Oktober 2017
Dansk kemi-app skal hjælpe forbrugere i hele Europa
Foto: LIFE AskREACH

Appen Tjek Kemien hjælper dig med at spørge om problematiske kemikalier

Når du står i en butik og overvejer at købe for eksempel en sofa, noget legetøj eller en computer, har du i dag ret til at få at vide, om produkterne indeholder særligt problematiske kemikalier.

EU har nemlig den såkaldte kandidatliste, der er en liste over 174 antal problematiske kemikalier, som er lovlige at bruge, men er klassificeret som værende for eksempel hormonforstyrrende, miljøbelastende eller kræftfremkaldende. Hvis et produkt indeholder stoffer fra kandidatlisten, har du ret til at få det oplyst af producenten eller forhandleren.

Som almindelig forbruger kan du dog risikere, at det både er besværligt at kontakte producenten, og at der går længe, før du får svar. Producenten har nemlig 45 dage til at svare – og kun pligt til at give dig svar, hvis produktet indeholder stoffer fra kandidatlisten.

”Det er dette problem, som vi i samarbejde med Miljøstyrelsen har forsøgt at løse med appen Tjek Kemien. Med den skal det være let for dig at scanne stregkoden på for eksempel et stykke legetøj, du overvejer at købe til dit barn, og spørge producenten, om det indeholder nogle af disse problematiske kemikalier. Ligger produktet allerede i databasen, får du svar med det samme. Men under alle omstændigheder er det lettere at spørge producenten til indholdet med appen,” siger Claus Jørgensen, projektchef i Forbrugerrådet Tænk Kemi.

Appen Tjek Kemien er blevet downloadet 29.000 gange og brugt 121.000 gange. Appens database indeholder mange tusinde produkter. Blandt andet har virksomheder som Lego og Playmobil lagt alle sine produkter i databasen og oplyser, at de ikke bruger kandidatliste stoffer.

Sådan fungerer appen Tjek Kemien (link til tjekkemien.dk).

Europæisk samarbejde skal give mange flere adgang til information

Med det nye europæiske samarbejde med navnet LIFE AskREACH håber Forbrugerrådet Tænk Kemis projektchef Claus Jørgensen, at antallet af downloads og scanninger med appen mangedobles. I samarbejdet indgår myndigheder, videnskabelige institutioner, forbruger- og miljøorganisationer fra en lang række EU-lande.

De skal sammen få en ny app a la Tjek Kemien rullet ud i 13 lande efter dansk forbillede. Når projektet er afsluttet i 2022, vil appen være at finde i alle EU-lande.

Det er formålet, at det skal være lettere for virksomheder at komme i kontakt med forbrugerne om kandidatlistestoffer. Men også i det hele taget få øget opmærksomhed på den rettighed, du har som forbruger. På sigt skulle det også gerne føre til, at der anvendes færre kandidatlistestoffer i produkter i EU.

”I din hverdag risikerer du at møde problematiske kemikalier i mange forskellige produkter. Det kan for eksempel være de hormonforstyrrende ftalater og flammehæmmere, som kan afdampe fra produkter og sætte sig i dit indeklima. Der er god grund til, at du som forbruger er opmærksom på disse kemikalier. For selvom den enkelte gummistøvle, ledning eller plastikbold ikke nødvendigvis er problematisk i sig selv, så kan den samlede udsættelse være problematisk i forhold til fx hormonforstyrrende effekter – det er det, som forskere kalder for cocktaileffekten,” forklarer Claus Jørgensen.

Den europæiske app lanceres i uge 2 i 2020. Den nye database af produkter kan her begynde at komme danske forbrugere til gode. Indtil da kan danske forbrugere fortsat bruge Tjek Kemien.

Læs mere om projektet LIFE AskREACH (engelsk)

• LIFE AskREACH er et fælles europæisk samarbejde, som er støttet af EU’s LIFE-program, der støtter miljøprojekter.
  • Tjek Kemien skal ikke forveksles med appen Kemiluppen, som er en anden app fra Forbrugerrådet Tænk Kemi. Kemiluppen er en app, der udelukkende har fokus på personlige plejeprodukter fra det danske marked.

Læs mere: Apps: Tjek Kemien vs. Kemiluppen