Hver tredje ung: Økonomi er svært at tale med vennerne om

Det er svært at tale om økonomi med sine venner. Det siger hver tredje unge dansker under 30 ifølge en ny undersøgelse foretaget for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.
16. August 2019
Gæld hos ung
Foto: Getty Images

At logge ind på sin netbank kan være en ubehagelig oplevelse. Særligt som ung, hvor man måske er under uddannelse og har en lav indkomst. Og spørger man unge i Danmark er netop økonomien et samtaleemne, som man helst undgår.

Sådan lyder det i hvert fald fra hver tredje unge dansker i en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.

Spørger man de unge, er økonomi ikke kun svært at tale om. En fjerdedel af alle unge oplever, at deres venner pynter på deres økonomiske situation. Tendensen er endnu tydeligere hos unge mænd. Her er det hver tredje, der oplever, at vennerne får økonomien til at fremstå flottere end den er.

”Når unge pynter på deres økonomi, er de med til at skabe urealistiske forventninger over for hinanden om, hvad man som ung skal have råd til. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at unge har svært ved at sige nej til deres venner. Og det bliver ikke nemmere, hvis man har en forestilling om, at alle andre har råd. Derfor er det vigtigt at tale ærligt om det. Ellers kommer vi aldrig de her problemer til livs,” siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Presset mærkes særligt højt blandt kvinderne. Her svarer 42 procent, at de oplever et pres for hele tiden at have flere penge til forbrug. Hos mændene er det hver tredje.

Økonomi er privat og pinligt

Spørger man, hvorfor unge har svært ved at tale om økonomi, er det tydeligt, at økonomi er tabubelagt. Halvdelen af de unge, der svarer, at det er svært at tale om økonomi med sine venner, svarer, at det skyldes, at det er et privat emne. Tre ud af 10 synes, det er svært, fordi det er pinligt.

”Det går ud over trivslen hos de unge, når der er rod i økonomien. Et godt skridt til at få styr på pengene, er at tale om det. Det er derfor vi med kampagnen ’Tal om din økonomi, før prisen bliver for høj’ vil prøve at bryde tabuet om økonomi og få unge til at tale med venner og familie om deres økonomi – også når de ikke har styr på den. Dermed mindsker de nemlig risikoen for at havne i gældsproblemer,” siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.006 kvinder og mænd mellem 18 til 30 år af YouGov for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden i perioden 6. juni til 10. juni 2019.

Fakta:

I 2014 etablerede Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden partnerskabet ’Plus på kontoen’, som har til formål at sikre økonomisk trivsel og forebygge gæld blandt unge mellem 18 og 30 år. Gennem partnerskabet er det blandt andet dokumenteret, at unge med rod i økonomien har dårligere trivsel end andre unge. Samt at unge, der har et netværk at tale med i tilfælde af økonomiske problemer, har lavere sandsynlighed for at havne i gældsproblemer, end unge der ikke har et sådant netværk.

I forbindelse med kampagnen har Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden lavet filmen 'Tal om din økonomi: Alene', som sætter fokus på, at unge skal tale om deres økonomi.

Kampagnen ’Tal om din økonomi, før prisen bliver for høj’ lanceres 19. august 2019.