Forsikringsselskaber afviser forbrugere, der står i RKI

Forbrugere, der er registreret som dårlige betaler, risikerer at blive afvist af forsikringsselskaber eller at skulle betale en højere præmie for deres forsikring. Det er urimeligt, ifølge Forbrugerrådet Tænk, der ikke mener, at det er en relevant oplysning for fx forbrugernes ulykkesforsikring, om de er registreret i RKI.
8. August 2017
Foto: Getty Images

Kun et ud af 11 adspurgte forsikringsselskaber siger, at en RKI-registrering ikke har betydning for selskabets vurdering af kunden. To selskaber siger, at de kun vil tegne lovpligtige forsikringer med RKI-registrerede, mens de resterende selskaber fortæller, at RKI-registrering ofte betyder højere præmie eller selvrisiko. Det viser en rundspørge, Forbrugerrådet Tænk har foretaget blandt 11 større forsikringsselskaber.

For de omkring 220.000 danskere, der står registreret i Experians register, RKI, og for forbrugere, der står i andre ”skyldnerregistre” over dårlige betalere,  kan det betyde, at de enten ikke kan få en forsikring eller at de skal betale en højere pris for en ulykkes-, indbo- eller kaskoforsikring.

“For forbrugere som ikke kan tegne disse forsikringer, betyder det, at hvis uheldet er ude, og deres hus brænder ned, eller de kommer til at forvolde skade på andre, så risikerer de at ende med en livslang gæld i millionstørrelsen, fordi de ikke er forsikrede,” siger forsikringsjurist Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk.

Gæld er helt uden betydning

Forbrugerrådet Tænk er stærkt kritisk overfor forsikringsselskabernes
praksis med at med at lægge vægt på oplysninger om registrering hos RKI. Organisationen mener, det er vigtigt, at alle borgere har lige og billig adgang til forsikring.

”Selskaberne kan selvfølgelig sætte præmien op med et rimeligt beløb, hvis de sagligt kan begrunde, at en person har nogle forhold, som betyder, at vedkommende har større risiko for at få skader. Men at man er registreret i RKI, er hverken sagligt eller relevant i forhold til at tegne en forsikring. Og det er et samfundsproblem, hvis vi på grund af forskelsbehandling ender med en stor gruppe mennesker, der ikke kan blive forsikret,” siger Lea Markersen.

Den danske lovgivning om forsikring giver forsikringsselskaberne meget vide
beføjelser til selv at bestemme, hvilke forsikringer de skal tegne og med hvem. I flere af Danmarks nabolande er reglerne imidlertid anderledes. I Norge skal selskaberne fx som udgangspunkt tegne en forsikring med de forbrugere, der henvender sig.