Forbrugerrådet Tænk klager over nye smartphones med brugte dele

Forbrugerrådet Tænk har klaget til Forbrugerombudsmanden, fordi forhandlere af smartphones – trods en dom imod Apple i december – tilsyneladende fortsat ikke efterlever købeloven i tilfælde, hvor forbrugerne har krav på en fabriksny telefon.
Af Forbrugerrådet Tænk
23. Marts 2017
Forbrugerrådet Tænk klager over nye smartphones med brugte dele
Foto: Apple

I en konkret tvist mellem Apple og en forbruger ved retten Glostrup i december blev det slået fast, at forbrugerne har krav på at få udleveret en ny telefon og ikke en telefon med brugte dele, når der omleveres efter reklamationsretten i købeloven.

Meget peger dog på, at forhandlerne fortsat – over tre måneder efter dommen – har problemer med at efterleve købeloven. Det konkluderer Forbrugerrådet Tænk på baggrund af research og kontakt til forhandlere og forbrugere. Organisationen har derfor netop sendt en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden og bedt myndigheden om at gå ind i sagen og sørge for, at købeloven bliver overholdt.

”Det er over tre måneder siden, at dommen faldt, og det er problematisk, hvis lovgivningen fortsat ikke overholdes. Forhandlerne skal efterleve købeloven, uanset hvad Apple siger og gør – og det gør de ikke, hvis de udleverer brugte telefoner i de situationer, hvor forbrugeren har krav på en fabriksny. Vi håber derfor, at Forbrugerombudsmanden vil gå ind i sagen og sørge for, at forbrugerne ikke bliver ladt i stikken,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip.

Sagen begyndte helt tilbage i 2012, og den afgørelse domstolen i december kom frem til, var ifølge Forbrugerrådet Tænk blot en bekræftelse af, hvad der hele tiden har været gældende praksis. Derfor kan afgørelsen ikke være kommet som en overraskelse for forhandlerne og for Apple, mener Anja Philip.

”Vi har hørt fra forhandlerne, at Apple siger til dem, at firmaet arbejder på ”en proces” for, hvordan forhandlerne skal forholde sig. Men vi synes ikke, at der er så meget at processe på. Forbrugerne har i de her sager krav på en fabriksny telefon. Det har både domstolene og et enstemmigt Forbrugerklagenævn tidligere slået fast, og købeloven gælder naturligvis også for Apple og deres forhandlere,” siger Anja Philip.

Se Forbrugerrådet Tænks klage til Forbrugerombudsmanden