Flere danskere opsøger gældsrådgivning

Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning oplevede sidste år en stigning i antallet af henvendelser på 67 procent. Et rekordhøjt antal på næsten 5.000 gældsramte danskere tog kontakt. Det understreger behovet for hjælp til økonomisk udsatte, mener Forbrugerrådet Tænk.
5. Februar 2020
Gettyimages

Gældsramte danskere med lav indkomst og lavt rådighedsbeløb har siden 2010 kunnet søge hjælp hos Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning, der har syv centre fordelt rundt i landet.

Tallene fra de seneste års henvendelser viser, at der er større efterspørgsel på rådgivning end nogensinde før. Efter et par år at have ligget mere stabilt steg antallet af henvendelser i gældsrådgivningen fra 2018 til 2019 fra cirka 3.000 til cirka 5.000. En stigning på 67 procent.

Det er det højeste antal henvendelser i rådgivningens 10-årige historie. Og flere andre frivillige gældsrådgivninger bekræfter tendensen med en større efterspørgsel efter hjælp til at få styr på økonomien.

”Vi har set en voldsom stigning i antallet af henvendelser fra gældsramte medborgere, efter at vi blandt andet har udvidet mulighederne for at få telefonrådgivning. Udviklingen i tallene understreger, at der mere end nogensinde er behov for den gratis og uvildig gældsrådgivning, som vores dygtige frivillige udfører over hele landet. Vi må ikke glemme, at hver eneste af henvendelserne bunder i svære økonomiske problemer, og derfor er det, på trods af den triste baggrund, positivt, at folk i højere grad søger hjælp,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

Mere end 20.000 rådgivningsforløb i hele landet

Hun forklarer, at Forbrugerrådet Tænk, blandt andet i samarbejde med TrygFonden, de senere år har arbejdet meget med at udbrede et budskab om, at det er vigtigt, at man taler om sine økonomiske problemer og for eksempel ikke sidder alene med en eskalerende og uoverskuelig gæld.

Den stigende efterspørgsel efter gældsrådgivning sker paradoksalt nok samtidig med, at et faldende antal danskere er registreret som dårlige betalere i RKI.

”Vores brugere sidder ofte fast i en dyb økonomisk sump, som de ikke lige bliver løftet ud af, når samfundet generelt oplever økonomisk fremgang. Problemer med gæld kommer sjældent alene, og i rådgivningen møder vi psykisk sårbare, udsatte familier, enlige mødre, ensomme ældre og unge. Rådgiverne møder dem med ligeværd og nærvær i bestræbelserne på at få økonomien på rette spor – og det virker; 8 ud af 10 borgere fortæller, at de efter endt rådgivning har fået nemmere ved at overskue hverdagen og over halvdelen har fået mere overskud til deres arbejde eller jobsøgning,” siger Anja Philip.

I alt har de frivillige i Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning i de 10 år, som rådgivningen har eksisteret, gennemført flere end 20.000 rådgivningsforløb for hovedsageligt socialt udsatte borgere over hele landet.

Læs årsrapporten fra Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning

Antallet af henvendelser i Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning steg med 67 procent sidste år. Fra næsten 2.939 henvendelser i 2018 til 4.901 henvendelser i 2019.

Antallet af afsluttede rådgivningsforløb i perioden steg med 36 procent. I 2018 afsluttede gældsrådgivningen 2.340 forløb, i 2019 var det tal steget til 3.187. Rådgivningsforløbene foregår primært personligt og per telefon, men der rådgives også over mail.

Forbrugerrådet Tænks Økonomi- og Gældsrådgivning har centre i syv danske byer: København, Aalborg, Odense, Esbjerg, Kolding, Ringsted og Nykøbing Falster. Desuden drives en landsækkende telefon- og mailrådgivning.