Fastfood-emballager indeholder uønskede fluorstoffer

Næsten hver tredje testede fastfood-emballage indeholder problematiske fluorstoffer i niveauer langt over den danske grænseværdi. Det viser en ny europæisk undersøgelse. Stofferne er blandt andet mistænkt for at øge risikoen for spontan abort og påvirke immunsystemet.
9. Marts 2017
Fastfood indeholder uønskede fluorstoffer
Foto: Benjamin Media

Når du på fastfood-restauranter bestiller burgere, pomfritter og muffins, som er pakket ind i pap- og papiremballage, kan du risikere at få problematiske kemikalier med på menuen.

En undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk Kemi har udført i samarbejde med forbrugerorganisationer fra fire øvrige EU-lande, viser, at næsten hver tredje af 65 testede fastfoodemballager, indeholdt mængder af problematiske fluorstoffer, som er mange gange over de danske myndigheders anbefalinger.

Hos danske fastfood-restauranter var billedet stort set det samme, som i de øvrige EU-lande i undersøgelsen. 4 ud af 13 emballager indeholdt høje mængder af fluorstoffer.

“I Danmark har der nu været en vejledende grænseværdi i halvandet år med henblik på at få virksomheder til at stoppe med at bruge flourerede stoffer i emballage af pap og papir. Alligevel finder vi lige så mange emballager fra Danmark med højt fluorindhold som i de andre EU-lande, der er med i undersøgelsen. Det kalder på, at der er brug for mere end en vejledende grænseværdi for at komme fluorstoffer i mademballage til livs,” siger testansvarlig og projektleder i Forbrugerrådet Tænk Kemi, Stine Müller.

I fire danske produkter fra henholdsvis Sunset Boulevard, Select (Shell), Meyers og McDonald’s var indholdet af flourerede stoffer mellem 600 og 1.700 gange over den vejledende værdi, som de danske myndigheder har sat. Der var tale om sandwichpapir, pomfritposer og muffinforme.

Myndigheder arbejder for grænseværdi i EU

Fluorerede stoffer bliver brugt til at gøre blandt andet pap og papir vand- og fedtafvisende. Men stofferne ophober sig også i miljø og mennesker. De er blandt andet mistænkt for at påvirke immunsystemet. Dansk forskning peger desuden på, at indhold af fluorstoffer i blodet øger risikoen for spontan abort hos gravide markant.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at producenter undlader at bruge de problematiske stoffer i mademballage. Derfor indførte Danmark i 2015 en vejledende grænseværdi. Fra dansk side arbejder myndighederne også for at få de fluorerede stoffer reguleret på EU-niveau.

”Test fra Forbrugerrådet Tænk Kemi og kontroller fra Fødevarestyrelsen har tidligere vist, at fluorstofferne bruges tilsigtet af flere danske producenter og i flere typer af produkter. Den nye europæiske test afdækker, at det som forventet ikke kun er et problem i Danmark, men også i en række andre EU-lande. Derfor er det rigtig vigtigt, at Danmark presser på i EU for, at brugen af fluorstoffer begrænses i hele EU, selvom vi også meget gerne ser, at Danmark går foran,” siger Stine Müller.

Meyers og Sunset Boulevard siger til magasinet Forbrugerrådet Tænk, at emballagen med fluorerede stoffer nu er udskiftet. Mens Select (Shell) og McDonald’s nu vil undersøge mulighederne for at efterleve de danske myndigheders anbefalinger.

Se de 13 danske fastfood-emballager i testen (link til kemi.tænk.dk).