Danskerne bombarderes med reklamer for dyre lån

En beregning lavet på baggrund af tal fra Kantar Gallup viser, at der sidste år - hver eneste dag - blev sendt over 300 reklamer for de såkaldte kviklån og online forbrugslån alene i radio og på TV. Et stort flertal af danskere mener, at politikerne bør sætte grænser for markedsføring af dyre lån.
3. Juni 2019
Danskere bombarderes med reklamer for dyre lån
Foto: Getty Images

Danskerne bombarderes med reklamer for dyre lån. En beregning foretaget af Forbrugerrådet Tænk på baggrund af tal fra Kantar Gallup viser, at en række af de største firmaer i gennemsnit sendte 303 reklamer i døgnet på dansk radio og TV alene sidste år. Dertil kommer en massiv og aggressiv markedsføring på nettet.

Hos Forbrugerrådet Tænk har man længe bidt mærke i de mange reklamer. Og her mener man, at der nu må sættes ind politisk over for den aggressive markedsføring, som ofte er målrettet forbrugere med økonomiske udfordringer, fortæller formand Anja Philip.

”Vores beregning viser, hvor massiv markedsføringen er alene på radio og tv, og vi forbrugere møder efterhånden desuden lånereklamer overalt, hvor vi færdes - ud over tv og radio også på nettet og i de offentlige transportmidler. Vi ved, at astronomisk dyre lån skubber mange ud i økonomiske problemer. Derfor bør politikerne nu sætte grænser for markedsføringen, og i Forbrugerrådet Tænk ser vi gerne, at der bliver tale om et egentlig forbud mod reklamer for meget dyre lån,” siger Anja Philip.

En undersøgelse fra Norstat viser, at også et stort flertal af danskerne vil have politikerne på banen i forhold til de dyre lån. Således svarer 8 ud af 10 af de adspurgte i undersøgelsen, at der bør sættes grænser for markedsføringen.

”Vi ved, at mange forbrugere mener, at det grundlæggende ikke er i orden at låne penge ud så dyrt, som det sker i dag fra nogle lånefirmaer. Derfor er det ikke mærkeligt, at forbrugerne er trætte af, at de selv og deres venner og pårørende bliver bombarderet med reklamer for dyre lån i det offentlige rum og på nettet. Vi håber, at politikerne lytter til forbrugernes stemme i denne sag,” siger Anja Philip.

2.503 respondenter har svaret på spørgsmål i undersøgelsen, der er gennemført af analysebureauet Norstat.

Fakta fra undersøgelsen

• 8 procent af de adspurgte har taget kviklån eller andre lignende lån til forbrug, via nettet eller mobil

• Cirka hver tredje af de adspurgte, der har taget et kviklån eller lignende lån, har oplevet økonomiske vanskeligheder som konsekvens af lånet

• Godt 4 ud af 10 af de adspurgte, der har taget et kviklån eller lignende lån, har fortrudt det

• 7 ud af 10 mener ”slet ikke”, at det er rimeligt, at en låntager kan betale 16.000 kroner tilbage for et lån på 10.000 kroner i 3 måneder

• Godt 8 ud af 10 erklærer sig ”helt enig” eller ”delvist enig” i, at der er behov for at regulere markedet for kviklån og lignende lån

• Godt 8 ud af 10 mener, at der skal stilles skrappere krav til markedsføring af kviklån og lignende lån

Fakta om lånevirksomheders reklamer på tv og radio

Forbrugerrådet Tænk har undersøgt omfanget af lånevirksomheders reklamer på tv og radio af såkaldte kviklån og online forbrugslån i Danmark på baggrund af tal fra Kantar Gallup.

Gennemsnitslængden på en reklame er ifølge Kantar Gallup 17,7 sekunder. Ved at dividere det faktiske antal viste reklamesekunder på tv og radio hele året med den oplyste gennemsnitslængde for en reklame, er konklusionen, at lånevirksomhederne i 2018 i gennemsnit eksponerede forbrugerne for 303 reklamer om dagen.

Dette omfang er beregnet for Top 10-annoncører af forbrugslån på flow-tv og -radio, hvor der indgår 16 tv-kanaler og 8 radiokanaler.

Kantar Gallup har også kigget på en enkelt dato for én af lånevirksomhederne i 2018. På én dag havde den undersøgte virksomhed afviklet 105 reklamer på tværs af 16 tv-kanaler.

For yderligere information kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon på 25 88 20 16

Forbrugerrådet Tænk kræver regulering af kviklån og kviklåns-reklamer

• Der skal være et forbud mod reklamer for kviklån.

• Der skal være et loft over ÅOP på 20 procent plus diskontoen.