Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Bankernes etik skal være nemmere at gennemskue

Det skal være muligt at vurdere bankers etiske adfærd. Det siger to ud af tre forbrugere i en undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk. I Holland, Sverige og Norge kan du slå bankernes etik op på nettet.
14. Juni 2019
bankernes etik skal være nemmere at gennemskue
Foto: Getty Images

Investerer banken bæredygtigt i forhold til miljø? Hvad gør den for at bekæmpe brug af skattely? Har der været korruptionsskandaler i banken?

Spørgsmål som disse skal være nemmere at få svar på, mener mange forbrugere. I en forbrugerpanelsundersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk svarer 67 procent, at det er vigtigt eller meget vigtigt at få mulighed for at vurdere bankers etiske adfærd.

”Med de mange hvidvaskskandaler vi har set, kommer det ikke som nogen overraskelse. Derfor er det også ærgerligt, at Danmark ikke har fulgt med blandt andet Norge og Sverige og etableret en Fair Finance Guide, så forbrugerne nemmere kan vurdere, om deres bank opfører sig etisk ansvarligt,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

At forbrugerne har svært ved at gennemskue etikken hos bankerne lader ifølge undersøgelsen også til at være tilfældet. Tre ud af fire forbrugere svarer, at muligheden for at vurdere bankers etiske adfærd er mindre god eller ikke god.

Det er en problemstilling, der har været fokus på i flere europæiske lande gennem Fair Finance Guide-samarbejdet. Indtil videre har seks europæiske lande, herunder Holland, Sverige og Norge, indført en etisk vurdering af banker.

I de såkaldte Fair Finance Guides kan forbrugere besøge en hjemmeside, hvor de kan sammenligne vurderinger af bankernes engagement og værdier på en lang række etiske parametre.

Halvdelen vil ’sandsynligvis’ betale for bedre etik

Undersøgelsen viser, at et flertal af de adspurgte ønsker bedre mulighed for at vurdere bankers etik. Men er de også villige til at betale for bedre etik?

I undersøgelsen svarer 13 procent af de adspurgte, at de helt sikkert ville vælge en bank med højt etisk niveau og adfærd, selvom om banken er lidt dyrere. Til samme spørgsmål svarer halvdelen, at de sandsynligvis vil gøre det.

”Folks betalingsvillighed i forhold til etik i banken er ikke så afgørende. Det vigtigste er, at vi får skabt et bank- og pensionsmarked, hvor etik er en konkurrenceparameter. Når der først er en sund konkurrence på etisk ansvarlighed, så er det slet ikke sikkert, at folk behøver at skulle betale mere for en bank med højere etiske standarder. Den konkurrence skal vi skabe, og derfor arbejder vi sammen med Oxfam IBIS om at få etableret en Fair Finance Guide i Danmark,” siger Anja Philip.

I forbrugerpanelundersøgelsen indgår svar fra 1.089 forbrugere.

Kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon, hvis du har yderligere spørgsmål Tlf. 25 88 20 16