Årsberetning 2021: Plus på kontoen | Forbrugerrådet Tænk

Årsberetning 2021: Plus på kontoen

Foto: Getty Images
Ung kvinde kigger på sin økonomi

Forbrugerrådet Tænk har siden 2014 haft et partnerskab med TrygFonden – i dag kaldet Plus på kontoen. Formålet med partnerskabets indsatser er at skabe en større økonomisk tryghed og trivsel blandt unge voksne mellem 18 og 30 år. På tværs af partnerskabets indsatser arbejdes der med at bryde tabuer og styrke samtalen om økonomi og forbrug – også når det er svært.

Med partnerskabets kampagne ’Tal om din økonomi, før prisen bliver for høj’ har vi derfor gennem tre år styrket unges bevidsthed om, at det er vigtigt at tale om økonomi – og effekten er, at stadigt flere unge har taget snakken med nogen om deres økonomi efterfølgende.

Vi har samtidig udviklet materiale og redskaber til de vejledere, der arbejder med unge på de Forberedende Grunduddannelser, som har særligt stor risiko for at komme i gældsproblemer senere. Redskaberne sætter økonomisk trivsel på dagsordenen i vejledernes dialog med de unge, så de kan støtte de unge i adfærdsændring i forhold til deres økonomi, overblik, låneadfærd og forbrug.

I partnerskabet har vi også bidraget aktivt til at skabe en samfundsmæssig debat om behovet for et tryggere forbrugslånemarked, hvor unge ikke bliver friste med dyre, hurtige kviklån, som kan bringe dem i økonomisk uføre. Efter Folketinget i 2020 tog et tiltrængt lovgivningsmæssigt opgør med disse kviklån, har partnerskabet gennem viden og debat i 2021 især fokus på de nye ’køb nu, betal senere’-lån, som både kan være en god mulighed, men også en udfordring, for unge på et stramt budget.

Nøgletal for 2021:

• Plus på Kontoens kampagne ’Tal om din økonomi, før prisen bliver for høj’ har igen i 2021 nået unge på sociale medier. Kampagnens film blev vist 1.360.000 gange.
  • Kampagnen inspirerede 125.000 unge til at tage samtalen om privatøkonomi med deres nærmeste efterfølgende.