Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem
Om os /

Social

Titel

Tyg på det: Hjælper unge med mad og indkøb

Unge har ofte sparsom tid og få penge til mad. Forbrugerrådet Tænks projekt Tyg på det inspirerer unge til at købe og lave god, billig og bæredygtig mad.
Af Caroline Boutrup Nielsen
27. Marts 2020
Foto: Getty Images

Tyg på det styrker unges valg i supermarkedet

Mad skal være let, hurtigt og billigt, hvis unge selv skal stå for det. Derfor vælger flere unge end ældre hurtige færdigløsninger, når de køber mad i supermarkedet. Det viser undersøgelser, som YouGov har lavet for Forbrugerrådet Tænk.

Klimaet vil mange unge samtidig også gerne tage hensyn til, når de handler, viser undersøgelserne. De savner dog viden til at vælge de klimavenlige alternativer i supermarkedet og kompetencer til at lave mad og bruge grøntsager i deres madlavning.

Unge skal blive kritiske forbrugere

Forbrugerrådet Tænk har siden 2016 arbejdet med at vække unges motivation, nysgerrighed og madglæde, så de får lyst til at købe flere gode råvarer og lave mad selv.

I 2016 til 2019 satte Tyg på det med støtte fra Promilleafgiftsfonden for landbrug sat fokus på styrke unges viden, maddannelse og evne til at træffe sunde og økonomisk bæredygtige valg, når de handler i supermarkedet.

Projektet satte fokus på 3 temaer:

I 2020 sætter Tyg på det med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug fokus på økologi og klimavenlig mad. Tyg på det hedder i 2020 Økologi Fordi. Projektet oplyser og skaber debat blandt unge på de sociale medier om emnerne økologi, kødforbrug og klimavenlig mad.

Økologi Fordi deltager med samtaleevents og workshops på SPIS festival i Odense i september og Ungdommes Fokemøde på Hjul i november 2020. Derudover samarbejder vi med 3 Instagrammere, som året igennem på deres egne kanaler sætter fokus på, hvordan man kan spise økologisk og klimavenligt, uden at det bliver væsentligt dyrere.

Tyg på det har undersøgt unges mad- og indkøbsvaner

Tyg på det har siden 2016 undersøgt unges mad- og indkøbsvaner og -holdninger.

Frugt og grønt drejede spørgsmålene sig om i 2016, hvor analysebureaet YouGov gennemførte en spørgeskemaundersøgelse for Tyg på det. Undersøgelsen viste, at en stor gruppe unge har svært ved at få spist nok frugt og grønt, hvilket de selv mener skyldes dårlige vaner, manglende viden og for lidt tid til at tilberede mad med grøntsager i hverdagen. 

Læs YouGovs analyse fra 2016

Madlavnings- og indkøbsvaner, færdigmad og fastfood samt viden om sundhed og information på emballage i supermarkedet handlede YouGov undersøgelsen om i 2017. Undersøgelsen viste blandt andet, at en del unge ikke laver mad selv i hverdagen og at de i højere grad end voksne lægger vægt på pris, når de køber ind.

Læs YouGovs analyse fra 2017

Slik, chips, kage og andre usunde varer var i fokus i 2018, hvor YouGov undersøgte unges vaner og holdninger i forhold til uplanlagte usunde indkøb i supermarkedet. Undersøgelsen viste, at unge ofte fristes til impulsivt at købe usunde ting i supermarkedet. Ofte fortryder mange efterfølgende disse køb, fordi de hellere ville have brugt pengene på noget andet. 

Læs YouGovs analyse fra 2018

Unges tanker og adfærd i indkøbssituationen undersøgte Københavns Professionshøjskole for Tyg på det i 2018. 10 unge udeboende erhvervsskoleelever blev interviewet under en indkøbstur i supermarkedet. De 10 unges svar giver et godt billede af, hvad der er vigtigt for de unge, når de handler i supermarkedet.

Læs Københavns Professionshøjskoles analyse fra 2018

Resultaterne fra analyserne fra 2016 - 2018 har Tyg på det i 2019 samlet i udgivelsen: Unges mad og indkøb - Vaner, viden og valg. En af konklusionerne i opsamlingen er, at der er 3 ting, der er særligt vigtige for de unge, når de træffer valg i supermarkedet: Økonomi, viden og praktisk erfaring samt fællesskab. 

Læs analyseopsamlingen Unges mad og indkøb - Vaner, viden og valg fra 2019

Klimahensyn, kødforbrug og madspild var i fokus i 2019, hvor YouGov undersøgte unges holdninger og handlinger i forhold til bæredygtigt indkøb. Undersøgelsen viste, at klimahensyn betyder mere for de unge end de voksne, at unge i gennemsnit har flere kødfrie dage og samtidig, at pris stadig betyder meget for unge.

Læs YouGovs analyse fra 2019

Unges viden, vaner og holdninger til økologi, klima og kødforbrug var i fokus i YouGovs undersøgelse fra 2020. Undersøgelsen viste, at 8 ud af 10 unge køber økologiske produkter, selv om de forbinder økologi med højere priser. De vigtigste grunde til at de unge vælger økologi er, at de ser økologisk mad som sundere, og at produktion af økologisk mad tager bedre hensyn til både dyr og miljø.

Læs YouGovs analyse fra 2020

Her finder du Tyg på det

Tyg på det finder du i 2020:

  • På Facebooksiden Tyg på det - Forbrugerrådet Tænk og Instagramprofilen @tygpaadet, hvor vi udfordrer, inspirerer, oplyser, engagerer og underholder unge med videoer, sådan-gør-du-opslag og dilemmaer i forhold til økologi og klimavenlige madvaner.
  • I undervisningen på Grundforløb 1 på landets erhvervsskoler, hvor et gratis undervisningsmateriale til faget Samfund og Sundhed inviterer eleverne til en digital tur i supermarkedet med udfordringer, opgaver og nyttige tips undervejs.

Besøg Facebooksiden Tyg på det - Forbrugerrådet Tænk

Besøg Instagramprofilen tygpaadet

Se det gratis digitale undervisningsmateriale Bliv klar til turen i supermarkedet 

Se madlavningsvideoer på Tyg på dets Youtube-kanal

Kontakt Tyg på det, hvis du har kommentarer, idéer, ris eller ros.