Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Vision og mission for Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk arbejder målrettet på at skabe mere viden, bedre vilkår, værktøjer og produkter, så du får mulighed for at træffe et godt valg ud fra egne præmisser og kriterier.
Af Forbrugerrådet Tænk
12. December 2016
Forbrugerrådet Tænks vision og mission
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Vision

Forbrugerrådet Tænk har en vision om ”Et Danmark, hvor alle forbrugere kan foretage et trygt valg”.

Vi har valgt netop den ledestjerne, fordi det er vigtigt, at alle kan træffe et valg, der er godt for dem selv, for deres nære og for den verden, vi og vores efterkommere lever i.

Det kan lyde indlysende. Men i virkeligheden er forbrugernes rettigheder og sikkerhed under pres på mange fronter, både i Danmark, EU og globalt, og velerhvervede forbrugerrettigheder er hele tiden i fare for at blive sat over styr.

For eksempel fordi digitaliseringen skaber helt nye forretningsmodeller, aftalevilkår og betalingsformer. Eller fordi globaliseringen betyder, at sælgeren og producenten kan findes overalt på kloden – også i lande med meget dårligere forbrugerbeskyttelse og produktsikkerhed end i Danmark.

Derfor er der behov for en årvågen forbrugerorganisation, der – ved at engagere forbrugerne i forbrugerspørgsmål, der er vedkommende og relevante i hverdagen, og som i samarbejde med medlemsorganisationer og andre interessenter i ind- og udland – kan følge med og være på forkant med udviklingen.

Mission

Forbrugerrådet Tænks mission er, at "Vi styrker forbrugernes handlekraft".

Det betyder, at vi i det daglige vil skabe rammer for, at den enkelte forbruger generelt og medlemmerne i særdeleshed kan træffe gode valg – først og fremmest ved at udvikle relevante og vedkommende værktøjer og tilvejebringe viden i øjenhøjde, der gør det muligt for den enkelte let og hurtigt at kunne træffe et godt, kvalificeret valg i den konkrete livssituation, de står i.