Forbrugerrådet Tænk anmelder Google til Datatilsynet

Det er i strid med forbrugernes grundlæggende ret til privatliv, at Google via smartphone og Google-konto indsamler og gemmer data om forbrugernes placering og søgehistorik i ubegrænset tid. Det mener Forbrugerrådet Tænk, der har anmeldt IT-giganten til Datatilsynet.
Af Forbrugerrådet Tænk
7. Marts 2017
Forbrugerrådet Tænk anmelder Google til Datatilsynet
Foto: iStock

Hvis man har en smartphone og en Google-konto, der bruges til fx Gmail og YouTube, indsamler Google ens søgehistorik og informationer om, hvor man opholder sig hvornår. Indsamlingen sker automatisk og gemmes i ubegrænset tid.

Det betyder, at meget detaljerede og præcise data, som fx oplysninger om på hvilke adresser forbrugeren har opholdt sig på hvornår og hvor længe, gemmes mange år tilbage.  En indsamling, der er urimelig og ikke kan begrundes sagligt, mener Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

”Hvilke ord man søger på, og hvor man opholder sig, er meget personlige oplysninger, som det ikke er i orden, at Google gemmer tidsubegrænset. Udover det åbenlyst ubehagelige i, at ens gøren og laden i mindste detaljer bliver registreret og gemt i årevis, er der en risiko for, at oplysninger om fx hvornår man er hjemme, hvornår man er på arbejde, hvornår man henter børn og hvem man besøger, kan misbruges af uvedkommende, der tiltvinger sig adgang til ens Google-konto” siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

Hun påpeger, at der– fordi data ikke slettes – bliver etableret nogle meget detaljerede og følsomme profiler af forbrugerne, der alt andet lige øger risikoen for, at man som forbruger bliver krænket, hvis oplysningerne misbruges til kommercielle formål, eller hvis oplysningerne falder i de forkerte hænder - fx it-kriminelles.

Anja Philip understreger, at Forbrugerrådet Tænk ikke er modstander af dataindsamling eller målrettet markedsføring, så længe forbrugeren selv kan vælge til og fra. Men til gengæld at forbrugernes medlemsorganisation mener, at Googles tidsubegrænsede indsamling og lagring af personlige data er ude af proportioner.

”Det er vores opfattelse, at Google generelt forsøger at være gennemsigtige i forhold til, hvilke data de indsamler og blandt andet giver forbrugerne mulighed for at slette egne data. Men Google indsamler og gemmer efter vores vurdering oplysningerne meget længere end nødvendigt i forhold til at det handler om, at de kan levere service og målrette annoncer mod deres kunder, og vi ser derfor frem til at få Datatilsynets vurdering af sagen”, siger Anja Philip.

I en ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen IDA og Forbrugerrådet Tænk svarer hver anden af de 2022 adspurgte, at de opfatter data om ens placering, de såkaldte lokationsdata, som Google altså registrerer og gemmer tidsubegrænset som ”meget private”.

Forbrugerrådet Tænk sætter den 7. marts gang i kampagnen ”Sikker, når du klikker”, der har til formål at skabe tryghed og give oplysning om, hvordan man kan sørge for, at ens personlige oplysninger i vides muligt omfang forbliver private. Vi har samlet en lang række gode råd og guider, ligesom vi skruer op for blusset for vores politiske arbejde, så virksomheder og myndigheder får øjnene op for, at vi forbrugere også har ret til privatliv på nettet.