Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Klar til Indkøb: Klæder børn på til indkøbsjunglen

Indkøb i supermarkedet kræver øvelse. Forbrugerrådet Tænk vil med projekt Klar til Indkøb gøre 8-15-årige børn til fremtidens kompetente forbrugere.
Af Caroline Boutrup Nielsen
5. Februar 2021
piger der køber ind
Foto: Getty Images

Du skal kunne købe ind, før du kan lave mad

Indkøb i supermarkedet eller på nettet bliver ofte glemt, når børn lærer om mad og madlavning. Men det kræver viden og øvelse at kunne tage kritisk stilling til varerne i supermarkedet, at vælge gode kvalitetsråvarer og at undgå at falde for supermarkedets salgsmetoder.

Med projekt Klar til Indkøb sætter Forbrugerrådet Tænk fokus på netop indkøbssituationen og på at klæde fremtidens forbrugere – børnene - på til at kunne træffe gode valg for dem selv, når de både nu og i fremtiden køber ind.

Prøv supermarkedsquizzen og se, hvor godt du kender supermarkedernes salgsmetoder

Projekt Klar til Indkøb sætter fokus på 3 temaer:

  • Råvarekendskab: Friske, kvalitetsråvarer er en forudsætning for at lave dejlig, sund og velsmagende mad. Køber du frugt og grønt i sæson, er de typisk også billigere og friskere.
    Her er sæsonens frugter og grøntsager
     
  • Madspild: Når du smider mad ud, smider du også penge ud. En god måde at undgå madspild, er at have et godt basislager. Så kan du altid lave mad med hvad du har og behøver ikke købe en masse hver gang, som potentielt ender som madspild.
    Sådan undgår du madspild
     
  • Bæredygtighed: Vælger du madvarer, der tager hensyn til klima, miljø, natur og dyr, er du med til at tage ansvar for den verden, vi lever i.
    Etisk forbrug: Sådan stemmer du i supermarkedet

Undervisningsmateriale til brug i madkundskab

Klar til Indkøb når børnene der, hvor de er: I skolen. Derfor har vi i samarbejde med madkundskabslærer, forfatter og Ph.d. Helle Brønnum Carlsen udviklet et undervisningsforløb til brug i valgfaget madkundskab i grundskolen.

Indkøb i supermarkedet er også omdrejningspunktet for en håndfuld supplerende digitale materialer, som Rikke Falkenberg Kofoed fra LegmedIT har udviklet til Klar til Indkøb. Udover indkøb, kommer disse materialer også rundt om opbygning af basislager, sæsonens råvarer og madspild. 

Undervisningsmaterialerne ligger gratis tilgængelig på platformen indkoeb.taenk.dk og er også at finde på Meebook, som er en portal med undervisningsmaterialer, som en stor del af landets kommuner bruger.

Besøg platform indkoeb.taenk.dk

Klar til indkøb undersøger børn og forældres indkøbsvaner

Børns indkøbsvaner var i fokus i vores praksisnære forskning i 2020, som Helle Brønnum Carlsen gennemførte for projekt Klar til Indkøb. Her blev elever i 3 madkundskabsklasser i henholdvis København, Køge og Galten spurgt ind til de valg, de træffer i supermarkedet. Undersøgelsen viste, at børn i høj grad kopiere deres forældres indkøbsvaner. 

Læs rapport om forbrugeradfærd, maddannelse og madkundskab fra 2020

Indkøbsvaner blandt forældre til børn i alderen 11-15 år var fokus for en kvantitativ, repræsentativ analyse, som YouGov gennemførte for Klar til Indkøb i 2020. Her blev voksne med og uden børn blandt andet spurgt ind til uplanlagte køb, og forældre blev spurgt ind til, på hvilken måde deres børn påvirker deres indkøb i supermarkedet.  

Læs undersøgelsen om indkøbsvaner blandt forældre til børn i 11-15 års alderen

Klar til Indkøb er støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug.