Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

MobilePay: Skal du betale med telefonen?

MobilePay gør det muligt at betale med din mobiltelefon i butikker, men er det en god idé? Her er fordelene og ulemperne ved at betale med MobilePay.
Af Rune Hendriksen
28. Juli 2020
Foto: Getty Images

Hvad er MobilePay?

MobilePay er en app, du kan installere på din telefon. Med MobilePay kan du betale med din telefon i butikker og overføre penge til andre MobilePay-brugere.

MobilePay er en såkaldt ’wallet’. Det betyder, at du kan gemme betalingskort, faste betalingsaftaler og medlemskort til butikker digitalt ét sted på din telefon.

Appen bruger mobiltelefonnumre som "brugernavne", så du kan finde andre MobilePay-brugere på deres telefonnummer. 

Hvad koster MobilePay?

MobilePay er gratis at bruge. Du skal blot registrere dit betalingskort i appen, og så kan du bruge MobilePay til at betale i butikker eller sende penge til andre.

Butikkerne skal betale gebyrer for at modtage penge på MobilePay. Gebyrerne afhænger af, hvor mange gange de modtager betaling. MobilePay er den billigste løsning for butikker, der modtager få betalinger.

  • Glemmer du din pung, kan du betale med din telefon.

  • MobilePay er gratis og gebyrfrit for dig.

  • Du kan sende penge til andre MobilePay-brugere.

  • Appen kan du betale med både i fysiske butikker og på webshops.

  • Hos nogle virksomheder kan du betale for dit abonnement med MobilePay.

  • MobilePay accepteres ikke i alle butikker.

  • Butikker i udlandet accepterer ikke betaling med MobilePay.

  • Du kan ikke altid få pengene retur, hvis du bliver snydt.

Snydt på MobilePay: Kan du få pengene tilbage?

Betaler du for en vare med MobilePay? Og får du ikke den vare, du har betalt for? Så kan MobilePay muligvis hjælpe dig med at få pengene tilbage. Det afhænger dog af, hvem du har handlet med.

  • Virksomhed: Købte du varen af en virksomhed, kan du kontakte MobilePay og få dem til at føre dine penge tilbage. Du skal forsøge at finde en løsning med virksomheden, inden du kontakter MobilePay. Du kan genkende en virksomhed på deres 6-cifrede numre og firkantede logoer i din historik på MobilePay.
     
  • Privatperson: Købte du varen af en privatperson, kan hverken MobilePay eller din bank hjælpe dig med at få pengene tilbage. Anmeld det til politiet, hvis du har forsøgt at finde en løsning med personen uden held. Du kan genkende en privatperson på deres 8-cifrede telefonnumre og runde logoer.

Handel med private: Her er dine rettigheder

Forbrugerrådet Tænk bruger MobilePay

Er du blevet ringet op af en fra Forbrugerrådet Tænk, der ville have dig til at godkende en betaling i MobilePay?

Vi bruger MobilePay, så du nemt kan betale med telefonen, hvis du vil melde dig ind.

Sådan bruger Forbrugerrådet Tænk telefonsalg

Forbrugerrådet Tænk mener: Vi vil have mere konkurrence mellem betalings-apps

"MobilePay er blevet en succes, fordi det er blevet nemt at dele regninger og overføre penge til hinanden.

I Forbrugerrådet Tænk arbejder vi for, at det skal være muligt at overføre penge mellem de forskellige konkurrerende betalings-apps, så der bliver plads til mere end én spiller på markedet."

Ida Marie Moesby, økonom i Forbrugerrådet Tænk