Dét skal du vide om MobilePay
Kan du få pengene tilbage, hvis du er blevet snydt og har betalt med MobilePay? Få styr på fordele, ulemper og sikkerhed, når det gælder MobilePay.

Hvad er MobilePay?
MobilePay er en betalingsapp, du kan installere på din telefon. Med appen kan du betale med din telefon i butikker, online og overføre penge til andre MobilePay-brugere.
MobilePay er en wallet - en slags digital tegnebog. I fysiske butikker betaler du ved enten at bruge butikkens 5-cifrede nummer eller scanne butikkens QR-kode. Bruger du MobilePays onlineløsning skal du indtaste dit telefonnummer hos online butikken og vil derefter modtage en anmodning i MobilePay appen. Når du skal overføre penge til andre MobilePay-brugere skal du bruge deres private telefonnummer.
MobilePay kan også gemme faste betalingsaftaler og medlemskort til butikker på din telefon. I modsætning til andre wallets som fx Google Pay og Apple Pay kan MobilePay ikke bruges på terminaler med kontaktløs betaling. MobilePay kan både bruges til kontooverførsler og kortbetalinger. Det skal du være opmærksom på, når du bruger appen til at betale med.
Hvornår trækkes beløbet fra min konto?
Når du foretager en transaktion med MobilePay, vil pengene blive reserveret med det samme. Det vil dog være forskelligt, hvornår pengene bliver trukket fra kontoen og indsat på modtagers konto. Ofte vil det ske samme dag, men i nogle tilfælde kan der gå op til 4 dage.
Hvad koster MobilePay?
MobilePay er gratis for dig at bruge. Og modsat Google Pay og Apple Pay kan du bruge alle betalingskort med MobilePay heriblandt Dankortet.
Virksomheder og butikker betaler gebyr hver gang de modtager penge på MobilePay. Priserne på gebyrerne afhænger af, hvor store beløb der bliver købt for, og hvor ofte der bliver betalt med MobilePay.
Af samme grund er det heller ikke alle butikker, der tager imod betaling med MobilePay - det kan være en for dyr betalingsmetode for nogle butikker.
Betalt med MobilePay: Kan du få pengene tilbage?
Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen, har du i de fleste tilfælde ret til at få dine penge tilbage. Du skal dog være opmærksom på, at mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.
I din betalingsoversigt kan du se, hvilken betalingstype, der er tale om.
Hvis der står 'MobilePay' på betalingen i din kontooversigt
Betalingen er gået igennem med MobilePay. Du skal selv forsøge at løse problemet ved at kontakte personen eller forretningen, du har handlet med.
Hvis der står virksomhedens navn på betalingen i din kontooversigt
Du har kun brugt MobilePay til at indsætte dine kortoplysninger ved betalingen, så du har teknisk set betalt med dit betalingskort. I det tilfælde skal du kontakte din bank, som kan hjælpe dig med at tilbageføre pengene.
Hvis du er blevet snydt ved en privat handel
Har du købt en vare ved en privat handel og ikke modtaget varen, skal du først og fremmest selv prøve at kontakte personen, du har handlet med. Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet.
Oplys eventuelt personen, du har handlet med og er blevet snydt af, om, at du melder vedkommende til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur, da truslen om en anmeldelse ofte kan hjælpe på samarbejdet. Det samme gælder, hvis du fx uden held har forsøgt at få kontakt til personen.
Hvis du er blevet snydt ved en handel via en hjemmeside som fx DBA
Er varen købt via et firma eller en hjemmeside, som fx DBA.dk, kan du prøve at kontakte dem for at høre, hvilke muligheder, du har. De vil ofte have erfaringer med andre, der har stået i samme situation som dig.
Når du har betalt for en vare ved at sende penge via MobilePay til sælgers mobilnummer, kan MobilePay ikke hjælpe dig med at få pengene tilbage. Det er dig stadig en god idé at informere MobilePay, som vil kunne holde øje med MobilePay-brugeren og overveje vedkommendes engagement med MobilePay.
Hvis du er blevet snydt ved en handel via en netbutik
Har du købt en vare gennem en webshop og ikke modtaget varen, kan din bank hjælpe dig med at få dine penge tilbageført. Betalte du med MobilePay på samme måde, som hvis du ville betale med et betalingskort på hjemmesiden, skal du derfor tage fat i din bank. Virksomhedens navn vil stå på betalingen i din kontooversigt.
Kan du knytte flere forskellige betalingskort til MobilePay?
MobilePay giver dig mulighed for at tilknytte mere end et kort til din konto. Du kan således foretage betalinger fra forskellige konti eller betalingskort.
Du har desuden mulighed for at betale regninger, abonnementer og betalingsaftaler med MobilePay.
Giver MobilePay mig ekstra beskyttelse mod misbrug?
MobilePay er ligesom almindelige kortbetalinger underlagt kravet om to-faktor-godkendelse. For MobilePay består denne sikkerhed i at betalingen sker direkte fra din telefon, og at selve betalingen ikke kan godkendes uden din kode eller fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.
Samtidig benytter MobilePay 3D Secure og NemID/MitID, når et nyt kort skal registreres i appen, for at sikre sig at den der registrerer kortet også er indehaveren.
Fordele |
Ulemper |
---|---|
|
|

Sejre for forbrugerne i 2022
Forbrugerrådet Tænk kæmper hvert år for dig som forbruger. I 2022 havde vi blandt andet fokus på elselskaber, techgiganter og ”køb nu betal senere”-lån.

Skal du betale med Mastercard og Visa?
Hvad er forskellen på kreditkort som Mastercard og Visa – og Dankort? Hvad koster det, og hvad skal du være særligt opmærksom på? Læs med her.

Sådan beskytter du dit betalingskort mod misbrug
Der kommer hele tiden nye funktioner, der hjælper dig med at beskytte dit betalingskort mod misbrug. Læs med her.