Dét skal du vide om MobilePay | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Dét skal du vide om MobilePay

Kan du få pengene tilbage, hvis du er blevet snydt og har brugt MobilePay? Få styr på fordele, ulemper og sikkerhed, når det gælder MobilePay.

Lindi Winkel og Rolf Høymann Olsen · Foto: Pressefoto · 4. juni 2024
Åben MobilePay-app på telefon

Imagecredit: Pressefoto

MobilePay er en betalingsapp, du kan installere på din telefon. Med appen kan du betale i butikker, online og overføre penge til andre MobilePay-brugere.

Her får du svar på:

  • Hvordan betaler du med MobilePay?
  • Hvor meget kan du overføre via MobilePay?
  • Kan du få pengene tilbage, hvis du har betalt med MobilePay?
  • Hvad gør du, hvis du er blevet snydt og har betalt med MobilePay?
  • Hvad gør du, hvis din telefon bliver stjålet?
  • Er MobilePay sikker at bruge?

Læs med her. 

Hvordan betaler du med MobilePay? 

I modsætning til andre wallets som fx Google Pay og Apple Pay kan MobilePay ikke bruges på terminaler med kontaktløs betaling. Uanset om du betaler med MobilePay i fysiske butikker, online eller blot overfører til en ven, vil pengene enten blive trukket eller reserveret med det samme. Her kan du læse, hvordan du betaler med MobilePay på forskellige måder:

Fysiske butikker

I fysiske butikker betaler du ved enten at bruge butikkens 5- eller 6 cifrede nummer eller scanne butikkens QR-kode. 

Online

Handler du online, kan du betale med MobilePay ved, at du indtaster dit telefonnummer, hvorefter du modtager en anmodning i MobilePay appen, eller ved at webshoppen sender dig til appen. 

Andre privatpersoner

Når du skal overføre penge til andre MobilePay-brugere, kan du finde dem via telefonnummer eller scanne en QR-kode i modtagerens app.

Andre betalinger

Der er også mulighed for at oprette faste betalinger af fx abonnementer via MobilePay. 

Du kan knytte bankkonti til MobilePay, så betalinger af fx abonnementer trækkes direkte fra fx din budgetkonto.

Hvor meget kan du overføre via MobilePay? 

Du kan overføre op til 10.000 kr. til andre privatpersoner inden for 24 timer – og op til 300.000 kr. inden for 365 dage

Under aktiviteter i appen kan du se alle dine betalinger. Betalingerne er opdelt i måneder, men der er ingen oversigt over det samlede forbrug på måneds- eller årsbasis, så det skal du selv regne dig frem til.

Kan du få pengene tilbage, hvis du har betalt med MobilePay? 

Dine forbrugerrettigheder er ikke afhængige af den måde, du betaler på. Så hvis du har købt en vare på en webshop eller i en fysisk butik og betalt med MobilePay, gælder din ret til fx reklamation og – i forbindelse med onlinehandel – fortrydelsesret stadig. 

Hvad gør du, hvis du er blevet snydt og har betalt med MobilePay? 

Er du blevet snydt afhænger dine muligheder af, hvordan betalingen er foregået i MobilePay.

  • Overførsel mellem private via MobilePay:

Når du bruger MobilePay til at overføre penge mellem private, så sker det via kontooverførsel, og bliver du snydt, er der ofte ikke meget, du kan gøre for at få dine penge igen. I MobilePay under den konkrete betaling, vil der stå, at beløbet er overført til MobilePay via den konto, der er knyttet til dit kort.

I det tilfælde skal du først og fremmest forsøge at løse det med personen, du har handlet med. Mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Kontakt også MobilePay. De kan ikke give dig pengene tilbage, men kan have vigtige oplysninger i forhold til politiets videre arbejde. 

  • Betaling med MobilePay når du handler online:

Når du handler online og bruger MobilePay til at betale med, sker betalingen via dit betalingskort, og det giver dig bedre muligheder for at få dine penge tilbage, hvis du er blevet snydt. Modtager du ikke din vare eller tjeneste, skal du kontakte din bank.

Sådan kan du se, hvordan du har betalt 

Er du i tvivl om, du har betalt med et betalingskort, du har knyttet til MobilePay eller via en kontooverførsel i MobilePay skal du kigge under ”Aktiviteter” i din app og se under de enkelte betalinger: 

  • Hvis der står de sidste 4 cifre af dit kortnummer, så har du betalt med dit betalingskort. Er du blevet snydt, skal du kontakte banken.

Hvis der blot står navnet på betalingskortet, fx Visa/Dankort eller kontonummeret, er betalingen sket som en kontooverførsel, og der er ikke meget, du kan gøre for at få dine penge igen, hvis du er blevet snydt. Husk altid at anmelde svindel til politiet.

Kort, konto og MobilePay

Hvis dit betalingskort eller din konto er blevet knyttet til en anden persons MobilePay-konto, så skal du kontakten banken og bede om hjælp.

Hvad gør du, hvis din telefon bliver stjålet?

Er din telefon blevet stjålet, er det vigtigt, at du spærrer dit MobilePay, så snart du opdager tyveriet. 

MobilePay er et betalingsinstrument ligesom fx dine betalingskort, og kriminelle kan misbruge MobilePay, hvis de har afluret din kode. 

Fordi MobilePay er defineret som et betalingsinstrument, har du mulighed for at gøre indsigelse til MobilePay (link åbner i nyt vindue) mod betalinger, som du ikke selv har foretaget. Du skal også melde tyveriet til politiet – og så er det en god idé at kontakte sin bank for at høre, hvordan du er stillet.

Det er vigtigt, at du ikke bruger den samme kode til MobilePay, som du bruger på din telefon, da tyve, der har afluret telefonkoden inden tyveriet, ofte vil se om koden virker til diverse apps, fx MobilePay.

Giver MobilePay dig ekstra beskyttelse mod misbrug?

MobilePay er ligesom almindelige kort- eller kontobetalinger underlagt kravet om to-faktor-godkendelse. For MobilePay består denne sikkerhed i at betalingen sker direkte fra din telefon, og at selve betalingen ikke kan godkendes uden din kode eller fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.

Samtidig benytter MobilePay 3D Secure, som er en to-faktor-godkendelse, der ofte sker gennem MitID, når et nyt kort skal registreres i appen, for at sikre sig, at den, der registrerer kortet, også er indehaveren.