MobilePay: Dét skal du vide, når du betaler med telefonen
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Dét skal du vide om MobilePay

Kan du få pengene tilbage, hvis du er blevet snydt og har betalt med MobilePay? Få styr på fordele, ulemper og sikkerhed, når det gælder MobilePay.

Erik Slot Malmqvist · Foto: Pressefoto · 11. marts 2024
Åben MobilePay-app på telefon

Imagecredit: Pressefoto

MobilePay er en betalingsapp, du kan installere på din telefon. Med appen kan du betale med din telefon i butikker, online og overføre penge til andre MobilePay-brugere.

MobilePay er en wallet - en slags digital tegnebog. I fysiske butikker betaler du ved enten at bruge butikkens 5-cifrede nummer eller scanne butikkens QR-kode. Bruger du MobilePays onlineløsning, skal du indtaste dit telefonnummer, hvorefter du modtager en anmodning i MobilePay appen. Når du skal overføre penge til andre MobilePay-brugere, kan du finde dem via telefonnummer eller scanne en QR-kode i modtagerens app.

MobilePay kan også gemme faste betalingsaftaler og medlemskort til butikker på din telefon. I modsætning til andre wallets som fx Google Pay og Apple Pay kan MobilePay ikke bruges på terminaler med kontaktløs betaling.

Hvornår trækkes beløbet fra min konto?

Når du bruger MobilePay, vil pengene blive reserveret med det samme. Det er forskelligt, hvornår pengene bliver trukket fra kontoen og indsat på modtagers konto. Ofte vil det ske samme dag, men i nogle tilfælde kan der gå op til 4 dage.

Hvad koster MobilePay?

MobilePay er gratis for dig at bruge. Og modsat Google Pay og Apple Pay kan du bruge alle betalingskort med MobilePay – heriblandt Dankortet.

Virksomheder og butikker betaler gebyr på 0,99 procent af beløbet, hver gang de modtager penge på MobilePay.

Betalt med MobilePay: Kan du få pengene tilbage?

Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen, har du i de fleste tilfælde ret til at få dine penge tilbage. Du skal dog være opmærksom på, at mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.

I din betalingsoversigt kan du se, hvilken betalingstype, der er tale om.

Hvis der står 'MobilePay' på betalingen i din kontooversigt

Betalingen er gået igennem med MobilePay. Du skal selv forsøge at løse problemet ved at kontakte personen eller forretningen, du har handlet med.

Hvis der står virksomhedens navn på betalingen i din kontooversigt

Du har brugt MobilePay til at indsætte dine kortoplysninger ved betalingen, så du har teknisk set betalt med dit betalingskort. I det tilfælde skal du kontakte din bank, som kan hjælpe dig med at tilbageføre pengene.

Hvis du er blevet snydt 

Har du købt en vare ved en privat handel og ikke modtaget varen, skal du først og fremmest selv prøve at kontakte personen, du har handlet med. Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet.

Er varen købt via et firma eller en hjemmeside, som fx DBA.dk, kan du prøve at kontakte dem for at høre, hvilke muligheder du har. De vil ofte have erfaringer med andre, der har stået i samme situation som dig.

MobilePay kan ikke hjælpe dig med at få pengene tilbage. Det er dog stadig en god idé at informere MobilePay, som kan holde øje med MobilePay-brugeren.

Har du købt en vare gennem en webshop og ikke modtaget varen, kan din bank hjælpe dig med at få dine penge tilbageført. Betalte du med MobilePay på samme måde, som hvis du ville betale med et betalingskort på hjemmesiden, skal du derfor tage fat i din bank. Virksomhedens navn vil stå på betalingen i din kontooversigt.

Giver MobilePay mig ekstra beskyttelse mod misbrug?

MobilePay er ligesom almindelige kortbetalinger underlagt kravet om to-faktor-godkendelse. For MobilePay består denne sikkerhed i at betalingen sker direkte fra din telefon, og at selve betalingen ikke kan godkendes uden din kode eller fingeraftryk/ansigtsgenkendelse.

Samtidig benytter MobilePay 3D Secure og MitID, når et nyt kort skal registreres i appen, for at sikre sig, at den, der registrerer kortet, også er indehaveren.