Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping uden for EU: Her er dine rettigheder

Billige varer er lette at finde i webbutikker i Kina, USA og andre lande uden for EU. Men se dig godt for, før du køber varer fra lande udenfor EU.
Af Mette Andrea Boesgaard
20. September 2019
Onlineshopping uden for EU: Det skal du overveje
Foto: iStock

Onlinekøb uden for EU kan koste dig dyrt

Køber du varer online, skal du altid dobbelttjekke, hvor dine varer bliver sendt fra.

Handler du i en webshop uden for EU, har du nemlig ikke samme muligheder for at fortryde dit køb eller klage over det. Og afgifter kan gøre dit køb virkelig dyrt.

Køb på nettet inden for EU: Her er dine rettigheder

Hvor sender webbutikken fra?

En hjemmeside kan godt være på dansk og have en adresse, der ender på .dk, selv om du handler udenfor EU.

En webbutik kan også godt være fra EU og ikke være omfattet af EU's fælles toldregler. Handler du fra Kanaløerne, Ålandsøerne i Finland og de Kanariske øer, skal du betale moms og punktafgift for dine varer.

Tjek altid, hvor varen  bliver sendt fra, før du trykker køb. Kan du ikke se, hvor varen bliver sendt fra, så kontakt webbutikken og spørg dem.

Varer fra Kina: Derfor skal du passe på

Afgifter og gebyrer gør varen dyrere

Køber du varer online i en butik uden for EU, skal du betale told, moms, punktafgifter og importgebyr oven i varens pris.

Told, moms og afgifter afhænger af, hvilken type vare du har købt og værdien af varen.

Fragtselskabet opkræver derudover et importgebyr for at beregne told, moms og punktafgifter.

Fragtfirmaerne bestemmer som hovedregel selv, hvad de vil kræve i importgebyr, men gebyrerne ligger typisk på 125-250 kroner. Undersøg derfor, inden du bestiller:

  • Hvilket fragfirma bliver brugt?
  • Hvad tager fragtfirmaet i importgebyr?

Sender du en vare tilbage, fordi du har fortrudt dit køb, eller fordi varen har fejl? Så kan du søge om at få told og moms tilbage. Importgebyret kan du ikke få tilbage.

Hvad koster det at importere din vare? Få svaret hos skat.dk

Kan du fortryde dit køb?

Handler du online inden for EU, har du 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten gælder også, hvis du køber en vare af en butik, der markedsfører sig på dansk og har en .dk-adresse, selv om den ligger uden for EU.

Køber du varer i en butik uden for EU, som ikke markedsfører sig på dansk, eller som er på dansk men har en .com-adresse? Så kan du som udgangspunkt ikke regne med at have ret til at fortryde dit køb.

Tjek handelsbetingelserne for at se, hvordan du er stillet, hvis du fortryder købet.

Fortryder du dit køb, får du ikke importgebyrerne tilbage.

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Kan du reklamere over din vare?

Handler du i en webshop i EU, har du 2 års reklamationsret.

Køber du varer i en webshop uden for EU, der er på dansk og har en .dk-adresse, har du også 2 års reklamationsret.

Shopper du i en butik uden for EU på et andet sprog eller i en butik på dansk med en .com-adresse,  kan du ikke nødvendigvis klage over varen, hvis den ikke virker.

Læs handelsbetingelserne grundigt. Tjek, hvordan du er stillet, hvis der er fejl og mangler ved varen, eller hvis varen går i stykker.

Fragten kan blive meget dyr, hvis du er nødt til at sende varen tilbage, fordi der er fejl på varen. Undersøg altid inden købet, om det er dig eller sælger, der betaler returfragten.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Kan du klage?

Handler du på nettet uden for EU, og går handlen galt, er det svært at klage.

Klag altid først til sælgeren og se, om I kan løse problemet.  

Handlede du på en butik uden for EU, som er på dansk og har en .dk-adresse, kan du i sidste ende klage over varen til Forbrugerklagenævnet.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Købte du varerne i en butik uden for EU, som var på dansk og havde en .com-adresse, eller som ikke var på dansk? Så kan du muligvis få hjælp til at gå videre med din klage hos econsumer.gov.

Klag på econsumer.gov her

Kan du få hjælp, hvis varen har en garanti?

Hjemmesiden giver måske en garanti på din vare.

Bestiller du et produkt med garanti, så sørg for, at du kender:

  • Hvad dækker garantien, og hvor længe dækker den?
  • Hvor garantien geografisk er dækkende?
  • Hvor skal du henvende dig, hvis du skal bruge garantien?

Kontakt hjemmesiden og spørg, hvordan du kan få hjælp i Danmark, hvis varen går i stykker.

Dukker varen aldrig op?

Hvis din vare ikke dukker op, kan du få banken til at tilbageføre dine penge, hvis du har betalt med betalingskort.

Betalingskort: Sådan får du pengene tilbage

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.