Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Onlineshopping: Hvis din vare ikke kommer frem

Køber du varer på nettet, skal du selvfølgelig have varen. Ellers har du ret til at få pengene tilbage. Se, hvad du skal gøre, hvis varen ikke dukker op.
Af Maria Stove Romdal
20. August 2015
Foto: iStock

Nethandel: Få dine penge tilbage

Bestiller du varer på nettet, som ikke bliver leveret, har du ret til at få dine penge igen. Men hvad skal du gøre, og hvem skal du henvende dig til, hvis den vare, du har købt, ikke dukker op?  

  • Kontakt forhandleren
  • Forklar, hvorfor du ønsker at få dine penge igen. Måske kan I nå til enighed om, hvordan og hvornår pengene skal tilbagebetales

Din bank kan du få til at betale pengene tilbage til dig, hvis det ikke løser dit problem at tale med forhandleren. Banken kan hjælpe dig, hvis:

  • varen ikke bliver leveret
  • sælger opkræver mere end det, du blev oplyst om, varen kostede
  • du har brugt din fortrydelsesret, som gælder i 14 dage efter du har modtaget varen
  • sælger har hævet penge på din konto, uden du har givet lov

Hjælpen med at få dine penge igen afhænger dog af, hvordan du har betalt for varen.

Hvis du har betalt med betalingskort, MobilePay eller Swipp

Betalte du for varen med dit betalingskort, MobilePay eller Swipp, skal du kontakte din bank.

Betalingskort: Få pengene tilbage

Betalte du med e-penge gennem for eksempel Paypal, er det dem, du skal have fat på for at få dine penge retur.

Hvis du har betalt med netbank, bankoverførsel, check mv.

Betalte du gennem netbank, med bankoverførsel eller med check, skal sælger være villig til at tilbagebetale dig pengene. Ellers kan banken ikke føre pengene tilbage til dig.

Kan du ikke nå til enighed med sælger, skal du klage.

Forbrugerklagenævnet, specialiserede anke- og klagenævn eller domstolene kan hjælpe dig, hvis det ikke er muligt at få pengene retur fra sælgeren. 

Sådan klager du til et anke- eller klagenævn

Sådan klager du

Onlinehandel er som regel problemfri. Men har du problemer, eller er varen ikke blevet leveret, skal du starte med at klage til virksomheden bag hjemmesiden. Hvis I ikke kan løse problemet tilfredsstillende, kan du gå videre med klagen.

Varer og tjenesteydelser købt i Danmark kan du klage over via den offentlige forbrugerportal forbrug.dk. 

Varer og tjenesteydelser, der er købt i en netbutik i et andet EU-land, kan du klage over via den europæiske klageportal ODR.

Sådan klager du over online-handler

Sådan anmelder du snyd

Falske web-butikker er desværre en del af det digitale shopping-univers, og du skal være på vagt over for svindlere.

Onlineshopping: Sådan undgår du at blive snydt på nettet

Email-adresser og telefonnumre på fuphjemmesiderne kan være falske. Kan du ikke få fat i en webbutik efter din vare ikke er kommet frem, kan du være blevet fuppet.

Anmeld straks svindlen til politiet, så andre ikke falder i samme fælde, og så bagmændene kan blive afsløret.

Anmeldelsen af den falske webbutik skal du sende til: saoek@ankl.dk

Anmeld fupbutikker på nettet