Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping: Hvis din vare ikke kommer frem

Køber du varer online, skal du selvfølgelig have varen. Ellers har du ret til at få pengene tilbage. Se, hvad du skal gøre, hvis du aldrig modtager varen.
Af Maria Stove Romdal
9. Marts 2018
Foto: iStock

Nethandel: Få dine penge tilbage

Bestiller du varer på nettet, som ikke bliver leveret, har du ret til at få dine penge igen. Men hvad skal du gøre, og hvem skal du henvende dig til?  

Kontakt altid forhandleren først

Modtager du aldrig din pakke, skal du altid kontakte forhandleren som det første. I skal sammen prøve at finde en løsning på problemet.

Pakken kan være blevet væk i posten, og forhandleren kan måske sende dig en ny pakke hurtigst muligt.

Er du ikke interesseret i denne løsning, så forklar, at du ønsker at få dine penge igen. Måske kan I nå til enighed om, hvordan og hvornår pengene skal tilbagebetales.

Banken kan måske hjælpe dig

Banken kan i nogle tilfælde tilbagebetale pengene til dig, hvis det ikke løser dit problem at tale med forhandleren selv. Det afhænger dog af, hvordan du har betalt for varen i første omgang.

Hvis du har betalt med betalingskort, MobilePay eller Apple Pay

Betaler du for varen med dit betalingskort, for eksempel Dankort eller Mastercard, skal du kontakte din bank. De kan hjælpe dig med at få dine penge retur.

MobilePay, Apple Pay eller Dankort app er i princippet betalinger med dit betalingskort, så her kan banken også hjælpe dig med en tilbagebetaling.

Betalinger gennem betalingsløsninger som Paypal kan banken ikke hjælpe dig med at få tilbage. Her skal du have fat på Paypal for at få dine penge retur.

Sådan får du pengene tilbage, hvis du betalte med kort

Hvis du har betalt med netbank eller bankoverførsel

Bankoverførsler eller betalinger gennem netbank har banken ikke kontrol over, og derfor kan de ikke tilbagebetale beløbet. Her er du afhængig af, at sælger er villig til at tilbagebetale dig pengene.

Klag, hvis du ikke kan finde en løsning med sælger.

Sådan klager du til et anke- eller klagenævn

Sådan klager du

Onlinehandel er som regel problemfri. Men har du problemer, eller er varen ikke blevet leveret, skal du starte med at klage til virksomheden bag hjemmesiden.

Hvis I ikke kan løse problemet tilfredsstillende, kan du gå videre med klagen. Hvis du går videre med klagen, skal du kunne dokumentere, at du selv har forsøgt at finde en løsning først.

Varer og tjenesteydelser købt i Danmark kan du klage over gennem den offentlige forbrugerportal forbrug.dk. Her vil du blive guidet enten til Center for Klageløsning, et specialiseret ankenævn eller Forbrugerklagenævnet.

Varer og tjenesteydelser, der er købt i en webshop i et andet EU-land, kan du klage over via den europæiske klageportal ODR.

Sådan klager du over online-handler

Sådan anmelder du snyd

Falske web-butikker er desværre en del af det digitale shopping-univers, og du skal være på vagt over for svindlere. Kan du ikke få fat i en webbutik, efter din vare ikke er kommet frem, kan du være blevet fuppet.

Sådan undgår du at blive snydt på nettet

Anmeld straks svindlen til politiet, så andre ikke falder i samme fælde, og så bagmændene kan blive stoppet.

Sådan anmelder du en fupbutik til politiet