Kemiapp: Mistænkt hormonforstyrrende stoffer i hvert tredje kosmetiske produkt

Hvert tredje kosmetiske produkt, som er registreret i appen Kemiluppen, indeholder et eller flere stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Hormonforstyrrende stoffer kan blandt andet bidrage til barnløshed, tidlig pubertet og misdannede kønsorganer. Appen Kemiluppen er nu benyttet 10 millioner gange af forbrugerne til at tjekke produkter for uønsket kemi.
20. November 2020
Kemiapp: Hormonforstyrrende stoffer i hvert tredje produkt
Foto: Benjamin Media

Siden appen Kemiluppen blev lanceret i 2015, har der været stor interesse blandt danske forbrugere for at blive klogere på kemien i deres cremer, shampooer og deodoranter.

Ifølge appens database er der også god grund til at tjekke sine kosmetik- og personlige plejeprodukter.

Hvert tredje af de cirka 13.000 produkter i databasen indeholder nemlig stoffer, som myndigheder og forskere mistænker for at være hormonforstyrrende. De mest udbredte af slagsen tæller blandt andet svære stofnavne som benzyl salicylate, cyclopentasiloxane og propylparaben.

”Danske forbrugere kan komme i kontakt med problematiske kemikalier rigtigt mange steder i deres hverdag. Så selvom brug af den enkelte creme eller tandpasta ikke er sundhedsskadelig i sig selv, er det samlet set en massiv belastning med hormonforstyrrende stoffer, som vi forbrugere potentielt kan blive udsat for med de mange forskellige produkter, vi bruger igennem en dag. Og stofferne kan øge hinandens påvirkning. Denne her cocktaileffekt af uønskede kemikalier har forskere længe råbt vagt i gevær om. Derfor synes vi ikke, at disse stoffer overhovedet skal være i kosmetik og plejeprodukter, som vi jo for eksempel smører direkte på huden,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

Kemiluppen er nu blevet benyttet 10 millioner gange af forbrugerne til at tjekke kosmetik- og plejeprodukter for blandt andet stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Forskere og myndigheder har blandt andet udpeget hormonforstyrrende stoffer, som en medvirkende årsag til barnløshed, misdannede kønsorganer og tidlig pubertet.

Allergifremkaldende parfume i to ud af tre produkter

Parfumeallergi varer resten af livet, hvis du først har fået det. Det kan give ubehagelig kontakteksem, og blandt andet derfor har myndigheder og andre organisationer ført kampagner for at få danskerne til at skrue ned for parfumeforbruget.

Men appen Kemiluppens database afslører også, at parfume er blandt de mest udbredte ingredienser i kosmetik- og personlige plejeprodukter. Næsten to ud af tre produkter i appen – over 8.000 produkter – indeholder allergifremkaldende parfume eller parfumestoffer.

”Vi kan se, at det godt kan lade sig gøre at undgå sundhedsproblematiske stoffer i disse produkter – det er flere danske virksomheder for eksempel gode til. Ved at gå efter de produkter der får karakteren ”A-kolbe” i Kemiluppen, kan forbrugerne undgå allergifremkaldende parfume og andre problematiske stoffer, som for eksempel er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Her er Kemiluppen jo rigtig god at have i lommen, så man lige kan scanne og se efter, når man er på indkøb,” siger Anja Philip.

I alt får mere end 3.000 produkter – lidt under en fjerdedel af produkterne i Kemiluppen – den bedste vurdering ”A-kolben”.

Mere end 5.000 produkter – lidt over en tredjedel – får den dårligste bedømmelse, ”C-kolbe”. Disse indeholder enten stoffer som er mistænkt hormonforstyrrende, kræftfremkaldende eller særligt miljøbelastende eller allergifremkaldende.

Fakta om Kemiluppen

• Appen Kemiluppen blev lanceret i 2015 af Forbrugerrådet Tænk Kemi. Dens formål er at tjekke kosmetik og plejeprodukter for uønsket kemiindhold, som for eksempel er allergifremkaldende, miljøbelastende, mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende.

• Data fra Kemiluppen viser, at en tredjedel af de cirka 13.000 produkter i appen indeholder et eller flere stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende. 2 ud af 3 produkter indeholder parfume, som kan give allergi, og som blandt andet Miljøstyrelsen anbefaler, at forbrugerne begrænser brugen af.

• Appen deler produkter ind i en A-, B- eller C-kategori, hvor A er den bedste bedømmelse til produkter uden uønsket kemi. B-produkter indeholder typisk allergifremkaldende parfume eller miljøbelastende stoffer, mens C-produkter kan indeholde stoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende.

• Forbrugerrådet Tænk Kemis eksperter bedømmer stoffer, som enten myndigheder eller forskere har udpeget som problematiske for sundhed eller miljø. Via appen viser de helt konkret, hvilke produkter der indeholder stofferne.

• Appen rundede i november hele 10 millioner scanninger og opslag. Det vil sige, at forbrugerne enten har scannet stregkoden på et produkt eller slået det op i appen for at få svar om kemien i produktet.

• Data fra Kemiluppen viser blandt andet, at danske produkter generelt klarer sig bedre end udenlandske, når det handler om at være uden uønsket kemi. Cirka 30 procent af alle produkter i appen har dansk stregkode. Men blandt de mere end 3.000 produkter, der får den bedste bedømmelse ”A-kolben”, er hele 68 procent med dansk stregkode. Kun 7 procent af de mere end 5.000 produkter, der får den dårligste bedømmelse ”C-kolben”, har dansk stregkode.

Hent appen Kemiluppen, og læs mere om, hvordan den fungerer hos Forbrugerrådet Tænk Kemi

Kontakt Forbrugerrådet Tænks pressetelefon, hvis du har yderligere spørgsmål Tlf. 25 88 20 16

• Kemiluppen er en app fra Forbrugerrådet Tænk Kemi, der tjekker kosmetik- og personlige plejeprodukter for uønsket kemi.

• Der ligger cirka 13.000 produkter vurderet i appen.

• Appen er downloadet mere end 400.000 gange.

• Kemiluppen er i alt blevet benyttet 10 millioner gange til at tjekke kemien i produkter.