Her er alle elselskabernes dårlige sager
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Her er alle elselskabernes dårlige sager

En lang række elselskaber har fået påbud fra Forsyningstilsynet eller kritik fra Forbrugerombudsmanden - nogle er sågar blevet politianmeldt. Se, om dit elselskaber har været i myndighedernes søgelys.

Lindi Winkel og Emil Rosager Schaarup · Foto: Getty Images · 24. oktober 2024
Bunke sager på grøn baggrund

I september udsendte Forbrugerombudsmanden en pressemeddelelse, som beskrev, hvordan elselskabet Modstrøm, i hvert fald efter Forbrugerombudsmandens vurdering, har overtrådt flere regler i både markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen.

Kort fortalt: Forbrugerombudsmanden mener, at elselskabet Modstrøm har snydt sine kunder – og lokket nye kunder ind i butikken under falske forudsætninger. Og derfor kan eksisterende og tidligere kunder i elselskabet have krav på at få nogle penge tilbage.

Sagen er dog blot den seneste tilføjelse til en meget lang liste af sager hos både Forsyningstilsynet og Forbrugerombudsmanden om elselskaber, der ikke overholder reglerne.

Ved hjælp af en oversigt fra Forbrugerombudsmanden og Forsyningstilsynets offentligt tilgængelige afgørelsesdatabase har vi samlet en liste over elselskaber, som har fået indskærpet lovgivningen eller er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden – eller har fået påbud eller påtaler fra Forsyningstilsynet.

Herunder kan du se de selskaber, som siden 2021, har været i myndighedernes søgelys. Du kan bruge vores test af elselskaber til at finde det rette elselskab og den rigtige elaftale for dig.

embed_elselskaber_sager_24

Bemærk, at vi kun har medtaget sager fra 2021 og frem til 2024.

Guide til oversigten

Hvad betyder det, at et elselskab har fået en indskærpelse/kritik fra Forbrugerombudsmanden?

En indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden betyder, at elselskabet får en formel påmindelse eller advarsel om, at deres praksis er i strid med lovgivningen, ofte relateret til markedsføringsloven, købeloven eller anden forbrugerbeskyttelseslovgivning. Indskærpelsen skal gøre virksomheden opmærksom på, at de skal ændre deres adfærd for at overholde reglerne, og at de risikerer sanktioner, hvis de fortsætter med at overtræde loven.

Hvad betyder det, at et elselskab har overtrådt regler for slutafregning?

Hvis du skifter elleverandør, har du senest seks uger efter skiftet ret til at få en korrekt slutopgørelse fra det elselskab, du er skiftet fra. Forsyningstilsynet har afgjort, at nogle elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab. 

Hvad betyder det, at et elselskab har indberettet forkert til elpris.dk/fået påtale eller påbud fra Forsyningstilsynet?

Forsyningstilsynet har givet en lang række selskaber enten påbud eller påtaler for en række forskellige forhold. Et af de forhold flere selskaber har fået påbud eller påtaler for er forkerte indberetninger til elpris.dk. Elpris.dk er en prissammenligningsside, som skal hjælpe forbrugere med at sammenligne elselskaber og finde det selskab, der kan give dig den bedste pris i forhold til dit forbrug.

Se, hvilke sager de enkelte elselskaber har haft

NB: Der findes ikke offentligt tilgængelige links til alle sager, du kan se i oversigten ovenover. Forbrugerrådet Tænk har dokumentation for alle data i oversigten.

Fold ud for at se hele listen.

Andel: Handlede i strid med god markedsføringsskik 

B energy: Markedsføring og indførsel af et nethåndteringsgebyr var ulovlig 

B energy: Elselskab kunne ikke påberåbe sig et vilkår om ”automatisk at flytte med” på forbrugerens nye adresse

B.energy: Vildledende at markedsføre et elprodukt med to blade grundet utilstrækkelig CO2-kompensation af kunders årlige elforbrug

B energy: Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder

B.energy: Påtale fra Forsyningstilsynet vedr. en række forhold omkring indgåelse og indhold af elaftaler. 

Clever: Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet over for Clever, idet Clever ikke havde givet forbrugerne klare og forståelige oplysninger om Clevers elpris.

Clever: Påtale fra Forsyningstilsynet vedrørende manglende indberetning til elpris.dk. 

Dansk Strøm (tidligere Power4You): Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder

Dansk Strøm (tidligere Power4You): Påtale fra Forsyningstilsynet vedrørende manglende indberetning til elpris.dk. 

Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Forsyningstilsynet påtaler, at Edison EL ApS ikke har indberettet korrekte oplysninger om forbrugsmaksimum for deres introduktionsprodukt til elpris.dk og ikke har lagt introduktionsproduktet på selskabets hjemmeside. 

Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Påtale fra Forsyningstilsynet vedrørende manglende indberetning til elpris.dk. 

Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder

E-go: Påbud om indberetning af forsyningsafbrydelser for 2023. 

Energi+ (tidligere Grow Energy): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for uanmodet telefonisk henvendelse og vildledning - Forbrugeraftalelovens § 4 + markedsføringslovens §§ 5 og 6 sammenholdt med § 8. Sagen er under behandling.

Energi+ (tidligere Grow Energy): Vildledende markedsføring grundet utilstrækkelig dokumentation for CO2-kompensation. 

Energi+ (tidligere Grow Energy): Elselskabet får påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte oplysninger til Elpris.dk

Energidrift: Elselskabet får påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af oplysninger til elpris.dk. 

Energidrift: Elselskabet får påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af oplysninger til elpris.dk. 

Ewii: Vildledende markedsføring grundet utilstrækkelig dokumentation for CO2-kompensation. 

GNP Energy: Bøde for uanmodede mails og vildledende markedsføring om el. 

GNP Energy: Afgørelse om påtale for forsinket indberetning af forsyningsafbrydelser for 2022. 

Green Power Energy APS: Afgørelse om manglende indberetning af elprodukter til elpris.dk. 

Grøn Elforsyning: Forbrugerombudsmanden indskærpede forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 19, over for Grøn Elforsyning, fordi Grøn Elforsyning ikke havde oplyst klart og forståeligt om deres opsigelsesgebyr, dvs. betingelserne for at opsige aftalen.

Grøn Elforsyning: Forsyningstilsynet påtaler at Grøn Elforsyning A/S ikke har indberettet korrekte oplysninger om forbrugsmaksimum for deres introduktionsprodukt til elpris.dk og ikke har lagt introduktionsproduktet på selskabets hjemmeside. 

Grøn Elforsyning: Elselskabet får påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte oplysninger til elpris.dk. 

Iwatt: Forsyningstilsynet påbyder iWatt ApS at indberette korrekte oplysninger til elpris.dk. 

Karnfull: Påtale vedrørende manglende indberetning til elpris.dk. 

Modstrøm: Modstrøm har uberettiget ændret prisen på kunders elaftaler og overtrådt vildledningsforbuddet.  

Modstrøm: Afgørelse om påtale af Modstrøm. 

Modstrøm: Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder

Norlys: Norlys betaler bøde for vildledende markedsføring 

NRGI: Vildledende at markedsføre et elprodukt med to blade grundet utilstrækkelig CO2-kompensation af kunders årlige elforbrug.  

NRGi: Elselskabet gav vildledende prisoplysninger på deres hjemmeside

SK Energi: Elselskabet måtte ikke ændre fastprisaftaler til variabel pris 

Strømlinet: Boligkøbere vildledt om elaftaler

Velkommen: Elselskabets henvendelser til en kunde om tilmelding til Betalings-service var vildledende og aggressiv markedsføring. 

Velkommen: Afgørelse om påtale tilsyn med overholdelse af krav om slutafregning til elkunder 

Velkommen: Påbud om overholdelse af elleveringsbekendtgørelsen 

Vest Energi: Elselskabet får påbud fra Forsyningstilsynet om indberetning af korrekte oplysninger til Elpris.dk

Vindstød: Elselskabet varslede ikke prisændringer i løbende aftale korrekt

Vindstød: Påbud om overholdelse af elleveringsbekendtgørelsen.