Her er alle elselskabernes dårlige sager
En lang række elselskaber har fået påbud fra Forsyningstilsynet eller kritik fra Forbrugerombudsmanden - nogle er sågar blevet politianmeldt. Se, om dit elselskaber har været i myndighedernes søgelys.
I september udsendte Forbrugerombudsmanden en pressemeddelelse, som beskrev, hvordan elselskabet Modstrøm, i hvert fald efter Forbrugerombudsmandens vurdering, har overtrådt flere regler i både markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen.
Kort fortalt: Forbrugerombudsmanden mener, at elselskabet Modstrøm har snydt sine kunder – og lokket nye kunder ind i butikken under falske forudsætninger. Og derfor kan eksisterende og tidligere kunder i elselskabet have krav på at få nogle penge tilbage.
Sagen er dog blot den seneste tilføjelse til en meget lang liste af sager hos både Forsyningstilsynet og Forbrugerombudsmanden om elselskaber, der ikke overholder reglerne.
Ved hjælp af en oversigt fra Forbrugerombudsmanden og Forsyningstilsynets offentligt tilgængelige afgørelsesdatabase har vi samlet en liste over elselskaber, som har fået indskærpet lovgivningen eller er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden – eller har fået påbud eller påtaler fra Forsyningstilsynet.
Herunder kan du se de selskaber, som siden 2021, har været i myndighedernes søgelys. Du kan bruge vores test af elselskaber til at finde det rette elselskab og den rigtige elaftale for dig.
embed_elselskaber_sager_24
Bemærk, at vi kun har medtaget sager fra 2021 og frem til 2024.
Guide til oversigten
Hvad betyder det, at et elselskab har fået en indskærpelse/kritik fra Forbrugerombudsmanden?
En indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden betyder, at elselskabet får en formel påmindelse eller advarsel om, at deres praksis er i strid med lovgivningen, ofte relateret til markedsføringsloven, købeloven eller anden forbrugerbeskyttelseslovgivning. Indskærpelsen skal gøre virksomheden opmærksom på, at de skal ændre deres adfærd for at overholde reglerne, og at de risikerer sanktioner, hvis de fortsætter med at overtræde loven.
Hvad betyder det, at et elselskab har overtrådt regler for slutafregning?
Hvis du skifter elleverandør, har du senest seks uger efter skiftet ret til at få en korrekt slutopgørelse fra det elselskab, du er skiftet fra. Forsyningstilsynet har afgjort, at nogle elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab.
Hvad betyder det, at et elselskab har indberettet forkert til elpris.dk/fået påtale eller påbud fra Forsyningstilsynet?
Forsyningstilsynet har givet en lang række selskaber enten påbud eller påtaler for en række forskellige forhold. Et af de forhold flere selskaber har fået påbud eller påtaler for er forkerte indberetninger til elpris.dk. Elpris.dk er en prissammenligningsside, som skal hjælpe forbrugere med at sammenligne elselskaber og finde det selskab, der kan give dig den bedste pris i forhold til dit forbrug.
Se, hvilke sager de enkelte elselskaber har haft
NB: Der findes ikke offentligt tilgængelige links til alle sager, du kan se i oversigten ovenover. Forbrugerrådet Tænk har dokumentation for alle data i oversigten.
Fold ud for at se hele listen.
Andel: Handlede i strid med god markedsføringsskik
B energy: Markedsføring og indførsel af et nethåndteringsgebyr var ulovlig
B energy: Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder
Clever: Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet over for Clever, idet Clever ikke havde givet forbrugerne klare og forståelige oplysninger om Clevers elpris.
Clever: Påtale fra Forsyningstilsynet vedrørende manglende indberetning til elpris.dk.
Dansk Strøm (tidligere Power4You): Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder
Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Påtale fra Forsyningstilsynet vedrørende manglende indberetning til elpris.dk.
Edison El (tidligere Den Glade Eltavle): Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder
E-go: Påbud om indberetning af forsyningsafbrydelser for 2023.
Energi+ (tidligere Grow Energy): Politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for uanmodet telefonisk henvendelse og vildledning - Forbrugeraftalelovens § 4 + markedsføringslovens §§ 5 og 6 sammenholdt med § 8. Sagen er under behandling.
Ewii: Vildledende markedsføring grundet utilstrækkelig dokumentation for CO2-kompensation.
GNP Energy: Bøde for uanmodede mails og vildledende markedsføring om el.
GNP Energy: Afgørelse om påtale for forsinket indberetning af forsyningsafbrydelser for 2022.
Green Power Energy APS: Afgørelse om manglende indberetning af elprodukter til elpris.dk.
Grøn Elforsyning: Forbrugerombudsmanden indskærpede forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 19, over for Grøn Elforsyning, fordi Grøn Elforsyning ikke havde oplyst klart og forståeligt om deres opsigelsesgebyr, dvs. betingelserne for at opsige aftalen.
Iwatt: Forsyningstilsynet påbyder iWatt ApS at indberette korrekte oplysninger til elpris.dk.
Karnfull: Påtale vedrørende manglende indberetning til elpris.dk.
Modstrøm: Afgørelse om påtale af Modstrøm.
Modstrøm: Elselskabet overtræder regler om slutafregning af kunder
Norlys: Norlys betaler bøde for vildledende markedsføring
NRGi: Elselskabet gav vildledende prisoplysninger på deres hjemmeside
SK Energi: Elselskabet måtte ikke ændre fastprisaftaler til variabel pris
Strømlinet: Boligkøbere vildledt om elaftaler
Velkommen: Afgørelse om påtale tilsyn med overholdelse af krav om slutafregning til elkunder
Velkommen: Påbud om overholdelse af elleveringsbekendtgørelsen
Vindstød: Elselskabet varslede ikke prisændringer i løbende aftale korrekt
Vindstød: Påbud om overholdelse af elleveringsbekendtgørelsen.
Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu
Elmarkedet minder om det vilde vesten, hvor nogle useriøse selskaber udnytter forbrugerne uden reelle konsekvenser. Der skal handling til nu, så vi kan sikre tryghed og gennemsigtighed.
Test afslører igen useriøst elmarked
En tredjedel af alle elaftaler dumper i ny test, og det understreger endnu engang behovet for, at politikerne sætter højere krav til elselskaber og indfører hårdere straffe ved lovbrud, lyder det fra seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
Hvert tredje elselskab dumper i ny test
Der kan være flere tusinde kroner at spare mellem den dyreste og den billigste elaftale, viser ny test. Samtidig dumper hele 29 produkter fra 20 forskellige elselskaber. Heldigvis viser testen også, at der er kommet flere gode produkter på markedet.