Test afslører igen useriøst elmarked
En tredjedel af alle elaftaler dumper i ny test, og det understreger endnu engang behovet for, at politikerne sætter højere krav til elselskaber og indfører hårdere straffe ved lovbrud, lyder det fra seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
I en ny test af elselskaber dumper 29 ud af 85 elaftaler, altså hvert tredje produkt. Det er den højeste andel dumpere i en finansiel test af Forbrugerrådet Tænk, og for mange af elselskaberne er det særligt brud på loven, der ligger til grund for dumpekarakteren.
Det overrasker ikke seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, Christian Sand, da elmarkedet ifølge ham længe har været ”det rene vilde vesten”.
”Få markeder er præget så voldsomt af useriøse virksomheder som elmarkedet. Hver gang vi tester elselskaber, bliver vi bekræftet i, at det vrimler med selskaber, som fx ulovligt flytter kunder fra billige aftaler til meget dyre aftaler, som ulovligt tilbageholder forbrugernes tilgodehavender, som skjuler store dele af forbrugerprisen på alenlange gebyrlister eller som bedriver aggressivt og ulovligt telefonsalg,” siger Christian Sand.
Svært at skelne de ærlige fra de uærlige
Syv elselskaber har haft to eller flere sager hos myndighederne siden 2021, viser testen. Det gælder b.energy, Dansk Strøm, Edison, Energi+ (tidligere Grow Energy), Grøn El-Forsyning, Modstrøm og Velkommen.
Fx er b.Energy siden 2021 både blevet politianmeldt for brud på markedsføringsloven, fået tre indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden og overtrådt Forsyningstilsynets regler, om at tilgodehavender skal udbetales til forbrugerne ved slutafregning.
I samme periode er Velkommen også blevet politianmeldt, fået indskærpet reglerne fra Forbrugerombudsmanden og haft tre sager ved Forsyningstilsynet.
”Det er vigtigt at sige, at der er gode, ærlige elselskaber, som forbrugerne trygt kan vælge imellem. Men de mange useriøse selskaber ødelægger hele branchens ry og rygte, og så gør de det meget usikkert at navigere i markedet som forbruger, fordi det bliver svært for forbrugerne at skelne de ærlige fra de uærlige,” siger Christian Sand.
Aggressiv og ulovlig markedsføring
Det er særligt elselskabernes markedsføringsmetoder, som har givet anledning til sager hos myndighederne.
Senest har brancheforeningen Green Power Denmark advaret om, at nogle elselskaber fremskaffer forbrugeres CPR-nummer og adresse for at oprette dem som kunder uden hverken samtykke eller forbrugerens vidende.
”Vi har længe set, at aggressivt telefonsalg har præget branchen, hvor selskaberne blandt andet lyver om egne og konkurrenters priser, eller ringer uanmodet op til forbrugere. Men at nogle elselskaber er begyndt at oprette forbrugere som kunde uden de aner det, er alligevel en ny og chokerende metode. Det bør slet ikke kunne lade sig gøre, at selskaber kan indgå aftaler med forbrugerne uden deres underskrift og klare samtykke. Det siger næsten sig selv,” siger Christian Sand.
For mange uprofessionelle elselskaber
Et af problemerne med elmarkedet er ifølge Christian Sand, at indgangsbarrieren er for lav, og at der ikke stilles høje nok krav til nye aktører.
Da Forbrugerrådet Tænk testede markedet i oktober 2024 var der omkring 55 elselskaber på markedet, og ifølge Christian Sand er det langt flere selskaber end hvad en effektiv konkurrence umiddelbart kan retfærdiggøre.
I dag kan enhver sidde fra sin lejlighed med en computer, oprette et elselskab og uden nogle godkendelser af betydning begynde at hverve kunder. Christian Sand Seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk
”Vi skal huske på, at elselskaberne ”kun” handler med strøm, og de hverken producerer eller transporterer strømmen til forbrugerne. Samtidig er langt den største del af elprisen ens for alle elselskaber, herunder prisen for den rå strøm, afgifter og tariffer. Så det er i virkeligheden minimalt hvad elselskaberne kan konkurrere på. Alligevel er markedet propfyldt med relativt små aktører, og desværre kan vi se, at mange af dem ikke formår at leve op til helt basale regler,” siger Christian Sand, og fortsætter:
”For os at se, er de mange selskaber derfor ikke et tegn på et sundt marked, men alt for lave standarder. I dag kan enhver sidde fra sin lejlighed med en computer, oprette et elselskab og uden nogle godkendelser af betydning begynde at hverve kunder.”
Flere nye selskaber
Siden Forbrugerrådet Tænk testede elmarkedet for et år siden, er der kommet adskillige nye selskaber til.
Ét af dem hedder Green Power Energy, og da Forbrugerrådet Tænks testansvarlig skulle undersøge virksomhedens vilkår, spottede han, at selskabet blot have kopieret vilkårene fra et konkurrerende elselskab, Nordisk Energi, én til én uden at ændre så meget som navnet på virksomheden i vilkårene.
”Det er i sig selv betænkeligt at en virksomhed ikke skriver sine egne vilkår, men at man ikke engang har ulejliget sig med at rette navnet, er dybt useriøst. Vi gjorde dem tilmed opmærksom på fejlen, men de har endnu ikke rettet navnet. Det vidner ikke om højt niveau af professionalisme, og det er desværre alt for karakteristisk for store dele af markedet,” siger Christian Sand.
Brug for hårdere sanktioner
Mere alvorligt er dog de mange brud på loven, som mængden af sager hos myndighederne vidner om.
Sidste år fik fire elselskaber påbud eller påtaler fra Forsyningstilsynet, fordi de ikke aktivt havde udbetalt tilgodehavender fra acontoindbetalinger til kunder, der havde skiftet elselskab.
Ét af selskaberne var Modstrøm, som havde undladt at udbetale tilgodehavender for minimum i omegnen af 130 millioner kroner. Også b.Energy fik påbud om at udbetale tilgodehavende til de cirka 15.000 tidligere kunder, som ikke havde fået deres penge.
I april blev b.Energy dog opkøbt af elselskabet Velkommen, men Velkommen købte kun b.Energys navn og deres eksisterende kunder. Resten af b.Energy blev sendt til konkursbehandling, hvilket inkluderer de cirka 9.000 kunder, som ifølge Forsyningstilsynet stadig mangler at få deres penge tilbage.
”Vi er meget bekymret for, om de 9.000 tidligere b.Energy-kunder får deres penge at se igen, når først konkursen er færdigbehandlet. Det er både en dybt kritisabel selskabsmanøvre, men det vidner også om at vi har brug for politisk handling på elområdet,” siger Christian Sand.
”Der er brug for hårdere og mere effektive sanktioner, hvis et elselskab bryder loven. De fire elselskaber, der ulovligt havde tilbageholdt forbrugernes penge, fik hverken bøder eller andre mærkbare konsekvenser, og det betaler forbrugerne nu prisen for."
Hvert tredje elselskab dumper i ny test
Der kan være flere tusinde kroner at spare mellem den dyreste og den billigste elaftale, viser ny test. Samtidig dumper hele 29 produkter fra 20 forskellige elselskaber. Heldigvis viser testen også, at der er kommet flere gode produkter på markedet.
Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu
Elmarkedet minder om det vilde vesten, hvor nogle useriøse selskaber udnytter forbrugerne uden reelle konsekvenser. Der skal handling til nu, så vi kan sikre tryghed og gennemsigtighed.
Sådan finder du den billigste elaftale
Hvor får du den billigste el? Det kan være svært at navigere i de mange elselskaber, forskellige priser og gebyrer. Få hjælp her.