Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mærker på mad: Hvad er problemet?

Mærker findes på mange varer i supermarkedet, men det er ikke alle mærker, der hjælper dig til at træffe et godt valg. Få historien her.
Af Line Knutsson
13. Februar 2019
Mærker hvad er problemet?
Foto: Andrea Boesgaard

Mærker på indkøbsvarer kan forvirre

Nøglehulsmærket, Ø-mærket, Svanen, Fuldkornsmærket – der er mange mærker på varerne i supermarkedet, og det kan være en jungle at finde rundt i dem.

Mærkerne kan nemlig have forskellige afsendere. Der kan være tale om officielle statslige mærker, mærker fra organisationer eller fra private virksomheder. Og de forskellige afsendere betyder, at der er stor forskel på, hvad mærket betyder for kvaliteten af det produkt, du står med.

Statslige mærker skal følge en række krav

Statslige mærker skal leve op til en række veldefinerede krav.

Mærker i denne kategori er for eksempel det røde Ø-mærke, Fuldkornsmærket, Svanen og Nøglehulsmærket.

Mærker fra organisationer skal følge et regelsæt

Udover de statslige mærker findes der også mærker lavet af organisationer. Mærkerne skal følge et offentlig tilgængeligt regelsæt, men der er stor forskel på, hvor strikse regelsættene er.

Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, Fair Trade mærket, Astma- Allergi Danmarks Blå Krans og MSC-mærket er eksempler på mærker fra organisationer.  

Producenternes egne mærker er der ingen krav til

Et mærke er et godt blikfang, når du skal vælge varer i supermarkedet – og det har producenterne fået øjnene op for. Derfor opfinder de deres egne mærker.

Nestlé og Kellogg’s har for eksempel opfundet deres eget fuldkornsmærke, og du kan også finde mærker, der reklamerer med, at produktet er lavet "uden buræg" osv.

Problemet med disse mærker er, at det tit er svært at gennemskue, hvilke kriterier produktet skal leve op til, for at få mærket.

Vær kritisk overfor mærker

Mærkejunglen gør, at du skal forholde dig kritisk til de mærker, du ser på emballage.

Mærker bruges ofte til at anprise og fremhæve produkterne, uden at der nødvendigvis er krav eller kontrol med mærkerne. Det er derfor en god idé at sætte dig ind i mærkerne, inden du handler.

Se vores mærkeguide og få styr på alle mærkerne i supermarkedet

Forbrugerrådet Tænk mener: Begræns antallet af mærker

"Hos Forbrugerrådet Tænk mener vi, at mærkningsordninger generelt er en god idé, fordi det kan gøre det let for dig som forbruger at se, om produktet for eksempel er sundt eller lever op til visse krav med hensyn til dyrevelfærd.

En overflod af mærker forvirrer dog og gør det i praksis sværere for dig at gennemskue, om produktet, du står med i hånden, er lødigt. Det svækker de officielle mærkningsordninger. 

Et mærke bør også være en garanti for, at produktet lever op til visse krav. Derfor mener vi ikke, at det er i orden, at producenterne kan opfinde nye mærker for at få deres produkter til at se sundere ud, når producenternes egne mærker i praksis er salgsgas, som skal få dig til at vælge deres produkt frem for et andet, tilsvarende produkt."

Camilla Udsen, seniorrådgiver i fødevarepolitik hos Forbrugerrådet Tænk