Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Onlineshopping: Servicemails om glemte køb kan være ulovlige

Netbutikker sender mails, der husker dig på varer, du har lagt i kurven uden at købe dem. Men det er ikke altid lovligt.
Af Lars Nøhr Andresen
9. Februar 2017
Onlineshopping: Servicemails om glemte køb kan være ulovlige
Foto: iStock

Kurve efterlades i netbutikken

Webshops går glip af omsætning, hvis du lægger varer i kurven uden at købe dem. Derfor sender flere netbutikker "servicemails" til de kunder, der kommer varer i kurven, men ikke gennemfører købet.

Mailen fra butikken er oftest udformet, så det ser ud som om, at butikken tilbyder dig hjælp, hvis du har haft problemer med at gennemføre købet.

Kræver forudgående samtykke

Mails om, at du har "glemte" varer i en digital indkøbskurv, hører under markedsføringsloven.

Erhvervsdrivende – herunder netbutikker – må ikke sende dig markedsføring via mail eller sms, med mindre du har givet forudgående samtykke til det.

Samtykket giver du oftest, når du opretter en konto til butikken, hvor du kan krydse af, om butikken må kontakte dig med tilbud, nyhedsbreve og lignende.

Sender netbutikken dig servicemails eller sms'er om glemte varer uden, at du har givet samtykke til det, er det ulovligt, og du kan klage til Forbrugerombudsmanden.

Klager over uanmodede danske reklamemails eller -sms’er kan sendes til dansk@spamklage.dk og klager over udenlandske reklamemails eller-sms’er kan sendes til int@spamklage.dk.

Slået fast af Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden slog fast i et svar til en netbutik, at en mail om glemte varer vil blive anset som afsendt med henblik på at sælge varer, og at sådanne henvendelser kun må udsendes, hvis der er indhentet samtykke fra forbrugeren.

Udenlandske virksomheder, der markedsfører sig i Danmark, skal overholde tilsvarende regler.